(Myter om) Vinteropbevaring...
Fra : Begbie

Dato : 06-11-05 13:02

Dette kan lyde lidt underlige, men en bekendt fortalte noget om hans
metode for vinteropbevaring af mc'er...

Han mente at det var en god ide at start en gammel mc (med
kickstarteren) en gang i mellem, for at stemplet skulle bevæge sig
lidt, og undgå at man risikeret at den skulle sætte sig under et
længere stilstandsperiode.

Nu er det jo sådan at manden ejer en lille Honda fra midt 80'erne og
en BSA, men er der noget om ideen om at starte mc'en en gang eller to
i løbet af vinteren, og lade den køre i tomgang i 10-15 min..?

Jeg havde ellers forestillede mig at jeg bare skulle afmontere
batteriet, og vent til april, hvor der skulle skiftes transmissionsolie
på min Planet.
Karburatorsprit har jeg valgt ikke hælde i tanken, da den står i et
opvarmet rum. Tager jeg fejl med det?

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 06-11-05 13:31

Jeg må indrømme at min vinteropbevaring, udelukkende består i at jeg smører
kæden, og sætter den ind i et fyrrum.

5 måneder senere tager jeg den så ud og skifter oilen og tømmer
karburatorene og hælder evt. ½ karburatorsprit i tanken.

Alt andet ser for mig at se ud som unødvendigt arbejde, men men nu står min
MC jo også forholdsvist lunt, tørt og 100% uden kondens.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-11-05 13:40

"Martin Guld Thomsen" <snewareFJERN@tiscali.dk> wrote in
message news:436df782$0$8806$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
> [...]
> Alt andet ser for mig at se ud som unødvendigt arbejde,
> men men nu står min MC jo også forholdsvist lunt, tørt og

Jeg skifter olie + filter inden stilstand. Det er bedst at gøre dette inden
den bliver sat ind, så man undgår bundfald i den gamle slidte olie.

På den sidste tur får tanken en gang kaburatorsprit, så benzinen i
karburatoren også indeholde dette. Det sker jo ikke hvis man bare hælder i
tanken og ikke får brændt lidt benzin af.

Tanken toppes så op med benzin, for yderligere at begrænse kondens. Cyklen
sprøjtes ind alle steder for at hindre rust selvom.

Batteriet afmonteres og placeres varmt.

Til sidst dækkes cyklen til med et klæde den kan ånde igennem.

Henover vinteren får den så ordnet lidt småting. Skal have skiftet en pære,
nyt luftfilter, have nye dæk på osv.

Kan ikke lige huske om jeg har glemt noget.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-11-05 13:48

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote
in message news:436dfabe$0$41142$14726298@news.sunsite.dk

Skal lige lave en tilføjelse.

> Tanken toppes så op med benzin, for yderligere at
> begrænse kondens. Cyklen sprøjtes ind alle steder for at
> hindre rust selvom.

.... cyklen står indenfor. Dog ikke 100% opvarmet.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-11-05 14:10

Jacob Larsen wrote:

> Batteriet afmonteres og placeres varmt.

Svjv så opnår man længst levetid ved at opbevare den omkring 15 grader.
Nu gør det måske ikke så meget om levetiden er 5 eller 7 år på en enkelt
lille akku til en mc, men når man har batterier stående for +1.000.000
så går man lidt op i at optimere levetiden

--
Mvh Henrik.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-11-05 14:16

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message

> [...]
> levetiden er 5 eller 7 år på en enkelt lille akku til en
> mc, men når man har batterier stående for +1.000.000 så

Det kan meget vel være. Ved ikke ret meget om batterier.

Nu tænkte jeg mest på at man ikke lod batteriet stå ude i den kolde garage
eller i et udhus hvor det ville klappe sammen.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-11-05 14:32

Jacob Larsen wrote:

> Det kan meget vel være. Ved ikke ret meget om batterier.

> Nu tænkte jeg mest på at man ikke lod batteriet stå ude i den kolde garage
> eller i et udhus hvor det ville klappe sammen.

Enig - men undgå helst at sætte det lige op ad brændeovnen/fyret

--
Mvh Henrik.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-11-05 13:45

"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> bevæge sig lidt, og undgå at man risikeret at den skulle
> sætte sig under et længere stilstandsperiode.

Du kan også tage hændrørerne af og srøjte lidt olie ned i cylindren i
stedet. Så er det ikke noget problem med stilstand i så kort tid som der
rent faktisk er tale om.

> Nu er det jo sådan at manden ejer en lille Honda fra midt
> 80'erne og en BSA, men er der noget om ideen om at starte
> mc'en en gang eller to i løbet af vinteren, og lade den
> køre i tomgang i 10-15 min..?

Det ville jeg ikke gøre. Det slider mere end det gavner. Motoren er jo
pivkold.

