Tørdragt Trilaminate eller Crushed Neop
Fra : Søren Reinke

Dato : 05-11-05 12:37

Hejsa

Da jeg efterhånden synes det mildest talt er seriøst koldt at dykke i
våddragt herhjemme, har jeg besluttet at anskaffe mig en tørdragt.

Men inden jeg laver sådanne en investering, vil jeg gerne høre hvad
fordele/ulemper er ved henholdsvis Trilaminate og Crushed Neoprene dragter.

p.s. Har søgt på google i denne gruppe, men det eneste jeg lige kunne
finde var en tråd fra 1999, og udviklingen har nok gjort den er lidt out
of date.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 05-11-05 18:10

Søren Reinke wrote:

> Men inden jeg laver sådanne en investering, vil jeg gerne høre hvad
> fordele/ulemper er ved henholdsvis Trilaminate og Crushed Neoprene dragter.

Kursusbogen til PADI tørdragt specialitykurset nævner følgende:

Trilaminat:

Fordele: durable, long wearing, dry quickly for repair, trasport and
storage, leight weight and compact

Ulemper: No inherent insulation ability, not as durable as crushed
neoprene, no flexibility to stretch

Crushed neopren:

Fordele: very durable, 4-way stretch, last long (+10 år), easy to
repair, warmer than other suits,

Ulemper: Dries slowly, heavy, expensive

Vh,

--
Ole Michaelsen, Copenhagen, Denmark
http://www.olemichaelsen.dk/

Fra : Johnny Christensen

Dato : 07-11-05 14:20

"Ole Michaelsen" <omic+usenet4@fys.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> neoprene, no flexibility to stretch
>
> Crushed neopren:
>
> Fordele: very durable, 4-way stretch, last long (+10 år), easy to

Men husk på at der er stor forskel mellem crushed neopren og compressed
neopren.
Der er nogle compressed neopren dragte som er det skrøbeligste gang lo.. som
verden nogensinde har set.
Crushed neopren = DUI og Abyss dragter.

Trilam kan naturligvis også være af tvivlsom kvalitet, men i det mindste
punkterer det ikke af at ligge i dragtposen.

Hvor der er hul, er der glæde... tørdragte og trykslanger undtaget.

mvh
JZC

Fra : Søren Reinke

Dato : 07-11-05 19:10

> [...]
> neopren.
> Der er nogle compressed neopren dragte som er det skrøbeligste gang lo.. som

Ahh okay tak,

> Trilam kan naturligvis også være af tvivlsom kvalitet, men i det mindste
> punkterer det ikke af at ligge i dragtposen.
>
> Hvor der er hul, er der glæde... tørdragte og trykslanger undtaget.

HAHA :)

Fra : HKN

Dato : 07-11-05 22:25

> Der er nogle compressed neopren dragte som er det skrøbeligste gang lo..
> som verden nogensinde har set.

Det gælder nok for alle materialer

> Crushed neopren = DUI og Abyss dragter.

Og flere andre - men de nævnte hører til blandt de dyreste.....

> Trilam kan naturligvis også være af tvivlsom kvalitet, men i det mindste
> punkterer det ikke af at ligge i dragtposen.

Det er der nok ikke ret mange tørdragter der gør.

> Hvor der er hul, er der glæde... tørdragte og trykslanger undtaget.

Mvh
Henrik

P.s. du kan ikke "nøjes" med en t-shirt og underhylere i en trilaminat på en
varm sommerdag.....du skal ALTID have underdragt på........

Fra : Søren Reinke

Dato : 07-11-05 22:40

> P.s. du kan ikke "nøjes" med en t-shirt og underhylere i en trilaminat på en
> varm sommerdag.....du skal ALTID have underdragt på........

okay :)

Fra : HKN

Dato : 07-11-05 22:58

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> wrote in message

> P.s. du kan ikke "nøjes" med en t-shirt og underhylere i en trilaminat på
> en varm sommerdag.....du skal ALTID have underdragt på........

okay :)

Det kan du nok heller ikke i en 2mm crushed neoprendragt - men det går fint
i en 4mm!

