Hvilket grafikkort er bedst ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-11-05 15:44

Hvad skal man købe ?
Det skal være til PCIe.
Skal det være et X1800 eller 7800GTX eller noget helt tredje ?
Skal bruges til videoredigering og spil.
Prisleje omkring 4000,-

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 06-11-05 16:47

> Hvad skal man købe ?
> Det skal være til PCIe.
> Skal det være et X1800 eller 7800GTX eller noget helt tredje ?
> Skal bruges til videoredigering og spil.
> Prisleje omkring 4000,-

Den éne test jeg har set vandt X1800 XT med 10-15% over 7800 GTX... Hvis jeg
husker rigtigt ;)
Til videoredigering er det ligegyldigt hvilket kort du vælger...

Brian

Fra : Zeki

Dato : 06-11-05 18:23

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Til videoredigering er det ligegyldigt hvilket kort du vælger...

Dette er vist ikke korrekt. ATI 1800 indeholder Avivo som bl.a
effektiviserer transcoding:
http://www.beyond3d.com/previews/ati/avivo/

Mvh
Zeki

Fra : Brian Lund

Dato : 06-11-05 19:09

> Dette er vist ikke korrekt. ATI 1800 indeholder Avivo som bl.a
> effektiviserer transcoding:
> http://www.beyond3d.com/previews/ati/avivo/

Der kan man bare se :)

Men i selve redigeringen kan det være ligegyldigt, men det går så måske
noget stærkere når man skal encode!

Brian

Fra : Jan

Dato : 06-11-05 18:46

On Sun, 6 Nov 2005 15:44:28 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>Hvad skal man købe ?
>Det skal være til PCIe.
>Skal det være et X1800 eller 7800GTX eller noget helt tredje ?
>Skal bruges til videoredigering og spil.
>Prisleje omkring 4000,-

Nam Nam.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=146267

Men spar pengene i forhold til 7800 GTX, du får ikke så meget mere
ydelse for de sidste ca. 1000 mere.

De her 7800GT kort.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=157972

Leadtek har ry for at lave køler der ikke larmer for meget, skulle
være støjsvage.

Asus kort.

Anmeldelse af det.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=161034&Anmeldelse=true&Showreview=27109

Jan

Rigtige mænd - har ingen kørekort.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-11-05 21:57

Jan wrote:

> Men spar pengene i forhold til 7800 GTX, du får ikke så meget mere
> ydelse for de sidste ca. 1000 mere.

Det kort jeg har i øjeblikket, er et Asus radeon 850Pro, der er måske ikke
så meget at hente ved opgradering til f.eks. x1800 eller 7800GTX ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Jan

Dato : 06-11-05 23:31

On Sun, 6 Nov 2005 21:56:50 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>Det kort jeg har i øjeblikket, er et Asus radeon 850Pro, der er måske ikke
>så meget at hente ved opgradering til f.eks. x1800 eller 7800GTX ?

Uha, den var sværer, du har et kort oppe i den gode ende, og x1800
kort er er jo nye, men der er da forskel, og når du samtidig kigger på
ATI og Nvidia Kort bliver det endnu sværer at træffe valg, der er + og
der er - i begge typer.

Her er et godt link med masser af info om kortene,

http://www.edb-tidende.dk/article.php?id=47

Som du kan se ligger de nogenlunde lige i nogle test, men andre er der
stor forskel med 7800GTX fordel, men det er op til en selv om man vil
give de ekstra penge for 7800GTX i forhold til 7800GT. For der er
noget at hente, men springet er ikke så stort som fra eks. 6800GT til
7800GT, der får man mere for de sidste 1000,- i ydelse.

Jeg hælder personlig til Nvidia, men det er også fordi mit bundkort
chipset er Nvidia Nforce 4 Ultra, der er en ekstra ydelse at hente i
nogle spil, men de nye kort x1800 (ATI) kan måske lave om på det.

Jeg har selv lige købt dette 6800GT kort.

og det er mig der har skrevet anmeldelsen, jeg gav 2300,- det er ikke
et dårlig kort, det kører fint, men jeg har kig på dette kort.