> Jeg havde ellers forestillede mig at jeg bare skulle
> afmontere batteriet, og vent til april, hvor der skulle
> skiftes transmissionsolie på min Planet.

Læs min beskrivelse, som jeg har skrevet som et svar til martin. Jeg synes
helt klart du skal skifte olien inden den bliver sat ind.

> Karburatorsprit har jeg valgt ikke hælde i tanken, da den
> står i et opvarmet rum. Tager jeg fejl med det?

Sikkert ikke, hvis der er en konstant temperatur, men gider du risikere en
lille smule bøvl til foråret, bare for at spare et par kr. nu. Jeg ville i
hvert fald være på den sikre side og hælde noget sprit i tanken på den
sidste tur, også selvom cyklen skulle stå inde i stuen.

Fra : Moller

Dato : 06-11-05 13:56

Begbie wrote:
> [...]
> på min Planet.
> Karburatorsprit har jeg valgt ikke hælde i tanken, da den står i et

   Nopes, han tager fejl.... det at tænde MC'en nogen smågange under
vinteropbevaringen kan være directe skadeligt for MC'erne, hvis han ikke
er sikker på de er varmet 100% godt igennem inden de slukkes osv. Og
fordelen i at varme dem 100% igennem, er så ynkelig små, at det ikke er
tiden værd... på den anden side, skal du ikke tage diskutionen op med
ham, da det er en Myte, og den slags skal man ikke pille ved, det svare
jo til at sige Gud ikke eksistere til en ekstremt troende :)

   Så, af med batteriet, fyld tanken helt op, så der ikke opstår gasser,
eller fugt for den sags skyld indvendigt i den.. og nå ja, vask den nu
lige inden du stiller den ind :) gammelt skidt ødelægger lakken.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Jan

Dato : 07-11-05 07:34

> Så, af med batteriet, fyld tanken helt op, så der ikke opstår gasser,

Hvilke gasser, hvis det er benzindampe du hentyder til, har de ingen
indvirkning på holdbarheden af tanken, med undtagelse af at den kan danne
kondens p.g.a. temperaturen der hvor den opbevares.
En fuld og en halvtom tank er lige uskadelige hvad angår brandfare, da en
halvtom tank i løbet af forholdsvis kort tid danne så megen benzindamp i et
opvarmet lokale, at de ikke længere kan antænde da der skal ilt til (kan
ikke huske forholdet), så man skal bare lade være at åbne til den, når først
den er opstaldet.
Batteriet derimod danne knaldgas under opladning, så selv et lille batteri
kan være farligt, men bare der er en normal udluftning når man oplader det
Mc batteri, er der ikke den store fare, man skal selvfølgelig ikke tænde
lighteren for at se om der stadig er D-vand på LoL husk at fylde D-vand på
efter ladningen, (med undtagelse af at der er fuldstændigt tørt) gør du det
før skal du være klar over at vandet kan udvide sig p.g.a. varmen under
opladningen og er der kommet for meget på kan det løbe over, sammen med
syren giver det nogle grimme lakskader el. gulvskader, og så bliver det
svært at få lillemor til stadig at syntes det er en god hobby vi har .

jd

Fra : Per

Dato : 06-11-05 14:03

"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Begbie!

Du skal ALDRIG starte din maskine i løbet af vinteren. Det er kun tåber der
gør den slags.

Der sker det - at der dannes kondensvand inde i motoren, hvis du varmer den
op ved tomgang. Den bliver ikke ordentlig varm og det skader mere end det
gavner. Den kan så ruste indefra og blive nedbrudt. Det er derfor det er
vigtigt at man altid kører en motor helt var inden man slukker for den og
lader den stå - dette gælder også om sommeren.

Du må regne med at det jo er en koldstart hver gang og det slider meget på
en motor.

Skal den absolut startes alligevel - så skal den køres varm med belastnig
dvs. på et rullefelt eller ud og køre en tur ikke noget med opvarmning i
tomgang - det er ikke nok.

Så først til foråret når du skal ud og køre, så start den op.

Hæld først lidt olie i motoren, tørn den uden tændrør monteret (dette er
vigtigt) da du ellers kan få lavet en olielås og teoretisk set ødelægge
motoren (topstykke mv.)

I med tændrørerne og så ud og kør den helt varm - minimum 20 km.

Mvh. Per!

Fra : Hekto

Dato : 06-11-05 14:30

> [...]
> transmissionsolie på min Planet.
> Karburatorsprit har jeg valgt ikke hælde i tanken, da den står i et

Nonsens!

Man kan tørne den med hånden/kickstarten en gang om måneden måske; men
den skal IKKE startes.