-Henrik

Fra : Johnny Christensen

Dato : 07-11-05 23:21

"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan du nok heller ikke i en 2mm crushed neoprendragt - men det går
> fint i en 4mm!
>
> -Henrik

Men når du nu siger crushed 4mm, så mistænker jeg at det ikke er crushed,
men i virkeligheden kun compressed.

Fra : HKN

Dato : 08-11-05 09:42

> Det kan du nok heller ikke i en 2mm crushed neoprendragt - men det går

> Men når du nu siger crushed 4mm, så mistænker jeg at det ikke er
crushed,
> men i virkeligheden kun compressed.

Læg mærke til hvad jeg skrev.......

-Henrik

It has removed 57 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Olskum

Dato : 07-11-05 18:48

> p.s. Har søgt på google i denne gruppe, men det eneste jeg lige kunne
> finde var en tråd fra 1999, og udviklingen har nok gjort den er lidt out
> of date.

Spurgte om næsten det samme i september i år. Se de gode svar jeg fik her:
http://groups.google.com/group/dk.fritid.dykning/browse_frm/thread/f6077234929dad0/1bd8067ef740d4c8?lnk=st&q=trilaminat+eller+neopren&rnum=1&hl=en#1bd8067ef740d4c8

Endte med at købe trilaminat

/Olskum

Fra : Søren Reinke

Dato : 07-11-05 19:10

Olskum wrote:

> Spurgte om næsten det samme i september i år. Se de gode svar jeg fik her:
> [...]

Hejsa

Tak for dit link.

Mystisk jeg ikke lige fandt den da jeg søgte, måske skyldes det jeg
stavede trilaminate anderledes end i din tråd.

Er du ellers godt tilfreds med din Trilaminate dragt ?

Hvor holdbare er sådanne nogle egentligt ? Jeg tænker her på hvis man
penetrerer et vrag ?

Fra : Olskum

Dato : 07-11-05 19:55

> Er du ellers godt tilfreds med din Trilaminate dragt ?

Indtil videre absolut JA. Har dog kun haft den i ca 1 mnd, så jeg har endnu
ikke den store erfaring. Den kræver lidt tilvænning (ihvertfald for mig),
men det er dejlig ikke at fryse og være pi... våd når man kommer op. Kan jo
rende rundt i den hele dagen - det har jeg savnet.

Købte Ursuit Heavy Light Codura hos dkdiver.dk

/Olskum

Fra : Søren Reinke

Dato : 07-11-05 20:37

Olskum wrote:

> [...]
> rende rundt i den hele dagen - det har jeg savnet.
>
> Købte Ursuit Heavy Light Codura hos dkdiver.dk

Hej igen.

Jeg takker for din tid og hjælp.

Lige nu er jeg også mest til en Trilaminat(e)

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-11-05 10:33

HKN skrev:
> crushed,
>
> Læg mærke til hvad jeg skrev.......

Jeg må lige høre, du argumentere for at din 4mm neopren tørdragt er
varmere end skaldragter.. men hvad når denne bliver presset sammen af
trykket på dybden, er det så i virkeligheden ikke det samme?

Hvad med ulemperne ved at skulle have ekstra meget bly på for at komme
ned for derefter at have for meget på, på bunden?

mvh
Jonas

Fra : HKN

Dato : 08-11-05 11:57

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

HKN skrev:
> [...]

varmere end skaldragter.. men hvad når denne bliver presset sammen af
trykket på dybden, er det så i virkeligheden ikke det samme?

Ja, selvfølgelig er den generelt varmere end en skaldragt - men på 50m er
det nok det samme pga trykket, som du selv skriver.

Hvad med ulemperne ved at skulle have ekstra meget bly på for at komme
ned for derefter at have for meget på, på bunden?

Nu er jeg ikke sikker på at Søren vil dykke DIR - men jeg har ikke extra
meget bly på - 7 Kg - og nej, jeg har heller ikke V/P-bly på min bagplade.

Fra : Nicholas

Dato : 08-11-05 12:35

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
[...]

______________________

Hej Søren...

Jeg har dykket med både neopren(komprimeret) og skaldragt.

Jeg dykker nu i neopren (komprimeret... - mærket O3, - som kan anbefales,
http://www.othree.co.uk/ ), - og vil ikke tilbage til skal dragten...

