Honda CB 450S som cykel til begynder?
Fra : Peter Skov

Dato : 06-11-05 10:31

Hej

Jeg har efterhånden længe kikket når der er kommet spørgsmål til gruppen, om
hvad en begynder bør kikke efter.

Jeg har fundet min faorit, men vil gerne høre om hvad jeres mening er om
denne model. Honda CB 450 S

Jeg er godt klar over, at alderen på en motorcykel ikke er så kritisk som
med en bil, men alligevel de er jo snart 20 år gamle?

Og endelig hvad må man give for sådan en? Er der bestemte skavanker man skal
være opmærksom på?

Med venlig hilsen

Peter

Fra : MKS - 74

Dato : 06-11-05 12:21

On Sun, 6 Nov 2005 10:31:11 +0100, "Peter Skov"
<dbsf_fjern-dette@sport.dk> wrote:

>Jeg har efterhånden længe kikket når der er kommet spørgsmål til gruppen, om
>hvad en begynder bør kikke efter.

Kan du ikke google lidt, det sporgsmål er nok et af de oftest stillede
og besvarede så der må være tonsvis af info at hente.

>Jeg har fundet min favorit, men vil gerne høre om hvad jeres mening er om
>denne model. Honda CB 450 S

Jeg havde en i en kort periode i år og det er en ret fin
begyndercykel, den laver intet overraskende og har godmodige og ganske
forudsigelige køreegenskaber, der er mange dele tilgængelige til den
på f.eks eBay så noget dyrt bekendtskab bliver den næppe. Men som
typisk begyndercykel må man også gøre op med sig selv hvilken type man
er, for nogle risikerer den nok hurtigt at blive for kedelig på linie
med XS400, GS450/500 osv. Cyklen er iøvrigt også fysisk ret lille, så
nok bedst til folk der ikke er alt for store. Simpel mekanik der er
til at gå til for langt de fleste. Der er flere eks. hentet til DK fra
D. nogle af disse er stadig droslet - vær opmærksom på det.

>Jeg er godt klar over, at alderen på en motorcykel ikke er så kritisk som
>med en bil, men alligevel de er jo snart 20 år gamle?

Jeps, de er efterhånden ved at komme godt op i årene, men de holder
ofte relativt godt og der er stadig en hel del gode eks tilbage, men
også nogle der er kørt helt ned, tag en MC-kyndig med ud at vurdere
når du har fundet nogle emner.

>Og endelig hvad må man give for sådan en?

Afhængig af stand omkring 20 plus/minus et par tusinde, højere bør du
ikke gå.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Peter Skov

Dato : 06-11-05 12:39

> Men som typisk begyndercykel må man også gøre op med sig selv hvilken type
man
> er, for nogle risikerer den nok hurtigt at blive for kedelig på linie
> med XS400, GS450/500 osv.
Skulle ikke være noget problem, jeg skal ikke til at lege Ghostrider. Og vil
helst ikke have en som kan rende helt af med mig, da jeg starter med en tom
pose erfaring, og en ukendt størrelse pose med held.
Så ideen er, at fylde posen med erfaring, inden posen med held er tom

> [...]
> til at gå til for langt de fleste. Der er flere eks. hentet til DK fra
> D. nogle af disse er stadig droslet - vær opmærksom på det.

Det med størrelsen er ret velovervejet, jeg opholder mig ret tæt på jordens
overflade med mine 172 cm.
Eller er min drømmemaskine en "bastard" af en enduro og gademaskine, f.eks.
Bmw F650. Men jeg tror at det er bedre at vente med sådan en til jeg har
lidt rutine.

> Afhængig af stand omkring 20 plus/minus et par tusinde, højere bør du
> ikke gå.

Har lige fundet en lige i nærheden til 1100?. Hvis han svarer tager jeg en
kolega med ned og kikker. Den er ikke droslet. Det er 80 km fra hvor jeg
bor, dvs 70 km nede i Tyskland.

Mange tak for dine svar, det var til stor nytte.

Mvh

Peter

Fra : MKS - 74

Dato : 06-11-05 12:53

On Sun, 6 Nov 2005 12:39:10 +0100, "Peter Skov"
> [...]

>pose erfaring, og en ukendt størrelse pose med held.
>Så ideen er, at fylde posen med erfaring, inden posen med held er tom

My son - U have chosen...... wisely .