Husk iøvrigt at give Planeten et skvæt olie i indsugningen og et i
tændrørshullet inden den stilles væk.
2T-lejer står ikke og sopper i ole, og belægningen på cylindervæggen
tåler ikke kondens.
Den kan med fordel også tørnes engang imellem i løbet af vinteren.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Harry Teicher

Dato : 06-11-05 14:58

Begbie skrev:

> Han mente at det var en god ide at start en gammel mc (med
> kickstarteren) en gang i mellem, for at stemplet skulle bevæge sig
> lidt, ......>klip< Tager jeg fejl med det?

Nææh, du tager skam ikke fejl, jeg starter min gamle XT hver morgen,
og kører på arbejd på den, uanset om der er slud eller sne, bare for
at stemplet skulle bevæge sig lidt. For at være sikkert at den har
bevæget sig nok, starter jeg den sandeligt også hver eftermiddag og
køre hjem, men jeg har nu altid været god ved med mine ting. Min
stempel har således aldrig sat sig, så der er nok rigtigt, din
kammerat siger

(ps. det var sådan lidt for sjov det sidste, men en motorcykel er lidt
som et gevær: ta' den kun frem, hvis du for alvor vil bruge den.

mvh
Harry (som spekulere hvor alle MCer er blevet af...)

Fra : Knud L R

Dato : 06-11-05 15:45

Ja, der er mange myter om vinteropbevaring. Emnet/holdningerne har nærmest
religiøs karakter - det ser du allerede tendenser til i de svar der er
kommet.
Jeg tør næsten ikke fortælle det, men personligt gør slet ingenting. Den
står altid i en isoleret, tør (men uopvarmet) garage - hele året rundt. Den
eneste forskel på "vinter" og resten af året er, at om vinteren kører jeg
sjældent - kun i tørvejr, og ikke ved minusgrader. Der er faktisk ganske
mange dage hvor det kan lade sig gøre. Sådan en halv times tid derudad
(eller mere). Jeg garanterer for den er varm, når den bliver stillet ind
igen. Nogle gange kan der godt gå laaang tid imellem. 1 måned eller 2. Men
den starter alligevel.

Det er en ret kedelig form for vinteropbevaring .....

Knud
Yamaha Bulldog

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-11-05 15:52

On 6 Nov 2005 04:02:18 -0800, "Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> wrote:

Hej.

>Dette kan lyde lidt underlige, men en bekendt fortalte noget om hans
>metode for vinteropbevaring af mc'er...

Jeg vil lige stille et spørgsmål i relation til opbevaring /
henstilling af motorkøretøjer.
Q: Hvad gør man ved sin bil når man skal på en længere rejse?
A: Smider den hen i en krog.
Q: Tager den skade af det?
A: Ikke så vidt jeg ved.
Q: Hvad adskiller bilen fra MC'en?
A: Øhhhhhhhh ?????? (følelserne

Det er et af de mest følelsesladede MC emner, hvor der er lige så
mange meninger som der er MC piloter.
Det er virkelig svært at skille fup fra fakta.
Man kan jo starte med at tænke lidt over hvilke omstændigheder
opbevaringen sker under, idet der vil være forskel på hvilke
forholdsregler der skal træffes.

Hører man til em der henstiller MC'en i en varm kælder eller et
fyrrum, er man henvist til et udhus, eller er det under åben himmel?

Er det for 3-4 måneder eller er det for længere tid?

Nogle ting er dog under alle omstændigheder sikkere:

Rengør MC'en så fugten ikke har skidt og møg at sætte sig i.
Tag batteriet af og lad på det en gang i mellem.
Skift olie inden en længere stilstandsperiode.
Stil MC'en på centralstøttebenet så der ikke er vægt på dækkene.
Smør kæden og evt. også kabler (Bowden træk).

Så kommer de variable der er afhængige af omstændighederne:

Ved udendørs opbevaring eller ditto under svingende temperaturforhold
bør MC'en afdækkes.
Som tidligere skrevet i denne tråd, så benyt stof eller en presenning
der kan ånde til afdækning af MC'en.
Brug aldrig plastic - Fugten kondenserer på undersiden så vandet
driver ned af køretøjet.

Det med om tanken skal være tom eller fuld kan udtrykkes således at
hvis det er udendørs eller meget svingende temperaturer er det en
fordel at tanken er fuld for at forhindre kondensering.

Advarsel:
For dem der opbevarer med fuld tank er det stærkt anbefalet at lukke
for benzinen på tanken.
En utæt svømmer kan medføre at hele motoren langsomt fyldes med
benzin, hvilket er direkte ødelæggende for motoren.

Hvis det er indendørs i opvarmede omgivelser er det ligegyldigt om
tanken er fuld eller tom.
Aht. brandfaren vil jeg vælge at den er tom - Når det gælder benzins
kvalitet tager den skade af at stå hvilket også taler for tom tank.
En fuld tank er helvedes tung at løfte af ved vinterservice.
Jeg har valgt "den tomme tanks taktik".

