Briggs&Stratton skaber sig...
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-11-05 21:24

Hej gruppe,

Jeg var i dag ude for at slå græsset for sidste gang i år med min 3/4 år
gamle Stiga Multiclip med en Briggs&Stratton motor.
Det gik også helt fint - lige indtil jeg løb tør for benzin. Jeg fyldte så
op fra den dunkfuld jeg har brugt af siden sommerferien uden problemer, men
efter at jeg havde fyldt et skvat på, ville maskinen ikke går ordentligt...
Motoren går med meget lave omdrejninger og går meget ujævnt - lyder nærmest
som en Harley der går i tomgang. Udstødningsrøgen er sort, og lugter
kraftigt af benzin - det er ligesom om den får alt for meget at leve af. Det
er som om at jeg kan få den til at gå normalt en 20 - 30 sekunder, når jeg
vipper den over til den side tanken sidder på imens motoren går, men sætter
jeg derefter klipperen ned igen, så begynder den straks at halte igen. Hvis
jeg holder den vippet, så går den ud efter et halvt minuts tid - lige som om
den løber tør for benzin.
Er der nogen her som har et hint ?

Andreas M. Hansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-11-05 22:59

Andreas M. Hansen wrote:

> Er der nogen her som har et hint ?

Vand i kaburatoren? Det kan du teste ved at spæde med lidt kaburatorsprit i
benzintanken.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-11-05 23:04

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in message

> Vand i kaburatoren? Det kan du teste ved at spæde med lidt kaburatorsprit
> benzintanken.

Det var faktisk også en tanke som strejfede mig - men sådan noget har man jo
ikke lige ved hånden en søndag eftermiddag nu om dage mere.
Men da du også har samme ide som mig, så vil jeg da prøve at køre forbi en
tankstation i morgen og købe en flaske - er der noget bud på hvor meget der
skal fyldes i sådan en lille maskine ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-11-05 23:12

Andreas M. Hansen wrote:

> Men da du også har samme ide som mig, så vil jeg da prøve at køre
> forbi en tankstation i morgen og købe en flaske - er der noget bud på
> hvor meget der skal fyldes i sådan en lille maskine ?

Hvis motorkonstruktionen ligner den på min maskine, rummer tanken vel ca. en
halv liter. Du skal så prøve at tilsætte ca. en halv deciliter.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Henning Lund

Dato : 07-11-05 12:43

Andreas M. Hansen <nokke99@hotmail.com> skrev:

> Motoren går med meget lave
> omdrejninger og går meget ujævnt - lyder nærmest som en Harley

Det kan være membranen som skal skiftes.
Når du holder den skrå, behøver membranen ikke fungere perfekt for at
maskinen får den benzin den skal bruge.
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 07-11-05 19:05

> Det kan være membranen som skal skiftes.
> Når du holder den skrå, behøver membranen ikke fungere perfekt for at
> maskinen får den benzin den skal bruge.

Men maskinen har kun kørt en enkelt sommer ? - og fejlen optrådte lige
pludseligt efter at den var kørt tør og genoptanket.
Jeg hælder mest til teorien med vand i karburatoren - men vil have membranen
med i tankerne hvis en gang karburatorsprit ikke hjælper.
Det er desværre for mørkt til at rode med det efter arbejde, så det må ligge
til weekenden.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henning Lund

Dato : 07-11-05 22:19

> [...]

> membranen med i tankerne hvis en gang karburatorsprit ikke hjælper.
> Det er desværre for mørkt til at rode med det efter arbejde, så det

Jeg har i min tid som servicecenter for B/S set det mange gange selv om
klipperen kun var en ½ sæson gammel, B/S er ikke altid lige heldig med
deres leverandør af membraner, nogle af dem bliver stive efter kort tid
i benzin, så det er gummiblandingen som er gået i vasken for
leverandøren. Skulle det være vand, så er det da drastisk at hælde sprit
på dyret, tøm da tanken istedet og påfyld noget andet benzin.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-11-05 01:08

Henning Lund wrote:

> Skulle det være vand, så er det da drastisk at hælde
> sprit på dyret, tøm da tanken istedet og påfyld noget andet benzin.

Det er nu ikke lige sådan til at vende bunden i vejret på dyret, uden at
olien i krumtaphuset kommer på afveje. Og det fjerner heller ikke det vand,
som har samlet sig i svømmerkaret under kaburatoren, bare fordi man tømmer
benzintanken.

