Matrikelopmåling
Fra : ThomasT

Dato : 05-11-05 17:45

Hej Ng,

Jeg skal i morgen plante hæk mellem mig og min nabo. Jeg har lagt et billede
af vores grund på dk.binaer.
Vores grund (15ai) er på et tidspunkt blevet lavet større ind i mod naboen,
men jeg kan ikke præcis se hvilken af stregerne der er det korrekte skel og
hvordan jeg skal få målt det op.
Er det den stiplede linie med målene eller er det den fuldt optrukne linie
der er i midten uden mål?
Håber det er en kvalificeret person blandt os (i NG'en) der har tid til lige
at kigge på tegningen og fortælle, hvordan vi lettest får målt op.

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Thomas Thomsen

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 05-11-05 18:03

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dkFJERNDETTE> wrote in message
> [...]
> Håber det er en kvalificeret person blandt os (i NG'en) der har tid til
> lige at kigge på tegningen og fortælle, hvordan vi lettest får målt op.

Er den stiplede linie ikke bare en mål linie?

Sådan som jeg ser det er det en lige linie mellem de to yderste jernrør.

Br,
Morten

Fra : Michael Laursen

Dato : 05-11-05 18:46

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dkFJERNDETTE> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan jeg skal få målt det op.
> Er det den stiplede linie med målene eller er det den fuldt optrukne linie

Den stiplede linie er en målelinie, der danner baggrund for registrering af
målingen hos Kort- og Matrikelstyrelsen (sådan så det ud dengang).

Målelinien består af fodpunkter (hvor langt ud af linien i forhold til
nulpunktet) og perpendikulærer (hvor langt vinkelret ud fra målelinien)

På det viste måleblad, som du har lagt i dk.binaer, er gamle skelpæle
markeret med et J med en streg under. Nye skelpæle er markeret med et J uden
streg under. Det vil sige, at de skelpunkter, der er benævnt J er de nyeste
(og gældende, hvis der ikke er sket ændringer siden). J står for jernskælpæl
og er et (så vidt jeg husker) ½" rør, som er 80 cm. langt og har et
messingmærke i toppen, hvorpå der står skel. Jernskelrøret kan godt blive
lidt medtaget med tiden, så røret ruster i toppen og mærket falder af.

Håber det var svar på spørgsmålet, ellers må du vende tilbage.

Mvh. Michael Laursen
Landinspektør

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-05 18:47

> [...]
> Håber det er en kvalificeret person blandt os (i NG'en) der har tid til
> lige at kigge på tegningen og fortælle, hvordan vi lettest får målt op.

Det er den fuldt optrukne linie markeret med j (jernrør) i begge ender der
er skel jf målebladet. Den stiplede linie er en mållinie til ortogonal
måling.

mvh

Bo Elefsen
Landinspektør

Fra : Gunnar

Dato : 05-11-05 20:02

> Det er den fuldt optrukne linie markeret med j (jernrør) i begge ender der
> er skel jf målebladet. Den stiplede linie er en mållinie til ortogonal
> [...]
Hej.
Så kan du vist ikke få mere kvalificeret svar, så træk en snor hen over
jernrørene
hvis du er enig med den nabo om at plante i skel.
Gunnar

Fra : ThomasT

Dato : 05-11-05 21:19

Hej, tak for de kvalificerede svar!

Jernrørene er desværre væk. Er det så målene fra den stiplede linie der skal
benyttes? Hvis ja, hvad er så grunden til at man ikke sætter målene til den
optrukne linie istedet?

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-05 21:32

> Hej, tak for de kvalificerede svar!
>
> Jernrørene er desværre væk. Er det så målene fra den stiplede linie der
> skal benyttes? Hvis ja, hvad er så grunden til at man ikke sætter målene
> til den optrukne linie istedet?

Er du helt sikker på jernrørene er væk? Jeg oplever tit at folk siger at der
ikke er noget tilbage af den gamle afmærkning, og alligevel finder vi næsten
altid afmærkningen.

Det er selvfølgelig den fuldt optrukne linie der er skel. Målelinien er en
måde at angive hvorledes jernrørene er placeret i forhold til andre skel,
huse og faste terrængenstande. Hvis du kigger øverst på målelinien kan du se
at der starter der et nulpunkt (angivet med en pil i liniens retning). 0 m
ud af linien og 0.92 m vinkelret på linien findes der et jernrør. Ligeledes
findes der et jernrør (gammelt skel) 0.31m ud af linien og 3.16 m vinkelret
ind.
Sådan fortsætter målingen med de resterende jernrør og hushjørner.

Med lidt snilde og et målebånd kan du genoprette målelinien og afsætte de to
jernrør du mangler. En landinspektør med en totalstation vil lynhurtigt
kunne måle til de tre hushjørner og derefter afsætte hvor jernrørene skulle
være. Dette gælder selvfølgeligt kun hvis huset er uforandret.

mvh

Bo Elefsen

Fra : Sten Larsen

Dato : 06-11-05 09:21

> [...]
> kunne måle til de tre hushjørner og derefter afsætte hvor jernrørene
> skulle være. Dette gælder selvfølgeligt kun hvis huset er uforandret.

Det fremgår vel også af tegningens målangivelse, at de ekstra 83 m2 er
mellem de to fuldt optrukne linier.
/SL

Fra : Jan

Dato : 06-11-05 07:13

> [...]
>
> Jernrørene er desværre væk. Er det så målene fra den stiplede linie der
> skal benyttes? Hvis ja, hvad er så grunden til at man ikke sætter målene

Hej Thomas

Jeg har lige stået i samme situation som dig. Med en grund der for ca. 40 år
siden var blevet forøget. Altså en tegning med en masse rør og streger på.
Jeg har for nyligt fundet 2 af mine forsvundne skelpæle. De var ca. 10 cm.
under jordoverfladen.
Jeg købte simpelthen en billig metaldetektor på www.qxl.dk
Det virkede. De sidste 2 har jeg blot endnu ikke ledt efter.

Mvh

Jan