Men dette ATI kort er jeg også lun på.

Men jeg tror Nvidia kortet vinder, score bedst i spil

Men skal du sammeligne to forskellige kort du nævner x1800 / 7800GTX
må det blive.

Dette Club-3D Radeon X1800XT

Og dette Leadtek WinFast PX7800GTX TDH MyVIVO

Eller andre kort fra disse serier.

Jeg mener man får bedst ydelse med et 7800GTX, og skulle jeg selv købe
et kort til ca. 4000,- blev det et med 7800GTX, men der syntes en
tendens til at ATI X1800XT klarer sig bedre i de nye spil der lige er
kommet.

Som du nok kan læse er jeg også selv i tvivl, måske X1800XT

Det er alså et lækker kort, Club-3D Radeon X1800XT

Men læs testene på linket jeg skrev til edb-tidende.

Fra : MAT

Dato : 08-11-05 16:57

> Det kort jeg har i øjeblikket, er et Asus radeon 850Pro, der er måske ikke
> så meget at hente ved opgradering til f.eks. x1800 eller 7800GTX ?

Har selv haft glæde af en dansk test fra 10. oktober af ATI Radeon X1800
http://edb-tidende.dk/article.php?id=47 (inkl. oversigt over strømforbrug og
støjniveau), samt en test fra oktober 2005, hvor ATI Radeon X1800 XT (512
MB) klarer sig bedre end GeForce 7800 GTX (256 MB) i 3DMark05:
http://www.hardwaresecrets.com/article/228/7 (review'et starter her
http://www.hardwaresecrets.com/article/228). Det anføres på
http://www.hardwaresecrets.com/article/228/10, at kortet først kommer i
handlen den 5. november.

Venligst

Fra : Jan

Dato : 09-11-05 10:21

On Tue, 8 Nov 2005 16:57:09 +0100, "MAT" <non-exit@non-exit.com>
wrote:

> [...]
>støjniveau), samt en test fra oktober 2005, hvor ATI Radeon X1800 XT (512
>MB) klarer sig bedre end GeForce 7800 GTX (256 MB) i 3DMark05:

Ja, selvfølgelig klarer den sig bedre med 512 mb, hvis man skal
sammenligne skal der også være samme mb på kortet, ellers er testen
ikke nøjagtig, hvis du lavede en test med omvendte parameter ville
7800GTX vinde.

Fra : Brian Lund

Dato : 09-11-05 16:10

> [...]
> sammenligne skal der også være samme mb på kortet, ellers er testen
> ikke nøjagtig, hvis du lavede en test med omvendte parameter ville

Nu ved jeg ikke med 05'eren, men i 2001 og 03 er der sjældent stor forskel
uanset om kortet har forskellig RAM...

Brian

Fra : MAT

Dato : 09-11-05 18:17

> [...]
> sammenligne skal der også være samme mb på kortet, ellers er testen
> ikke nøjagtig, hvis du lavede en test med omvendte parameter ville

Det er formentlig korrekt, men ikke nødvendigvis. Da grafikkortene gik fra
128 MB til 256 MB var der enkelte kort der gik NED i ydelse og flere havde
en ydelsesforbedring på højst 2-3%.
I det aktuelle tilfælde har det ikke været muligt at sammenligne X1800 med
et 512 MB 7800GTX-kort da et 7800GTX-512 MB-kort på testtidpunktet ikke
fandtes, hvilken der også gøres opmærksom på i testen.
Og egentlig er det vel også ligegyldigt, for det er jo den samlede ydelse
man går efter uanset hvor meget RAM der måtte være på kortet.

Venligst

Fra : Per Nielsen

Dato : 09-11-05 18:40

MAT wrote:
> Og egentlig er det vel også ligegyldigt, for det er jo den samlede
> ydelse man går efter uanset hvor meget RAM der måtte være på kortet.

Ville du skrive det samme, hvis man sammenlignede 128MB ATI kort med 256MB
Nvidia kort?

