Klaptavler ved vejarbejde
Fra : Fly Christensen

Dato : 07-11-05 11:57

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3368700/

Klaptavler ved vejarbejde

Af ULLA NØRBY
Fjernstyrede tavler skal give færre gener for alle i forbindelse med
vejarbejde.

JP extra
Tavlerne er blevet testet på Flyvestation Værløse. Foto: Vejdirektoratet
Alle bilister har prøvet at skulle sænke hastigheden forbi et
vejarbejde, hvor der tilsyneladende ikke bliver arbejdet. Problemet
opstår, når et vejarbejde har en varighed på flere dage eller under
opsætning og nedtagning af afmærkningen.

Ofte er den tid, da afmærkningen er under opsætning eller nedtagning
længere end selve vejarbejdet.

Den nye afmærkning vil være klaptavler, der kan fjernstyres. Med de
fjernstyrede tavler bliver det muligt at aktivere afmærkningen i det
øjeblik vejarbejdet begynder, og inaktivere det så snart arbejdet er
overstået," siger projektleder Mads Holm-Petersen fra Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet har netop afprøvet de første 11 intelligente tavler på
Flyvestation Værløse og vil i den kommende tid afprøve tavlerne på
motorvejsnettet.

ulla.noerby@jp.dk

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-11-05 12:11

> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3368700/
>
> Klaptavler ved vejarbejde

Kan det ikke gøres billigere ved at udnævne yngstemanden på et sjakhold til
at lægge skiltene ned og stille dem igen ved hhv. arbejdsafslutning
og -start?

Hvorfor skal man have elektronik og mekanik til det??

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 07-11-05 12:26

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Kan det ikke gøres billigere ved at udnævne yngstemanden på et sjakhold til
>at lægge skiltene ned og stille dem igen ved hhv. arbejdsafslutning
>og -start?

Har du set hvor lang tid det tager 2 arbejdshold at sætte skilte op på
en motorvej?
Har du lagt mærke til at der i dag bruges mobilafmærkning for at
beskytte det hold der sætter skiltene?
Har du tænkt over yngstemandens sikkerhed ved det arbejde du vil sætte
ham til?

>Hvorfor skal man have elektronik og mekanik til det??

Fordi det er hurtigt og sikkert.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-11-05 15:39

> [...]
> beskytte det hold der sætter skiltene?
> Har du tænkt over yngstemandens sikkerhed ved det arbejde du vil sætte

Okay - jeg havde ikke lige tænkt over at situationen kunne forekomme på
motorvej - fordi jeg har tit set den også på små veje, hvor der stort set
kun kommer 1 bil hvert 5. minut.

Og der gider de altså ikke kaste tavlerne omkuld og samle dem op igen :(

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-05 16:42

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> og -start?
> Hvorfor skal man have elektronik og mekanik til det??

Fordi det er den eneste måde det bliver gjort på. "Yngstemanden" vil
være for dyr i drift at have til det.

Men er prisen egentlig ikke irrellevant? Det må vel handle om at
gennemføre skiltning som bilisterne vil respektere. Og dermed spare
nogle vejarbejders liv og førlighed?

Noget andet er nok at dem der planlægger skiltningen burde have deres
skrivebord flyttet ud og stå i vejarbejdet, mindst, den første dag. Så
ville de nok få en lidt størrere indsigt i hvad der er brug for ude i
det virkelige liv.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 13:15

> Men er prisen egentlig ikke irrellevant? Det må vel handle om at
> gennemføre skiltning som bilisterne vil respektere. Og dermed spare nogle
> vejarbejders liv og førlighed?

Nu er det ikke fordi det er dig der svarer - men der går mange flere
cyklister til om året under en lastbil end der går vejarbejdere til i løbet
af 10 år, såhh .. hvad om fartfælderne holdt sig væk fra steder med
vejarbejde. I stedet kunne de holde ved vejkrydsene og holde øje med at
lastbilchauffører udfører deres højresving efter færdselsloven.

> [...]
> skrivebord flyttet ud og stå i vejarbejdet, mindst, den første dag. Så
> ville de nok få en lidt størrere indsigt i hvad der er brug for ude i det

Nemlig ja.

Tror jeg nok :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 11:00

> [...]
> vejarbejde. I stedet kunne de holde ved vejkrydsene og holde øje med at
> lastbilchauffører udfører deres højresving efter færdselsloven.

Så ville de få for travlt - ikke med at skrive lastbiler, men med at
skrive cyklister der ikke overholder deres del af loven.

Fra : Niels Bjerretoft Esp~

Dato : 07-11-05 14:09

> [...]
>
> Vejdirektoratet har netop afprøvet de første 11 intelligente tavler på
> Flyvestation Værløse og vil i den kommende tid afprøve tavlerne på

ideen virker frisk nok, men en lille smule vand og lidt frost eller sne,
virker de så stadigvæk ?.systemet ligner lidt det man kan se på skydebanen,
og der klapper det ikke altid som det skal,

Fra : Kent Friis

Dato : 07-11-05 18:07

Den Mon, 7 Nov 2005 14:08:55 +0100 skrev Niels Bjerretoft Espersen:

> ideen virker frisk nok, men en lille smule vand og lidt frost eller sne,
> virker de så stadigvæk ?.systemet ligner lidt det man kan se på skydebanen,
> og der klapper det ikke altid som det skal,

Ja, gad vide hvorfor de ikke bruger diode-skilte ligesom fx ved broen
over Kieler-kanalen? De kan både slukkes, og vise forskellige skilte
alt efter hvad der nu er nødvendigt.

Mvh
Kent

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-11-05 15:32

> Klaptavler ved vejarbejde
> Af ULLA NØRBY

I bunden af siden med artiklen finder du følgende tekst:

Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side,
stammer fra Jyllands-Posten.
Jyllands-Posten har ophavsretten, jf. lov om ophavsret.
http://www.jp.dk/ophavsret.html

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 07-11-05 15:34

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Alle artikler, fotos, grafik og øvrige illustrationer, der er på denne side, stammer fra Jyllands-Posten.

Hvor vil du hen med den kommentar?

Fly har jo netop leveret linket til kilden med, så
alle kan se at det er sakset fra JP...

/Jakob

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-11-05 15:40

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in

> Hvor vil du hen med den kommentar?

Kunne forestille mig at hun vil fortælle at det ikke er tilladt at sakse
hele artiklen.

> Fly har jo netop leveret linket til kilden med, så
> alle kan se at det er sakset fra JP...

Jvnf. linket til ophavsret så kan der vist ikke være nogen tvivl om at
det ikke er tilladt at sakse hele indlæg fra deres internetavis og sætte
ind på nyhedsgruppen, ej heller med tydelig kildeangivelse.

Du må kun tage en digital kopi af siden (dvs. sakse teksten og sætte ind
her) hvis det er til eget brug indenfor husstanden (news holdes nok ikke
kun indenfor een given husstand).

Thomas

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-11-05 11:10

Thomas Rasmussen wrote:

> Du må kun tage en digital kopi af siden (dvs. sakse teksten og sætte ind
> her) hvis det er til eget brug indenfor husstanden (news holdes nok ikke
> kun indenfor een given husstand).

Eller hvis man benytter en del af artikel i et andet værk der er stort
nok til at have selvstændig "værkshøjde".

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2