Jeg syntes simpelthen at skal dragten er for kold... - Jonas har ret i at
forskellen er lille hvis du dykker dybt, - men det er heller ikke her man
kommer til at fryse, da det ikke er her man er sidst i dykket... (det meste
deko foregår jo nær overfladen, - hvor neoprenen igen har genvundet sin
bedre isoleringsevne). Jeg bruger 2 kg. bly mere end da jeg dykkede i skal
dragten... - og lever med at jeg skal bruge lidt mere luft til at
afbalancere mig med på dybden

Lige meget hvilken dragt type du vælger mener jeg at du skal tænke meget
over hvilken indedragt du vælger..., - der ligger den store forskel (i mine
øjne)...

Nick

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-11-05 15:10

Nicholas skrev:
> [...]
> kommer til at fryse, da det ikke er her man er sidst i dykket... (det meste

Jah men hvis du har en tilpas tyk inderdragt så bliver du ikke kold
på buden hvorved du heller ikke kommer til at fryse på deko, men hvis
du er afhængig af din neopren dragt til at isolere bliver du kold på
dybden og har så brug for ekstra isolering på deko. Giver det mening?

>hvor neoprenen igen har genvundet sin
> bedre isoleringsevne). Jeg bruger 2 kg. bly mere end da jeg dykkede i skal
> dragten... - og lever med at jeg skal bruge lidt mere luft til at
> afbalancere mig med på dybden

De 2 kg, passer meget godt med hvad jeg hev af da jeg skiftede til
skaldragt. Og som jeg siger så behøver man ikke den ekstra isolerings
evne på deko hvis du har en ordentlig tyk inderdragt og derved slipper
du for alle de afbalancerings issues der er og er varm under hele
dykket.

> Lige meget hvilken dragt type du vælger mener jeg at du skal tænke meget
> over hvilken indedragt du vælger..., - der ligger den store forskel (i mine
> øjne)...

Meget meget vigtigt!! det er jo under alle omstændigheder den der
isolere på dybden.

mvh
Jonas

Fra : Nicholas

Dato : 09-11-05 06:26

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse

Nicholas skrev:
> [...]

du er afhængig af din neopren dragt til at isolere bliver du kold på
dybden og har så brug for ekstra isolering på deko. Giver det mening?
_____________

Det giver ikke helt mening i min verden... - fx. var jeg på Seattle i marts
2004 - Temperaturen på bunden (læs fra 25 meter og ned til 70 meter) var
behagelige 7 grader, - hvorimod temperaturen fra 25 meter og op var kolde 0
grader (ifølge begge mine Suunto'er). Jeg havde altså ingen problemer med at
holde varmen på bunden, - men de sidste 20 minutter på 6 meter var ikke just
varme... (OK indrømmet, - dette eksempel sætter tingene lidt på spidsen).

Derudover er vi vel enige om at afkølingen kommer gradvist ? - og at man
derfor, uanset dragt, er koldest i slutningen af dykket ?

Da jeg dykkede skal dragt dykkede jeg med en Wheezle extrem +.... - og den
er varm...., - men jeg syntes alligevel at dragten var koldere end min
nuværende neoprendragt :)

Nick

Fra : Torben

Dato : 09-11-05 14:41

"Nicholas" <nvrfjerndette@scttransport.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Da jeg dykkede skal dragt dykkede jeg med en Wheezle extrem +.... - og den
> er varm...., - men jeg syntes alligevel at dragten var koldere end min

Jeg vil også gerne anbefale Weezle extreme + jeg bruger den selv sammen med
min compressed N-Diver neoprendragt, og fryser sjældent... Er iøvrigt glad
for fleksibiliteten i tørdragten, og vil prioritere det over den manglende
opdrift på dybden. Weezle er efter min bedste overbevisning billigere end
mange andre fx. flectalon, du kan evt. checke nettet og så købe den på
frederiksberg ved ocean dive, jeg fik rabat på min og gav lidt mere end net
prisen, men det er også iorden når man kan prøve og få rådgivning, mener
jeg.

Mvh. TT

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-11-05 22:16

> [...]
just
> varme... (OK indrømmet, - dette eksempel sætter tingene lidt på spidsen).

Ja men bør du ikke løse den med en varmere inderdragt eller kortere tid i
vandet?

