? om skolevogn
Fra : Steffen Bechmann Ole~

Dato : 06-11-05 18:23

Da jeg overvejer at uddanne mig til Kørelærer har jeg et par spørgsmål om
skolevogne jeg håber nogen kan besvare..

Hvad skal man regne med en ombygning koster ?
Er der andet end pedalerne der skal kopieres over i den anden side ?
Er der noget med at bilen skal have en særlig godkendelse for at måtte
bruges til skolevogn ?

Er det fjollet at kaste 50000.- efter en uddannelse som kørelærer ?

Mvh/
Steffen Olesen

Fra : Lars L. Jensen

Dato : 06-11-05 19:41

Hej,

> [...]
> Er der andet end pedalerne der skal kopieres over i den anden side ?
> Er der noget med at bilen skal have en særlig godkendelse for at måtte

Ja, den skal til syn og godkendes som skolevogn, normalt ikke noget
problem når man sætter følgende udstyr i (frit efter hukommelsen, der kan
mangle noget)

Herunder er kravene citeret fra "bekendtgørelse om kørekort", 801,
22/09-2001
2) Kategori B:

En firehjulet personbil til højst 9 personer inkl. føreren med en tilladt
totalvægt på højst 3.500 kg.

Tophastigheden skal være mindst 100 km/t, og længden og bredden mindst
3,80 m henholdsvis 1,45 m eller egenvægten mindst 700 kg i henhold til
køretøjets standardtypegodkendelse.

Foreligger der ingen standardtypegodkendelse, anvendes køretøjets
tophastighed, længde, bredde og egenvægt i fabrikkens normale udførelse.

Bilen skal være forsynet med spejle, jf. Detailforskrifter for Køretøjer
om påbudte førerspejle.

Til brug for kørelæreren og den prøvesagkyndige skal bilen foruden de i
Detailforskrifter for Køretøjer påbudte førerspejle være forsynet med

1) et indvendigt førerspejl,

2) et udvendigt førerspejl i højre side, og

3) et indvendigt spejl til iagttagelse af eleven.

Bilens rat skal være anbragt i venstre side.

I bilen skal der være plads til mindst 4 personer. Den skal være forsynet
med ekstra betjeningsanordning til lydsignalapparat til brug for
kørelæreren, ligesom der ved kørelærerens plads skal være to ekstra
kontrollamper for retningsviserblinklys - en for hver side.

Bilen skal være forsynet med hastighedsmåler. Såfremt hastighedsmåleren
ikke kan aflæses fra kørelærerens plads, skal der være monteret en ekstra
hastighedsmåler, der viser samme hastighed som bilens originale
hastighedsmåler.

Ved kørelærerens plads skal der være anbragt særlige pedaler, således at
kørelæreren uafhængigt af eleven kan udkoble motoren og bremse bilen. De
ekstra pedaler må ikke føres ned ved aktivering af den tilsvarende pedal
ved førersædet.

Ved gennemførelse af praktisk køreundervisning må alene køretøjets
manuelle transmissionssystem anvendes. Såfremt det bestemmes, at kørekort
kun kan udstedes til motorkøretøj eller traktor forsynet med automatisk
transmission, skal den praktiske køreundervisning gennemførers og den
praktiske prøve aflægges i motorkøretøj eller traktor forsynet med
automatisk transmission.

Er bilen forsynet med automatisk transmission, skal gearvælgeren i stedet
for pedal til udkobling af motoren være anbragt således, at den kan
betjenes af kørelæreren.

Hvis bilen ikke er forsynet med tokreds driftsbremse, skal kørelæreren
kunne betjene nødbremsen.

(citat slut).

Derudover kommer så 2 stk skilte med "Skoleklovn" (-:

> Er det fjollet at kaste 50000.- efter en uddannelse som kørelærer ?

måske, det må du gøre op med dig selv.

Mvh
Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 06-11-05 20:15

Den Sun, 6 Nov 2005 19:41:05 +0100 skrev Lars L. Jensen:
> [...]
> køretøjets standardtypegodkendelse.
>
> I bilen skal der være plads til mindst 4 personer.

Det punkt kan man så undre sig over. Når minimum længde og bredde
allerede er angivet, hvad forskel gør det så om der er et bagsæde?

Mvh
Kent

Fra : corner

Dato : 06-11-05 22:20

Det betyder at du ikke kan købe en bil på gule plader .
husk at bilen skal til syn hvert år
hilsen jørgen

Fra : Non-Desperado

Dato : 07-11-05 10:04

"Lars L. Jensen" <larslindenborg@hotmail.com2> skrev:

> [...]
>
>Tophastigheden skal være mindst 100 km/t, og længden og bredden mindst
>3,80 m henholdsvis 1,45 m eller egenvægten mindst 700 kg i henhold til

Og så er der noget med at skal dem bruges til uddannelse af
erhvervschauffører (taxi), så skal den veje mindst 1100 kg og
være et stykker over 4 meter.

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-11-05 15:42

"Lars L. Jensen" <larslindenborg@hotmail.com2> skrev i en meddelelse

> Tophastigheden skal være mindst 100 km/t, og længden og bredden mindst
> 3,80 m henholdsvis 1,45 m eller egenvægten mindst 700 kg i henhold til
> køretøjets standardtypegodkendelse.

Det er lige så latterlige krav til en køreskolebil som de latterlige krav
der er til en trailer når man tager B/E-kørekort. Det er jo på det nærmeste
svært at finde en bil som ikke overholder de krav - og bagefter kan man
sætte sig ud i en Lamborghini/what ever ...

--
Per, Esbjerg