En enkelt gang med en sjat sprit tar alt vand i både tank og kaburator -
uden at motoren skades. Resten af benzinen i dunken bør man så egentlig
kassere - hvis det er vand, der er problemet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Henning Lund

Dato : 08-11-05 08:39

Erik Ginnerskov <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev:

> [...]
> at olien i krumtaphuset kommer på afveje. Og det fjerner heller ikke
> det vand, som har samlet sig i svømmerkaret under kaburatoren, bare

Hvis det er den type motor med bundkar, så piller man da bare bundkarret
af og tømmer samtidig benzinen fra tanken ud den vej, hvis det er den
anden type hvor karburatoren sidder oveni tanken, så enten suger man
benzinen ud, og kan man ikke det, jamen så piller man tanken af og
tømmer den,hvis man vil være sikker på alt vandet kommer væk, samtidig
kan man så tjekke sugespidsen om den er blevet snavset.

> En enkelt gang med en sjat sprit tar alt vand i både tank og
> kaburator - uden at motoren skades. Resten af benzinen i dunken bør
> man så egentlig kassere - hvis det er vand, der er problemet.

Det er sjældent at sprit kan få vandet væk alene. Sprit i benzinen er
god til at holde karburatoren isfi.

Det er lidt svært at råde, da det kan være mange ting der er galt, såsom
hvis benzinen har været opbevaret i en plastik dunk som ikke er
benzinstandig, så kan der sætte sig et fedtet lag i karburator med samme
symtomer.
Løs karburator, o-ring i karburatorstuds defekt, delvis defekt membran,
tændingsproblemer, tilstoppet si, osv. osv.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-11-05 19:55

> [...]
> Løs karburator, o-ring i karburatorstuds defekt, delvis defekt membran,
> tændingsproblemer, tilstoppet si, osv. osv.

Benzinen er opbevaret i en dunk købt til formålet - en grøn reservedunk købt
i et bilistmarked.
Jeg vil starte med at suge tanken tom - tilsætte frisk benzin med en snaps
karburatorsprit og se om det hjælper.
Hvis dette med forventning hjælper, vil jeg prøve at undersøge alle dine råd
mht. membran, o-ring, tilstoppet si osv.
Tændingsproblemer tror jeg ikke spå meget på, idet den jo kørte perfekt lige
indtil den kørte tør og fik påfyldt benzin - dette indikerer for mig at
problemet skal findes i benzinen eller i benzintilførslen.
- Jeg skal nok vende tilbage - enten med løsningen, eller flere
spørgsmål...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-11-05 19:49

> En enkelt gang med en sjat sprit tar alt vand i både tank og kaburator -
> uden at motoren skades. Resten af benzinen i dunken bør man så egentlig
> kassere - hvis det er vand, der er problemet.

Det råd vil jeg prøve først - dunken er tom, og jeg har hentet
karburatorsprit og frisk benzin til på lørdag.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-11-05 22:00

> [...]

> Motoren går med meget lave omdrejninger og går meget ujævnt - lyder
> nærmest som en Harley der går i tomgang. Udstødningsrøgen er sort, og

Det er din benzin, der er fuld af kondensvand. Den slags maskiner er meget
følsomme overfor vand, så hvis du absolut skal gemme benzin, så er det meget
vigtigt, at du når du gemmer det, giver det en skvat kaburatorsprit og så en
slat igen, når du skal bruge det.

Dernæst er det uhyre vigtigt, at du bruger beholdere, som er fyldt helt op.
Ikke noget med halvfyldte dunke hvor der er plads til kondens.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-05 10:04

Den Fri, 11 Nov 2005 21:59:54 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> skrev:

> [...]
>
>Dernæst er det uhyre vigtigt, at du bruger beholdere, som er fyldt helt op.
>Ikke noget med halvfyldte dunke hvor der er plads til kondens.

I så fald burde vi andre jo have samme problem med tilsvarende
maskiner.
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Sleep is for wimps. Happy, healthy, well-rested wimps, but wimps.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-11-05 16:58

<Jens Petersen> skrev i

> I så fald burde vi andre jo have samme problem med tilsvarende
> maskiner.

Jeg kan af gode grunde ikke vide, hvad du eller andre har af problemer, men
kondens i en benzinbeholder, som ikke er fyldt op inden langtidsopbevaring,
er et gammelkendt og udbredt problem. De fleste sejlere, og navnlig dem, som
sejler med påhængsmotor, har før eller siden oplevet dette. Det er også
grunden til, at der stadig sælges kaburatorsprit....

Iøvrigt er det i alle tanke, problemet kan opstå. Derfor er der også faste
procedure omkring daglig dræning af tanke i flyvemaskiner. Bare en enkelt
nat med halvtomme tanke skaber kondens i en brændstoftank.

Claus

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 12-11-05 10:34

Hej gruppe,

Jeg har nu forsøgt mig med karburatorsprit og friskaftappet benzin - men
ligelidt hjælper det...:-/

Men da græsklipningssesonen jo er slut, bliver løsningen at jeg læsser den
på traileren og kører forbi AZ med den.
Maskinen er jo købt i marts måned, og jeg har jo en kvittering og et
servicebevis hvor der står at den repareres indenfor 24 måneder.
Tak for alle jeres råd.

mvh

Andreas M. Hansen