> Derudover er vi vel enige om at afkølingen kommer gradvist ? - og at man
> derfor, uanset dragt, er koldest i slutningen af dykket ?

Ja det er klart, men det betyder ikke at man behøver en neopren dragt, for
hvis du har en inderdragt på der gør at du ikke fryser?

> Da jeg dykkede skal dragt dykkede jeg med en Wheezle extrem +.... - og den
> er varm....

Tilsyneladende ikke varm nok, men der er jo også andre faktorer der spiller
ind, hvilken hætte man har på, har man sovet ordentligt, har man spist noget
med mange kalorier, har man været kold på overfladen, argon som dragtgas
etc. etc.

Min pointe er at ved at forsøge at løse problemet med en tykkere dragt
introducerer du yderligere problemer, du står jo i samme situation hvis det
er koldt på bunden. Men fred være med dig og din neopren dragt, jeg er
ligeglad jeg ville bare pointere at der er nogle store problemer med neopren
dragter som mange tit overser.

mvh
Jonas

Fra : Nicholas

Dato : 10-11-05 07:52

> [...]
> er koldt på bunden. Men fred være med dig og din neopren dragt, jeg er
> ligeglad jeg ville bare pointere at der er nogle store problemer med

Ligefrem at kalde det store problemer mener jeg nu er at overdrive

Nick

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-11-05 15:15

HKN skrev:
> Ja, selvfølgelig er den generelt varmere end en skaldragt - men på 50m er
> det nok det samme pga trykket, som du selv skriver.

Tryk og rumfang er omvendt proportionale?.. så på 10m er din 4mm
dragt 2mm tyk? på 30m er den 1mm tyk..

> Nu er jeg ikke sikker på at Søren vil dykke DIR - men jeg har ikke extra
> meget bly på - 7 Kg - og nej, jeg har heller ikke V/P-bly på min bagplade.

Nu må du rette mig hvis jeg tager fejl, men archimedes lov gælder
ikke kun for folk der dykker dir?.. hvis din tørdragt er 4mm tyk på
overfladen og 1mm tyk på 30m hvor meget opdrift har du så lige mistet
der og hvor meget bly har du så for meget i forhold til at være
neutralt afbalanceret. Hvis du dykker med neopren dragt har du pr.
definition for meget bly på, på bunden.

mvh
Jonas

Fra : Poul Olesen

Dato : 08-11-05 15:25

Nu er der altså andet end luft i en 4 mm neopren tørdragt, så der er
mere tilbage end 1 mm på 30 meter. Jeg bruger 2 kg mere bly i 4 mm
neopren tørdragt i forhold til en compressed neopren dragt. Selvfølgelig
bliver man lidt for tung på dybden når man dykker i neoprendragt der
trykkes sammen, men ikke noget der ikke kan afbalanceres uden problemer.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-11-05 15:56

Poul Olesen skrev:

> Nu er der altså andet end luft i en 4 mm neopren tørdragt, så der er
> mere tilbage end 1 mm på 30 meter.

Se det er faktisk meget interessant, måske er der nogen der har lavet
nogle målinger af hvor tyk neoprenen bliver under tryk? men det
afhænger selvfølglige af kvaliteten af neoprenen den eneste test jeg
har set er denne her:

http://www.wetwear.com/chambertest.htm

Deres konklusion er en 70% tab af isolations evne på 30m

http://www.wetwear.com/images/chamber-right.jpg

> Selvfølgelig
> bliver man lidt for tung på dybden når man dykker i neoprendragt der
> trykkes sammen,
>men ikke noget der ikke kan afbalanceres uden problemer.

Ja se det er jo så relativt, jeg har endnu ikke mødt nogen der ikke
kunne gøre deres afbalancering langt bedre. Men man må jo afveje
fordele mod ulemper og så foretage sit valg. Men alt andet lige vil
det være lettere at afbalancere hvis man ikke i forvejen har for meget
bly på, hvorfor så vælge et produkt hvor du _ved_ at du bliver for
tung på dybden. Hvis du kan løse isolations problemerne ved at tage
en ordentlig inderdragt på?

