Hvor brede dæk til fælg?
Fra : Thostrup

Dato : 06-11-05 21:19

Hej

Findes der en tabel/tommelfinger regel om hvor smalle dæk må være på en
given brede fælg?

Jeg tænker mere på hvor smalle dæk jeg kan gå ned til på eks en 7" fælg, om
der kan sidde 185/55 på ?!?
Men også på en 6" fælg som der sidder foran, hvor brede dæk dr kan sættes
derpå.

På forhånd tak

Mvh Thostrup

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-11-05 21:31

Thostrup wrote:
> Hej
>
> Findes der en tabel/tommelfinger regel om hvor smalle dæk må være på
> en given brede fælg?

Jep.
http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/om_daek/tabellen.htm

Fra : Klaus G.

Dato : 06-11-05 22:35

> Jep.
> http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/om_daek/tabellen.htm

Men den er da ikke komplet? Hvor er f.eks. 215/35-18 ?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Jørgen L.

Dato : 06-11-05 23:26

> Men den er da ikke komplet? Hvor er f.eks. 215/35-18 ?

Ja eller 265/65-17

Hilsen Jørgen

Fra : Jesper

Dato : 07-11-05 19:21

> Men den er da ikke komplet? Hvor er f.eks. 215/35-18 ?

7' - 8½'

http://www.carbibles.com/tyre_bible.html
Lidt over halvvejs nede på denne side er der en "Lommeregner":
kaldet "An ideal rim-width calculator"

Den kan klare selv de mest unaturlige størrelser.

/jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-11-05 21:35

Jesper skriver:

> http://www.carbibles.com/tyre_bible.html
> Lidt over halvvejs nede på denne side er der en "Lommeregner":
> kaldet "An ideal rim-width calculator"
>
> Den kan klare selv de mest unaturlige størrelser.

Også i den grimme "tyskerstil" med fælge der stikker 1" længere ud end
dækket ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 07-11-05 21:42

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Også i den grimme "tyskerstil" med fælge der stikker 1" længere ud end
> dækket ?

Hvordan vil du have en fælgkant der stikker 1" længere ud end dækket ?

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-11-05 21:48

Brian skriver:

> Hvordan vil du have en fælgkant der stikker 1" længere ud end dækket ?

Sådan
http://www.autoextrem.de/galerie/showphoto.php?photo=3026
http://www.autoextrem.de/galerie/data/535/40383Bild0021-med.jpg

Fra : Brian

Dato : 07-11-05 22:01

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Sådan
> http://www.autoextrem.de/galerie/showphoto.php?photo=3026
> http://www.autoextrem.de/galerie/data/535/40383Bild0021-med.jpg

Hmm... så må vi have en forskellig definition på fælgkant

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-11-05 23:39

Brian skriver:

> Hmm... så må vi have en forskellig definition på fælgkant

Fra kanten af fælgen og ind til den del at slidbanen der rører vejen
vurderer jeg til at være et sted mellem 20 og 25 mm - mindst.

Og det er ikke bare grimt. Det er grimmere end grimt.

Fra : Brian

Dato : 07-11-05 23:50

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Fra kanten af fælgen og ind til den del at slidbanen der rører vejen
> vurderer jeg til at være et sted mellem 20 og 25 mm - mindst.

Det er muligt at der er det, men fra kanten af dækket til kanten
af fælgen, er der ikke meget plads.

Den "læbe" der er på dækket er forøvrigt meget praktisk hvis
man parallelparakerer ofte

> Og det er ikke bare grimt. Det er grimmere end grimt.

Helt enig, det ser råddent ud.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-11-05 23:51

Brian skriver:

> Det er muligt at der er det, men fra kanten af dækket til kanten
> af fælgen, er der ikke meget plads.

Nej, du har ret, ellers kunne den skutte holde luften inde

> Den "læbe" der er på dækket er forøvrigt meget praktisk hvis
> man parallelparakerer ofte

Jeps

Fra : Jesper

Dato : 07-11-05 23:10

> Sådan
> http://www.autoextrem.de/galerie/showphoto.php?photo=3026
> http://www.autoextrem.de/galerie/data/535/40383Bild0021-med.jpg

tyskerstil er OK, men det der, turde jeg ikke køre med!!
Dækket er krænget langt over dets formåen, læg mærke til det "gab" der er
mellem fælgkanten og dækket.
Den kant dækket har ca 1 cm over fælgkanten burde have haft kontakt med
fælgen og rager ved "normal" montering ud over fælgen som
fælgbeskyttelse.

Nej, den "lommeregner" jeg henviste til, beregner fælgens bredde som
70% - 85% af dækkets bredde i forhold til profilen.

/jesper

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-11-05 21:46

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Også i den grimme "tyskerstil" med fælge der stikker 1" længere ud end
> dækket ?

Grimme?

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 07-11-05 22:38

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse news:Xns9707DD665E5B2nononoinvalid@62.243.74.163...
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Grimme?

Ja - hvad i alverden vil du ellers kalde dem?

/Jakob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-11-05 22:41

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in

> Ja - hvad i alverden vil du ellers kalde dem?

Ja til en Golf fx ser det pissegodt ud IMHO.

Ser sq godt ud med sådan en tysker Goller

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-11-05 22:56

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev :

>Ja til en Golf fx ser det pissegodt ud IMHO.

