Stempel-træghed i kaliber
Fra : Henrik Mahler

Dato : 06-11-05 02:15

Har lige renset kaliber og skiftet ringe for første gang

Kaliberen er nu samlet, jeg har været MEGET omhyggelig, smurt
med de rigtige fedt, (uden at overdrive), osv osv uanset hvilke
ringe jeg bruger så går stemplerne MEGET stramt, man skal
trykke LIGE ned med en finger i hver sin side af stemplets synlige
kant for at trykke det tilbage, og for at fiske det op
igen skal man hejse med et par skruetrækkere, ligeledes fra hver
side, jeg undrer mig over hvordan klodserne er tiltænkt at glide
tilbage igen efter brems ? hvil det ikke forårsage hængende klodser
med denne stramhed ?

De hugger ikke fast, de glider jævnt, men tuuuuungtttt

Fra : Hekto

Dato : 06-11-05 09:06

> [...]
> med denne stramhed ?
>
> De hugger ikke fast, de glider jævnt, men tuuuuungtttt

Du bruger de ikke en SKRUETRÆKKER?

Normalt skal de meget 'lige i' for at man kan få dem ind, og de går
forholdsvis trægt.
Den bedste måde at få dem ud uden bremsevæske er trykluft (pas på
fingre m.m.)
Hvis ikke du har lavet ridser eller deformeret dem, og fladerne er
rene, er de sikkert OK.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : AW på ZRX

Dato : 06-11-05 10:40

> Den bedste måde at få dem ud uden bremsevæske er trykluft (pas på fingre
> m.m.)

Jeg plejer at save en lille plade i krydsfiner, som passer ned i kaliberen.
Når jeg så blæser med trykluften for at få stemplerne ud, så risikerer jeg
ikke, at de smadrer mod hinanden/kaliberen.

Men ja, de går stramt. Prøv at tænke på det tryk der er inden i kaliberen.
Det eneste der holder dem tætte, er gummiringen mod stemplet, så det skal
altså sidde rimeligt tæt/stramt.

Allan

Fra : Armand

Dato : 06-11-05 12:02

AW på ZRX wrote:

> ...ja, de går stramt. Prøv at tænke på det tryk der er inden i kaliberen.
> Det eneste der holder dem tætte, er gummiringen mod stemplet, så det skal
> altså sidde rimeligt tæt/stramt.

Hvis de sad for løse ville f.eks vand på skivens overflade kunne presse
klodserne og dermed stemplerne tilbage =

Hvis man kigger ganske nøje på stemplet under indtrykningen, så vil man
kunne se at idet man letter trykket med fingrene følger stemplet lidt
med ud igen!
Den største pakning er sikkert kvadratisk i tværsnit, ikke? Det er dén
der p.g.a. initial deformation, virker som en tilbagetræknings-fjeder
når trykket bag stemplet lettes!

--
Armand.
(der dog har set endog særdeles letbevægelige stempler: På Rgv'ens

Fra : Henrik Mahler

Dato : 07-11-05 09:37

tak for svarene, så er der håb ;) har lige prøvet at fylde væske
på lige
efter anvisningen, (om kun af linde luftskruen mens der trykkes
og så
lukke igen før bremsen slippes), har dog ikke prøvet med to
slanger
i flasken og suge med en støvsuger, måske senere idag.

Systemet er totalt slapt uden nogen form for hårdhed, men der
fiser
dog ikke væske ud omkring kaliber master eller slange

Problemet er at der sker ikke andet end "småting", væsken har
ingen
tendens til selv at søge nedad i det tomme system, er master
defekt ?

luftskruen er ikke til at komme til, sidder bag caliber, jeg
tror jeg tager
hele caliberen af mens jeg arbejder og sætter en klods mellem
skiver