Indstilling af fjernvarme
Fra : Michael Nielsen

Dato : 07-11-05 13:36

Hej, jeg har lidt boevl med indstilling af mit fjernvarmeanlaegget. Jeg
vil gaette , at jeg har gennemstroemsvandvarme. Der er 2 vand maalere og
2 termometre (billede maalere) og 2 skrue-mekanismer. (se billede
indstilling.jpg).

http://www.cvmt.dk/~mnielsen/docs/maalere.jpg
http://www.cvmt.dk/~mnielsen/docs/indstilling.jpg

Maaleren til hoejre drejer rundt, naar vandhanerne er aabne. Den anden
loeber rundt, naar jeg skruer op for radiator ELLER naar jeg skruer op
for indstillings-skruen til venstre (jeg vil gaette dette er tryk
regulatoren). Hvis radiatoren skrues op kan vandet stoppes ved at skrue
ned paa denne skrue. Den staar nu paa 3. Er det meningen at maaleren
synligt skal fise rundt, naar radiatorerne er taendte, eller skal det
vaere saa langsomt, at man ikke kan se det?

Radiatorerne har jeg sat paa 2.5. De foeles kolde i bundet OG i toppen
(De er varme kort efter at skrue op men bliver kolde efter en time).

Paa den anden indstillingsskrue (til hoejre) staar der skrevet 43 C - 65
C og jeg vil gaette denne indstiller det varme vand i hanen. Den er nu
sat til 1.75 ud af 5.

Det, der synes at vaere et problem er, at temperaturmaaleren til venstre
siger 60-65 grader og den til hoejre siger 30-40 grader. Den varme boer
vaere 50 grader (jeg kan ikke faa den ned, og den afhaneger af om
radiatorvandet loeber eller ej) og udloebstemp boer vaere 20-25 mener
jeg (Den var 20 grader i sommers).

Hvordan indstilles indstillingsskruerne optimalt?

Fra : Sten Larsen

Dato : 07-11-05 23:22

> [...]
> (Den var 20 grader i sommers).
> Hvordan indstilles indstillingsskruerne optimalt?

Fjernvarmevandet du modtager har en vis temperatur. Den kan du stort set
ikke ændre på. Men du kan ændre temp. på det du sender tilbage. Og jo lavere
temp., jo mere varme har du hevet ud af fjernevarmen, og jo langsommere
løber vandet tilbage = bedre økonomi. Vandet der cirkulerer rundt i dine
radiatorer, ændrer hastighed efter indst. af termostaterne, og vil også
indfluere på termometrene på tilbageløbet.
Den optimale tilbageløbstemp. må du kunne få fra fjernvarmeværket. Det er
dyrt hvis den er for høj. Og er den for lav, er dit varme vand ikke varmt
nok.
/SL

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-05 12:26

Michael Nielsen <mnielsen@cvmt.dk> wrote in news:436f4a31$0$41137$14726298
@news.sunsite.dk:

> Hej, jeg har lidt boevl med indstilling af mit fjernvarmeanlaegget.

prøv evt. i dk.teknik.energi