Er du helt seriøs nu ??

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-11-05 12:38

jan@stevns.net wrote in

> Er du helt seriøs nu ??

Rent faktisk ja.

Sådan en Golf 2 eller 3 (ikke 4 og frem) synes jeg ser bedre ud med
tyskerstil end store fælge.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-11-05 23:37

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Ja til en Golf fx ser det pissegodt ud IMHO.

Fy for satan kan du så komme tilbage til den butik du har arbejdet i.

> Ser sq godt ud med sådan en tysker Goller

Nej. Det ligner lort. Hellere et par pæne fælge og en skærm der kan
dække over et par ordentlige sutter !

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-11-05 12:38

> Fy for satan kan du så komme tilbage til den butik du har arbejdet i.

ROFL!

Aldrig i livet...

> Nej. Det ligner lort. Hellere et par pæne fælge og en skærm der kan
> dække over et par ordentlige sutter !

Ikke nødvendigvis på en gammel Goller...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-11-05 12:40

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> ROFL!
> Aldrig i livet...

Med den smag du har for livsfarlig dækmontering hører du til der !

> Ikke nødvendigvis på en gammel Goller...

Jo !
Hellere nogle smallere hjul en det der "tyskerfis".

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-11-05 13:23

> Med den smag du har for livsfarlig dækmontering hører du til der !

Øhm nej Klaus.

Den behøver skam ikke være livsfarlig og eftersom jeg aldrig kommer til at
eje en gammel Goller så skal du se, så er der heller ingen fare for jeg vil
komme til at køre rundt med det.

> Jo !
> Hellere nogle smallere hjul en det der "tyskerfis".

Smag og behag min gode mand, husk det!!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-11-05 13:36

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Øhm nej Klaus.

Jo

> Den behøver skam ikke være livsfarlig og eftersom jeg aldrig kommer til at
> eje en gammel Goller så skal du se, så er der heller ingen fare for jeg vil
> komme til at køre rundt med det.

Okay så
Men det vil da se fedt ud på SÅB'en ?

> Smag og behag min gode mand, husk det!!

Ja, det er rigtigt....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-11-05 14:30

> Okay så
> Men det vil da se fedt ud på SÅB'en ?

Ikke efter min smag :)

Fra : Brian

Dato : 08-11-05 22:01

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ikke efter min smag :)

Du kan da ligeså godt køre linien helt ud i den Jalla-gryde du er ved at på
bygget dig

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-11-05 15:23

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in

> Du kan da ligeså godt køre linien helt ud i den Jalla-gryde du er ved
> at på bygget dig

Fortæl mig lige hvilket der på min bil er ved at være Jalla?

Brian den skal holdes så klassisk som muligt

Fra : Brian

Dato : 09-11-05 16:00

Martin Johansen [6000] wrote:

> Fortæl mig lige hvilket der på min bil er ved at være Jalla?

Hvad ved jeg, du har bare tidligere efterlyst tågehorn og hvad ved jeg...

> Brian den skal holdes så klassisk som muligt

Lyder fornuftigt, det ville være en skam at skamfere sådan en blødhat vogn

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-11-05 16:21

"Brian" <Ellers@tak.du> wrote in

> Hvad ved jeg, du har bare tidligere efterlyst tågehorn og hvad ved
> jeg...

LOL så slemt er det sq heller ikke... men det ku stadig være fedt med sådan
et horn så en eller anden dag ser du en SAAB komme flyvende med lyden af en
færge efter sig.. hehe :)

> Lyder fornuftigt, det ville være en skam at skamfere sådan en blødhat
> vogn

Det var lige godt.. satans.. hehe. Man smiler når man læser starten af din
sætning og selvsamme smil stivner når man når slutningen..og du er ganske
konsekvent.. morsomt :))

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 09-11-05 09:00

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse news:Xns9708883498288nononoinvalid@62.243.74.163...

> Smag og behag min gode mand, husk det!!

Nej! Ikke i dette tilfælde

Tyskerfælge er grimme og er i klasse med bundesliga
frisurer - det er ikke til diskution

/Jakob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-11-05 15:23

> Tyskerfælge er grimme og er i klasse med bundesliga
> frisurer - det er ikke til diskution

Siger du min frisure er grim??? hehehe

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 09-11-05 17:02

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse news:Xns97099C78F5C4nononoinvalid@62.243.74.163...
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in

> Siger du min frisure er grim??? hehehe

Hvis du har bundesliga hår - så ja

Hvis du ikke har det, så kan jeg ikke udelukke at
den er grim alligevel - hehe..

/Jakob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-11-05 20:48

> Hvis du har bundesliga hår - så ja

Skal jeg være helt ærlig så er jeg ikke helt klar over hvordan den type
frisure ser ud

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 09-11-05 21:59

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse news:Xns9709D397D2D6Cnononoinvalid@62.243.74.163...
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in

> Skal jeg være helt ærlig så er jeg ikke helt klar over hvordan den type
> frisure ser ud

Ha! Det er langt i nakken og kort strit i toppen...

http://www.angelfire.com/sd/DavsHomePage/sporting.htm
- specielt Gerry Francis, men Rudi Völler er også er
godt kendt eksempel (og så er det sågar krøllet).

Her er flere bud:
http://bif-support.dk/sso/forum_entry.php?id=20238&page=3&category=all&order=time

/Jakob