Nyt gulv i bryggers
Fra : K

Dato : 07-11-05 14:56

Hej,

jeg synes efterhånden jeg har fået forskellige ting af vide med
diverse mål. Nu spørger jeg her!

Er ved at sætte hele bryggerset i stand og vil have lagt gulvvarme, da
gulvet alligevel skal brækkes op, men hvad skal der være af isolering
og beton osv?
Og hvad kan I anbefale af diverse matriale typer og måske
fremgangsmåde?

/K.

Fra : Schulz

Dato : 07-11-05 16:03

Hejsa!

God arbejdslyst med gulv-opbrækningen...

Du skal have gravet ned (ca. 34cm + gulvet), så skal du have 220mm
Sundolit eller lignende nederst. Derefter skal du have lagt rionet 6mm
ud over flamingoen. Spænd gulvvarmeslangen fast med strips (HUSK! max
30 cm mellem hver fastgørelse). Løft evt. rionettet et par cm med
små stykker mursten eller fødder, der er lavet til det samme. Læg
beton ud i et lag på ca. 12 cm. (Alt efter hvilken murer man spørger,
skal man lægge lige fra 8 til 15cm beton. Nogle vælger at lægge et
ca. 4 cm. slidlag øverst.)

Sådan! Nu har du dit gulv.

Med venlig hilsen
Martin Schulz

Fra : Bjarne K.

Dato : 08-11-05 09:17

"Schulz" <masc@ofir.dk> wrote in message
[...]

Og måske lidt sand til afretning nederst, lidt 20mm flamingo til
sideisolering mod ydremur, og en pose coated lecanødder til kringelkroge
mm.. Alt efter hvor mange tommelfingre man har, kan man sagtens selv
lave det meste. Det er dog klart en fordel (en betingelse næsten) at der
er en eller to til at blande og en til at ligge betonen ud hvis det er
mange m2 det drejer sig om. De øverste 2-3 cm slidlag vil jeg personligt
få en murer til at lave (hvis de vil)

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : K

Dato : 08-11-05 13:34

Det drejer sig om 16 m2, og da det ikke skal stå færdig her og nu,
vil jeg også prøve at lave det selv,
så det tager jo lidt længere tid.
Men jeg er meget i tvivl mht beton. Uden at jeg aner noget om prisen,
havde jeg en idé om at få det færdig
blandet, er det godt eller skidt? Også for ikke at slæbe sig selv
ihjel!
Men jeg kan se på det hele, at jeg skal have gravet mere af. Jeg er
ved at brække gulvet op nu, og det er ca
15 cm tykt, og så ser det ud til der er sand under, men jeg kan på
nuværende tidspunkt ikke se hvor meget.

/K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 08-11-05 22:28

"K" <kennet_r@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Uden at vide det vil jeg tror at det bliver ret dyrt at få et beton blander
til at komme ud med 2m3 beton. Startgebyr o.s.v. (Hvis de vil). Alternativt
kan du regne ud hvor meget støbemix, støbesand og cement der skal bruges på
portlands hjemmeside. Derefter bestille det i bigbags i f.eks Bilka eller
Stark, og så leje en tvangsblande en dags tid eller 2. Men måske det bliver
lige så dyrt.
Ang. slæberiet er det ikke så slemt. Vi (3 personer) lavde klaplag på 45 m2
på en dag (fra 11 til 16), og det kan sikkert gøres hurtigere.
Ang: tvangsblander vs. alm faldblander, vil jeg mene at en alm, faldblander
godt kan bruges til klaplaget som skal være ret flydende, men til slidlaget
bør man nok anvende en tvangsblander. hjemmeside

p.s. Du kan checke lidt om hvad prisen kunne være på færdigblandet beton her
http://www.gram-faerdigbeton.dk/prod01.htm#Betonpriser

Der er desuden en del at hente i dette dokument

http://www.aalborg-portland.dk/pdf/BYGSELVAVIS_2004.pdf

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Søren Kring

Dato : 11-11-05 03:51

Jeg havde en murer til at hjælpe: Jeg købte cement og sand (jeg har en stor
trailer, det er billigt hvis man selv henter) og så stod jeg og blandede og
kørte ind mens han støbte. Det var bad og køkken ialt 22 kvm, og jeg mener
ikke jeg gav mere end et par (2) tusind kroner, men så var gulvene også lige
og hevde den rigtige hældning, så jeg synes at pengene var godt gevet ud
. jeg havde selv lagt isolering og gulvvarme (næ stop, der havde jeg også
assistance af en VVS-mand), men det er hurtig lagt, når man har håndelaget.
Jeg tror at det kostede mig en enkelt timeløn.

hvis du selv lægger gulvvarmeslanger, så start rundt langs væggen og læg
slangen i en spiral med dobbelt afstand. Når du når midten så læg tilbage i
mellemrummet i spiralen.

Søren