Mvh
Jonas

Fra : Poul Olesen

Dato : 08-11-05 16:16

Ja, en skaldragt, måske med neoprenstøvler (man fryse let i de
gammeldags gummistøvler) og en ordenlig inderdragt så har man en god dragt.
Som du selv siger så må man afveje fordele og ulemper og tage sit valg.
Jeg kan ikke tåle latex manchetter, så det var noget billigere at købe
en 4 mm neoprendragt med neopren manchetter og iøvrigt konfigureret som
jeg ønskede end få eftermonteret neoprenmanchetter eller få
specialfremstillet en dragt. Nu fik jeg også en pris på dragten så den
kostede ca. halvdelen af de andre dragter jeg kikkede på. Pt. har jeg
både en compressed neopren dragt og en 4 mm neoprendragt. Jeg har endnu
ikke dykket så meget i den nye 4 mm, men til f.eks. stranddyk er den
meget behagelig og med god bevægelighed fordi man også kan nøjes med en
tynd inderdragt og dragten sidder dejlig tæt og kan strække sig. Min
eneste betænkelighed var tabet af opdrift på dybden, men der var for
mange andre fordele.
Hvis man dykker med store/flere flasker taber man også meget i løbet af
et dyk, men det er selvfølgelig lettere at være 3 kg for tung end 5 kg
for tung i starten på dybden for at være afbalanceret til slut på deko.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-11-05 16:24

"Poul Olesen" <aquarius-abuse@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>specialfremstillet en dragt. Nu fik jeg også en pris på dragten så den
>kostede ca. halvdelen af de andre dragter jeg kikkede på.

Yes, men jeg har det som udgangspunkt fint med at folk dykker med en neopren
dragt fordi de har fået den billigt eller de har det rart i den, det er jo
ikke mig der skal dykke i den. Man skal bare gå ind i det med åbne øjne, og
så vil jeg bare rette op på de vildledende anbefalinger folk kommer med nu
og da.

>Hvis man dykker med store/flere flasker taber man også meget i løbet af
>et dyk, men det er selvfølgelig lettere at være 3 kg for tung end 5 kg
>for tung i starten på dybden for at være afbalanceret til slut på deko.

Ja det er et problem men desværre er der ikke rigtig noget at gøre ved det
man skal jo have noget gas med ned :)

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-11-05 17:56

Hej Jonas, Poul, HKN og Nicolas

Jeg takker mange gange for jeres svar, jeg vil lige prøve at sumere (ret
mig endeligt hvis jeg tager fejl)

Med en skal dragt er det MEGET vigtigt man har den korrekte mængde varm
påklædning under dragten, og pga. den manglende opdrift i dragten, så
kan man slippe et par kg lettere.

Neopren dragten har fra naturens side en bedre isolering på lavere
dybder, men i dybet er dens isolering ligesom en skaldragt, men pga
opdriften på lav dybde skal man lige havde et par kg mere med end i en
skaldragt på deko dybderne og lignende.

En skaldragt er også nemmere at tørre og gøre ren ikke ? Altså jeg ved
min alm. 7+5 mm vådragt er MEGET lang tid om at tørre når den bare
gænder på et tørrestativ i stuen.

Ud fra det input jeg har fået nu bliver det nok en skaldragt med tilpas
varm inderdragt.

Hvordan er det egentligt med holdbarheden f.eks. ved penetrering af vrag
og lignende, hvis men kommer til at berøre vraget med f.eks skinnebenet ?

Det siger vel sig selv når en skal dragt ikke er flexibel er det vigtigt
den er stor nok til man kan lave nedlukning af sit dobbelt sæt, hvis
dette er nødvendigt osv. (har dog ikke et selv, endnu)

'Nu er jeg ikke sikker på at Søren vil dykke DIR'
Hehe det vil jeg så ikke give dig helt ret i, efter at havde lånt bogen
om DIR dykning af en venlig dykker her i gruppen. Er min interesse
blevet vækket. Det kan jo aldrig skade at lære andre tilgangsvinkler til
dykning.

Fra : HKN

Dato : 08-11-05 19:12

[...]