Fra : Jan

Dato : 12-11-05 17:21

On Wed, 9 Nov 2005 18:16:33 +0100, "MAT" <non-exit@non-exit.com>
wrote:

>Og egentlig er det vel også ligegyldigt, for det er jo den samlede ydelse
>man går efter uanset hvor meget RAM der måtte være på kortet.
>
>Venligst

Okay, men ydelsen ændres efter hvor meget ram der findes på kortet,
nogle gange til - siden andre til + siden.

Nu kommer 512 MB. udgaverne, hvorfor kommer de hvis der ikke er noget
at hente.

Men for at en test kan være seriøs, og man kan bruge testen til noget
skal testen være så lige som mulig, det er svært at købe ud fra en
test der reelt ikke viser hvilket kort der er bedst.

Fra : Jan

Dato : 16-11-05 14:00

wrote:

> [...]
>Og egentlig er det vel også ligegyldigt, for det er jo den samlede ydelse
>man går efter uanset hvor meget RAM der måtte være på kortet.

Tjek lige dette nye monster fra Nvidia med 512 MB sparke røv til alt
og alle, ATI kort er nul og nix nu, der behøves ikke engang at sætte
et ? ved det NVIDIA ER KONGEN.

http://www.hardinfo.dk/show.asp?desc=3988

F... et kort.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-11-05 19:01

> Tjek lige dette nye monster fra Nvidia med 512 MB sparke røv til alt
> og alle, ATI kort er nul og nix nu, der behøves ikke engang at sætte
> et ? ved det NVIDIA ER KONGEN.
Ligesom 3DFX-voodo engang var kongen. Den slags har en tendens til at være
flydede og omskiftelige.

> http://www.hardinfo.dk/show.asp?desc=3988
>

> F... et kort.

Jo da, men til den pris er det jo fuldstændig sindsygt hvis der er nogen
som køber et.

Der er imo visse ligheder imellem priserne på grafikkort og lejligheder i
danske stor byer. Så længe der er nogle tåber som er villig til at give en
fuldstændig urimilg pris. Så bliver tingene ved med at have en urimilig
pris.

Gad vide hvornår boblen brister?

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Hans

Dato : 16-11-05 20:05

Thomas Hansen wrote:

> [...]
> lejligheder i danske stor byer. Så længe der er nogle tåber som er
> villig til at give en fuldstændig urimilg pris. Så bliver tingene ved

Jeg kan ikke lade være med at tænke "Så høj en pris for så lidt
hardware?!?".

Det er nok en fed forretning at fremstille gfx-chips og ram, eller også er
konkurrencen for lille.

Hans

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-11-05 20:54

> Jeg kan ikke lade være med at tænke "Så høj en pris for så lidt
> hardware?!?".
Helt enig. Det er skræmmende så lille forskel der er på et system til 5000
og 15000 rent yddelses mæsigt.

> Det er nok en fed forretning at fremstille gfx-chips og ram, eller også
> er konkurrencen for lille.
Det kan være rigtigt. Både i produktions og forhandler ledet. Vi har brug
for et nyt Nvidia. Med det tænker jeg på hvordan Nvidia kom ind fra siden
og vappede 3Dxf af pinden.

> Hans

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-11-05 22:13

Per Beer Hansen wrote:
> Hvad skal man købe ?
> Det skal være til PCIe.
> Skal det være et X1800 eller 7800GTX eller noget helt tredje ?
> Skal bruges til videoredigering og spil.
> Prisleje omkring 4000,-

Nå det blev så et Asus 7800GTX og en opgradering af CPU og bundkort til et
Asus A8N SLI Deluxe samt en Athlon 64 x2 4400+.
Det kører ganske fornuftigt.
Det giver i hvert fald 7552 i benchmark i 3Dmark05, hvor mit gamle setup
"kun" fik 4991.
Og jeg kan køre FIA GTRacing i 1600 x 1200 med 4 x AA og alt grafikken sat
til højeste, så det er OK.
Nu skal jeg så bare have en ny PSU, da min nuværende er lidt for svag, og
hvis der skulle blive råd til en gang SLI, så skal det jo virke

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport