m2 prisforskel ved at bygge i træ eller mu~
Fra : Maja

Dato : 05-11-05 13:15

Har kastet mig ud i at starte et lille én-mand firma for 1 års tid siden .
(Regnskab og Bogføring).

Da pengen er små (endnu ), skal alt vendes og drejes og da jeg ikke ved
ret meget om byggeri (og det gør husbonden heller ikke) har jeg disse
spørgsmål:

Jeg tror selv at det er billiger at bygge i træ end mursten, er dette
korrekt?
Er det på sigt, meget fordyrende at vedligeholde træ end ved mur?
Kan jeg ved at ofre lidt mere, og vælge en god træsort formindske min
langsigtede omkostninger?
Er der en fingerregel der siger noget med procentvis fordyrelse ved at vælge
den ene træsort frem for en anden?

Hvor meget er m2 prisen i dag på en isoleret garagebyngning, med isoleret
loftsrum?

Har indtil nu, været i hjemmet hvor jeg har lagt beslag på et værelse.
Dette er ikke optimalt mere, pga. pladsmangel og det er også noget rod, når
nogen af kunderne kigger forbi med regnskabs materiale til mig.
Der skal hele tiden være pænt og ryddeligt, og manden og datteren er ved at
være lidt trætte af det.

Firmaet giver ikke nok penge til at gå ud-i-byen og leje et lokale.
Jeg er også mest ude hos kunderne (ca. 90% af tiden), så det vil være penge
ud af vinduet at leje sig ind et-eller-andet sted.
I perioder har jeg også så meget at lave, at jeg sidder om aftenen og
arbejder, og det er skønt at dette sker hjemme ved de andre.

...men jeg har altså behov for mere plads.
Derfor har jeg tænkt på om jeg skal bygge til huset.
Går firmaet nu dårlig (hvilket det ikke gør nu), er dette måske også en lidt
vild løsning.

Har derfor tænkt om jeg kan bygge en garage-ligende bygning ved siden af
huset.
Huset har ikke en gargae i dag, men "kun" en carport.
Skal huset sælges engang, er denne tilbygning jo nem at lave om med en port
i, istedet for vindue og dør i gavlen.

Hilsen
Maja

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-11-05 14:28

"Maja" <hometomaja@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørgsmål:
>
> Jeg tror selv at det er billiger at bygge i træ end mursten, er dette

Sikkert, men fidusen med mursten er, at så skal det kun gøres en gang....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-11-05 16:01

"Maja" <hometomaja@hotmail.com> skrev i

> Jeg tror selv at det er billiger at bygge i træ end mursten, er dette
> korrekt?
Nej, fordi der er så mange faktorer, der spiller ind, bl.a. timeprisen, så
det er et lidt kompliceret regnestykke, som kræver alle detaljer.

> Er det på sigt, meget fordyrende at vedligeholde træ end ved mur?

Både ja og nej. Musten uden puds er jo tilnærmelses vedligeholdelsesfrit,
men begynder man at pudse dem, så skal de males. men de første tyve år er
udgifterne på et træhus ikke så store, blot man gør det rigtigt.

> Kan jeg ved at ofre lidt mere, og vælge en god træsort formindske min
> langsigtede omkostninger

Nej, ikke umiddelbart. De træsorter, som vil give en markant forbedring, er
så dyre, at der er bedre alternativer, hvis man udelukkende ser på prisen.
Så det kan næppe betale sig.

> Er der en fingerregel der siger noget med procentvis fordyrelse ved at
> vælge den ene træsort frem for en anden?

Antageligvis ikke, fordi i det øjeblik man taler om kvalitetsbeklædning, så
er der ikke "standard" priser, fordi materialerne ofte er specialtilrettede.
Der er færdige facadebeklædninger i mange gode kvaliteter, men det er noget
man vælger ud fra æstetiske grunde, ikke økonomiske.

> Hvor meget er m2 prisen i dag på en isoleret garagebyngning, med isoleret
> loftsrum?

Et gæt er omkring 5-6000,- afhængigt om vi taler selv- eller færdigbyg.....

Claus

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-11-05 16:02

> Firmaet giver ikke nok penge til at gå ud-i-byen og leje et lokale.

Du kan leje for ret beskedne penge i nogle byer under en eller anden form
for virksomhedsordning/igangsætterordning. Prøv at høre kommunen.

En mulighed kunne jo være en lille træhytte fra f.eks. Silvan eller lign.
Det er i hver fald billigt. En anden mulighed kunne være at bygge opad på
huset - udnytte tagetagen, men afhængig af dit hus kan det godt være noget
bekosteligt. Eller leje en kontorcontainer.

Mvh Maria

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-11-05 22:05

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev

> En mulighed kunne jo være en lille træhytte fra f.eks. Silvan eller lign.
> Det er i hver fald billigt. En anden mulighed kunne være at bygge opad på

Lol..

Har du set kvaliteten?
Dem, der står uden for i Gladsaxe er så ekstremt dårlige, at man må
forundres over, at der er folk, som køber dem. Hverken dør eller vinduer kan
lukke, og klædningen gaber flere tommer....

Krydsfiner, to på een klædning samt gips koster iøvrigt næsten det samme pr
kvadratmeter.

Claus