>Det med størrelsen er ret velovervejet, jeg opholder mig ret tæt på jordens
>overflade med mine 172 cm.

Så passer den antageligt ret godt i størrelsen.

>Eller er min drømmemaskine en "bastard" af en enduro og gademaskine, f.eks.
>Bmw F650. Men jeg tror at det er bedre at vente med sådan en til jeg har
>lidt rutine.

Jep.

>Har lige fundet en lige i nærheden til 1100?. Hvis han svarer tager jeg en
>kolega med ned og kikker. Den er ikke droslet. Det er 80 km fra hvor jeg
>bor, dvs 70 km nede i Tyskland.

Afstanden passer jo perfekt og så kan man godt give lidt mere, men
ellers er det lige i overkanten og kan godt gøres bedre på eBay hvor
gode eksemplarer går til mellem 6-800 EUR, men de står så måske ikke
ligeså tæt på grænsen, T&S sætter som udgangspunkt cyklen til 7-8.000
i afgiftspligtig værdi, hvilket er ensbetydende med en afgift på ca.
10-12.000 kr og en samlet pris i nærheden af 18-20.000 kr. Er cyklen
OK, så byd ham tyskeren f.eks 900 EUR.

Fra : Begbie

Dato : 06-11-05 12:33

Jeg har en ven som har kørt på en cb450s i de tre år der gået siden
han fik kortet. Den virker rimelig stabil og driftsikker, og den ene
gang jeg var med som passager, virkede det også som om den rykkede ok
op i hastighed. Lige netop hans er dog bleven stjålet, væltet af en
bil og ikke mindst stået udenfor i et par år, så den har mistede
noget af glansen.

Pris? Afhænger jo af antal km, motoren, evt. rust osv. Men på denne
årstid skal vel ikke give mere end 20k, også selv om at det er en
velholdt cykel.

Fra : Armand

Dato : 06-11-05 12:42

Peter Skov wrote:
> [...]
> hvad en begynder bør kikke efter.
> Jeg har fundet min faorit, men vil gerne høre om hvad jeres mening er om

Tjaeh, det væsentligste er vel motoren, og dén har på lanceringen af
450S' tidspunkt været brugt i 10-15 år, hvilket i sig selv må være en
form for kvalitetstegn!
Motoren adskiller sig fra markedets øvrige twin's ved at stemplerne
følger hinanden op/ned, som på de ældre engelske twins, hvilket (i mine
ører) giver en i anderledes lyd á la BMW-boxer!

> Jeg er godt klar over, at alderen på en motorcykel ikke er så kritisk som
> med en bil, men alligevel de er jo snart 20 år gamle?

Tjaeh - Dét er nu engang alderen hvis man skal have sig en 400-twin, og
til trods herfor er det sjældent at man hører beklagigelser fra ejerne
af sådanne :-/

> Og endelig hvad må man give for sådan en?

Svært at sige. Egentlig er det den Blå Avis der viser niveauet, men tag
rundt og se på mindst tre stykker af annoncerede og vælg så ud fra
pris/stand forudsat at motoren ikke banker og oser!

> ...Er der bestemte skavanker man skal være opmærksom på?

Jeg synes at jeg har oplevet forholdsvis mange brændte topstykker på
dem, men tror at det kan henføres til meget lille spillerum max
olie-stand og (for langt)under min. Sammenholdt med at modellen
fortrinsvis appelerer til begyndere(?) der (endnu) ikke er vænnet til
jævnligt kontrol af oliestanden, kan selv et moderat olieforbrug derved
blive fatalt =

--
Armand.

Fra : Eriek62

Dato : 07-11-05 21:13

"Peter Skov" <dbsf_fjern-dette@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
>komme i gang på mc. Den er 20 år gl. Du kan få den for 14kg. Den blev
mvh. Eriek

Min indbakke er beskyttet af TryUs SPAMfighter
0 spam mails er blokeret indtil videre.
Hent gratis www.tryus.dk/spamfighter.asp i dag!

Fra : Peter Skov

Dato : 08-11-05 19:00

> har
> at
> synet
> mvh. Eriek

Har sendt en mail direkte,
Hvor bor den?

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at høre lidt nærmere om den.

På forhånd tak.

Peter