Hvis MC'en skal stå udendørs kan man med fordel sprøjte stellet til
med WD40 - Det holder fugten borte og letter pudsearbejdet når den
skal graves frem igen.
Det samme gælder ved indendørs opbevaring i i et uopvarmet udhus.

Hvis der er tale om opbevaring indendørs i opvarmet lokale er det ikke
nødvendigt at gøre noget som helst ved stellet ud over at pudse cyklen
så man ikke bliver beskidt af at famle ved den når abstinenserne
bliver for store

Så er der motoren:

Når cyklen henstilles udendørs, så sørg for at den er afdækket på en
måde der forhindrer at vandet driver ned i indsugningen.

Ud over det, samt det obligatoriske olieskift, ville jeg intet gøre
ved kortere tids stilstand - 3-4 måneder, hvad enten der er tale om
udendørs eller indendørs opbevaring.
Hvis der er tale om længere tid, > 6 måneder, så er det ok med en
skvæt olie i cylindrene, og derefter turne motoren nogle omgange for
at fedte cylindrene ind.

Så er der dem der, som jeg, benytter vinteren til at skrue.
Både det der er nødvendigt og det der er sjovt.
Her er det med "forholdsregler ved vinteropbevaring" helt teoretisk.
MC'en er mere eller mindre adskilt hele vinteren, og alle stumper er
så nynussede at de med garanti er udenfor farezonen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : snusken

Dato : 06-11-05 19:08

Tak for en objektiv og ureligiøs omstændighedsbeskrivelse
af MC-vinteropbevaring,
måske man ligesom skulle katagorisere de forskellige opbevaringsformer:

1. I det fri med presenning !
2. Med presenning under udhæng, åben carport e.l. uden direkte regn, sne
eller slud.
3. I lukket uisoleret carport eller udhus, ej frostfri, med
ventilationsmulighed, f.eks. for neden.
4. Som 3., men isoleret og ikke frostfri.
5. Uisoleret frostfri garage, men ventileret
6. Isoleret frostfri garage med ventilationsmulighed
7. Som 6. men opvarmet til min. 15 grader C

eller har jeg glemt nogen muligheder, måske ekstremerne..

Jeg har mlighed for pkt. 6 og er i garagen og pusler
når temperaturen er over 10 grader C (altså indendørs)
, ellers er der vinterro.

--
fjern 2*ii i email adressen

mvh eric

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-11-05 19:22

On Sun, 06 Nov 2005 19:07:39 +0100, snusken <snuskenii@iipc.nu> wrote:

Hej Eric.

>Tak for en objektiv og ureligiøs omstændighedsbeskrivelse
>af MC-vinteropbevaring,

Mit ærinde er at opfordre til omtanke, mere end blindt at gøre det de
andre gør..
Dermed kommer man altid længst

> [...]
>7. Som 6. men opvarmet til min. 15 grader C
>
>eller har jeg glemt nogen muligheder, måske ekstremerne..

Næ, det dækker vist fint.

>Jeg har mlighed for pkt. 6 og er i garagen og pusler
>når temperaturen er over 10 grader C (altså indendørs)
>, ellers er der vinterro.

Man bør dog være opmærksom på at hvis man hiver modellen ind i et
opvarmet rum, så vil den være betydelig varmere end omgivelserne når
den stilles tilbage igen, og at kondenseringen dermed vil have frit
spil i en tid.
Men - Så længe der er ventilation går det sjældent galt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Snusken

Dato : 06-11-05 19:48

> [...]
> spil i en tid.
> Men - Så længe der er ventilation går det sjældent galt.

Ja, det er en af pointerne, ventilation og langsomme varmeændringer
således, at der ikke kondenseres (ekstra, (vi er jo i DK)) fugt.

--
vh, erico
---

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-05 21:56

Steen Gruby skrev i meddelelsen ...

> [...]
>opvarmet rum, så vil den være betydelig varmere end omgivelserne når
>den stilles tilbage igen, og at kondenseringen dermed vil have frit

Omvendt Steen, omvendt Du har vel også nået den alder hvor at Du har
brug for de der ekstra buede "vinduer" foran øjnene

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-11-05 22:22

On Sun, 6 Nov 2005 21:56:28 +0100, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Omvendt Steen, omvendt Du har vel også nået den alder hvor at Du har
>brug for de der ekstra buede "vinduer" foran øjnene

Oh Shit.
Ja selvfølgelig, når emnets temperatue er lavere end rummets
kondenseres der - Det er det med dugpunktet.
Undskyld.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Begbie

Dato : 06-11-05 22:40

Tak for de mange besvarelser, nu er blevet det klogere