Elskadet eMac
Fra : Leif Hesselberg

Dato : 05-11-05 23:26

Hej

For ca. to mdr. siden skete der en kortslutning i vort hus,
der førte til at relæet slog strømmen fra.
Det kunne computeren ikke lide. Herefter startede den utroligt langsom op.
Jeg kunne se arkiverne, men alt foregik i ekstrem slow motion.
Forsikringen dækkede en reperation. Først blev maskinen sendt til
forsikringselskabets reperatør der i første omgang skulle undersøge
maskinen. Sidenhen blev den sendt videre til Officeline. De skiftede
bundkort og harddisk ud. Jeg har fået den gamle harddisk med.
Men i følge den reperatør der først undersøgte maskinen er data gået
tabt("harddisken er smadret")!
Jeg står altså med en maskine dermed der nui fungerer samt den gamle
harddisk.
Er det håbløst at redde data fra den gamle disk?
Fremgangsmåde?!

mvh

Leif Hesselberg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-11-05 01:00

Hej Leif

Leif Hesselberg wrote:
> [...]
> tabt("harddisken er smadret")!
> Jeg står altså med en maskine dermed der nui fungerer samt den gamle

Det er formentlig den firmware/BIOS chip, der sidder på disken, der er
futtet af.

> Er det håbløst at redde data fra den gamle disk?
> Fremgangsmåde?!

Hm, du skulle have gjort krav gældende overfor forsikringen om at få
reddet dine data. Det er muligt at gøre det. Der findes firmaer, der gør
den slags, men det er dyrt - ca. 10.000kr. for en HD på 80-120gb.

Men hvis du er fingernem, så kan du prøve at få fat i en tilsv. disk med
eksakt samme typenr. og partnumber. Det står på disken. Det er måske
endda muligt, du kan se det typenr., der står på den chip, der sidder på
disken, og så skal du have en tilsv. chip. Prøv fx. at efterlyse en chip
i dk.marked.privat.edb.intern. Det er jævnligt, der er nogen, der dér
efterlyser den slags, når de har brændt en disk af...

Aflod så chippen og pålod den nye. Monter så fx. disken i et eksternt
kab med USB eller FW tilslutning og sæt den til computeren. Hvis der er
plads inde i eMac'en, så kan du også sætte disken til som 'slave' på ATA
BUS 0 ID 1 eller ATA BUS 1 ID 1.

Hvis du så kan se den og den mounter, så data og arkiver kommer frem, så
kan du kopiere data fra den over på din 'master' disk. Prøv enten at
trække mapper/filer over, eller forsøg med fx. RsyncX 2.1 og lav en
'selected backup' med den

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-11-05 22:47

On Sun, 06 Nov 2005 00:59:51 +0100, Erik Richard Sørensen wrote:

> Hm, du skulle have gjort krav gældende overfor forsikringen om at få
> reddet dine data. Det er muligt at gøre det. Der findes firmaer, der gør
> den slags, men det er dyrt - ca. 10.000kr. for en HD på 80-120gb.

Det kræver en speciel forsikring for at få det gennemført. En
almindelig indboforsikrig med elskade dækker ikke.
--
MVH
osv...

Fra : Michael Holm

Dato : 06-11-05 19:20

Leif Hesselberg <leifberg@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
> harddisk.
> Er det håbløst at redde data fra den gamle disk?

Nu er det jo spørgsmål hvor smadret den er ?
men du kan evt. investere i en billig boks, som du kan sætte harddisken
i og se om du kan komme til noget af data'en.
Zitech.dk har f.eks. sådan en her:
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155703
til under 200 kr.

--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-11-05 22:50

On Sat, 05 Nov 2005 23:26:05 +0100, Leif Hesselberg wrote:

> Er det håbløst at redde data fra den gamle disk?

Kun fantasien sætter grænser for det mulige.

> Fremgangsmåde?!

Få fat i en tilsvarende disk og nup dens board og sæt det på den gamle
disk. Diske i den aktuelle størrelse fås billigt brugt og du behøver
ikke at bekymre dig om bad blocks.

--
MVH
osv...