Rigtig økonomi i spil
Fra : Mich2

Dato : 07-11-05 16:39

Jeg synes det er yderst facinerende, at ens spil-figur kan blive bedre, hvis
man køber eet eller andet for rigtige penge i spillet. F.eks. var der
eksemplet med den virtuelle rumstation der blev solgt for lidt over 600.000
kroner!? Hvordan kan det på nogen måde lade sig gøre? Hvem er tosset nok
til at give så mange penge for noget der er virtuelt? Og hvordan er sådan en
rumstation bygget op? Er det noget der er researchet eller er det et objekt
som spiludbyderen har sat til salg?

Det samme gør sig gældende, den gang World of Warcraft havde en fejl i
spillet, hvor man kunne dø af en pest. Nu spiller jeg ikke selv WOW, men jeg
var ganske imponeret over, at det kunne lade sig gøre (uden at det var
programmeret fra starten af), at sygdomme kunne spredes af bærere/dyr og at
hele landsbyer døde. Det gør det spændende, når der kan være sådan en
udvikling i spillet.

Jeg tror ikke, at jeg selv kunne finde på at spille sådanne spil, men jeg
synes det er yderst facinerende, at barrieren mellem "real life" og den
virtuelle, langsomt nedbrydes. Hvem ved om man en dag får en slags Sim
City/Sims spil, hvor man skal gå på arbejde, bygge huse, researche og finde
kærester m.v. og hvor alting bygges op omkring rigtig økonomi?

Fra : klaro@mailcircuit.co~

Dato : 07-11-05 18:33

Hvad mener du med "om vi får" ? Civilisation og klonerne hvad har de
gjort dig. Kærestespillet er der da også.

Fra : klaro@mailcircuit.co~

Dato : 07-11-05 18:36

Ups overså lige de sidste 2 ord . Men det skulle ikke undre mig at
enkelte spille grupper i guds land bruger "menneske penge".

Fra : Janus

Dato : 07-11-05 18:47

Mich2 wrote:
> [...]
> kroner!? Hvordan kan det på nogen måde lade sig gøre? Hvem er tosset nok
> til at give så mange penge for noget der er virtuelt?

Jeg har engang solgt ting for rigtige penge (ca 3000 kr), da jeg
spillede Diablo 2. Ligeledes har jeg hørt om konti på forskellige MMORG,
der er blevet solgt for 50-60.000 kr fra privatperson til privatperson.
Vanvittigt :)

/janus

--

Kids, try this at home: http://www.legendsrpg.net/index.php?refid=799

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-11-05 18:55

In article <HqMbf.73579$Fe7.251068@news000.worldonline.dk>, Janus wrote:

> [...]
> spillede Diablo 2. Ligeledes har jeg hørt om konti på forskellige MMORG,
> der er blevet solgt for 50-60.000 kr fra privatperson til privatperson.

Vel ikke mere vanvittigt en aktier der handles til vanvittigt høje
priser. Her handler man også virtuelle værdier.

Apple handles til 39x det årlige overskud, Microsoft til 23x.
Microsoft har en værdi af 285 mia US$. Apple har en på 50 mia US$.

Begge aktier er elektroniske, og findes kun i en computer.

Fra : Jasper Norman

Dato : 07-11-05 22:20

> [...]
> Microsoft har en værdi af 285 mia US$. Apple har en på 50 mia US$.
>
> Begge aktier er elektroniske, og findes kun i en computer.

Tja... det er jo altsammen et udtryk for det sædvanlige:
udbud/efterspørgsel.

Jeg ville da gerne betale 100.000 for et "magisk" våben i et spil, hvis jeg
vidste at der ingen længe ville komme x-antal nye spillere til. Dermed
stiger sandsynligheden for, at en eller anden er villig til at betale 150k
for det samme våben.

Men det er da rigtigt... det lyder som en eller anden "besat" person, der
har lidt svært ved, at skille virkelighed og den virtuelle verden

Jeg ville nok også holde mig til MS-aktier (hvis jeg var så heldig, at kunne
få fat i een). Forskellen hér er jo det lille faktum, at der jo ikke
udstedes flere aktier, end værdien i selskabet der udbyder dem. Men igen...
det er jo altsammen bare tal i en computer.

/Jasper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-11-05 22:25

In article <436fc4e3$0$47019$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Jasper Norman wrote:
> [...]
> udstedes flere aktier, end værdien i selskabet der udbyder dem. Men igen...
> det er jo altsammen bare tal i en computer.

Hvad mener du med der ikke udstede flere aktier end selskabets værdi ?
Hvis selskabet sælger alle sine aktiviteter stykvist, så får du vist
ikke alle dine penge tilbage for aktien. Du betaler bl.a. for nogle
fremtidsforventninger, samt at firmaet kan agere på ulovlig vis.

Fra : Jasper Norman

Dato : 08-11-05 23:21

> [...]
> ikke alle dine penge tilbage for aktien. Du betaler bl.a. for nogle
> fremtidsforventninger, samt at firmaet kan agere på ulovlig vis.

Sorry... det beviser, at jeg intet aner om aktier. Jeg var af den
overbevisning, at et selskab ikke kunne udstede flere aktier end den værdi
selskabet nu engang repræsenterer. Men nu du nævner det, kan jeg se logikken
i, at aktier falder og stiger i takt med sælger/købers forventninger.

/Jasper

Fra : Klaus G.

Dato : 09-11-05 18:36

> [...]
en
> rumstation bygget op? Er det noget der er researchet eller er det et

Han er en forretnings mand, som invistere penge, men formål at tjene flere
penge. Jeg gider ikke til at forklare hvordan og hvorlede, men tjek comments
i den nyhed her:
http://www.newz.dk/forum/item/59699

--
Klaus G. / Seth-Enoch