Ok - det var bare taget fra en tidligere tråd, hvor du gav udtryk for den
holdning

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-11-05 19:24

HKN wrote:
> [...]
> dykning.
>
> Ok - det var bare taget fra en tidligere tråd, hvor du gav udtryk for den

Så er jeg blevet lidt misforstået, jeg er altid skeptisk over for
sådanne ting, så derfor stillede jeg spørgsmål ved en masse ting, men
bogen forklarede en del af tingene og årsagerne. Jeg er bestemt ikke
enig med alle ting, men uinteresseret er jeg ikke. Nu skal jeg bare
havde tid (læs penge) til det :)

Fra : Søren Arnvig

Dato : 08-11-05 18:51

>Ja se det er jo så relativt, jeg har endnu ikke mødt nogen der ikke
>kunne gøre deres afbalancering langt bedre.

Hvordan bedømmer du det ?

Søren Arnvig

Fra : __vaDer

Dato : 08-11-05 19:46

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

> "Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message
>
> Hvordan bedømmer du det ?
>
> Søren Arnvig

Jeg kan med 99.9% sikkerhed sige hvornår Søren skriver, uha
det bliver spændende, nu mangler jeg bare mine 3d briller og popkorn...

All the best
Ilhan Vardar

"Helium is our friend" - George Irvine

Fra : Søren Arnvig

Dato : 08-11-05 21:34

"__vaDer" <vaderFJERNES@city.dk> wrote in message

> Jeg kan med 99.9% sikkerhed sige hvornår Søren skriver, uha
> det bliver spændende, nu mangler jeg bare mine 3d briller og
> popkorn...

Jamen, du må da indrømme at Jonas er pokkers uheldig,
når alle de makkere han har dykket med indtil nu, har haft
dårlig afbalancering.

Jeg har dykket med flere, som havde en rigtig god afbalancering,
og da jeg primært dykker med danske gennemsnitsdykkere
og jeg formoder at Jonas gør det samme, så måtte der være en
forskel på de kriterier vi anvender i bedømmelsen.

Det kunne selvfølgelig også være, at de dykkere som Jonas omgåes og
uddanner, bare er dårligere end gennemsnittet, men det tvivler jeg på.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-11-05 23:23

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har dykket med flere, som havde en rigtig god afbalancering,

Hvordan vurdere du det søren arnvig?

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 09-11-05 00:14

> "Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvordan vurdere du det søren arnvig?

Det gør jeg udfra deres evne til at holde den
samme dybde uden synlig anstrengelse.

Hvis man kan ligge stille i vandet og "svæve" igennem
det meste af et dyk hvor dybden skifter meget, f.eks.
ved et dyk på Kullen , så har man en god afbalancering.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-11-05 13:01

> [...]
> det meste af et dyk hvor dybden skifter meget, f.eks.
> ved et dyk på Kullen , så har man en god afbalancering.

Yes, det er et absolut minimum på min personlige skala, ting du kan kigge
efter som afslører dårlig afbalancering er f.eks. om folk forudser
dybdeforskellen, kompensere man først når man har skiftet dybde? Du ser
mange erfarne dykkere der styre opdrift med lunger og fremdrift, når de så
stopper op så skifter de dybde og skal kompensere. Den dygtige dykker
behøver ikke kompensere når han stopper op fordi han forudser skiftet i
dybde og kompensere inden. For at holde det til tråden så jo mere vægt folk
har "for meget" på desto mere skal de kompensere og derfor virker
afbalanceringen mere kluntet. Det er ikke altid noget jeg bevidst lægger
mærke til, jeg bemærker bare hvor meget "fisk" folk ser ud til at være. Det
er specielt afslørende når man ligger på et bundtov, der kan man kigge efter
finner der kører, folk der klamre sig til tovet, eller om folk skifter dybde
når de bliver taskloadet (opsendelse af deko bøje, gasskifte etc.) Hvor god
er du til at holde din dybde på et stop, det behøver ikke være deko stop det
kan også være sikkerhedsstop, mange bruger makkeren som visuel reference så
hvis makkeren synker så følger de med, uden at kompensere men ved at styre
det med åndedrættet.

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 09-11-05 17:39

> [...]
> de så
> stopper op så skifter de dybde og skal kompensere.

Nææ, det gør jeg faktisk ikke.
Alle de erfarne dykke jeg har dykket med i år, har haft 100 %
styr på deres opdrift. Iøvrigt er det da en fordel at kunne anvende
flere forskellige metoder til at styre sin opdrift. Det er da en ringe
dykker som ligger og pumper luft ud og ind af vest/dragt bare for
at flytte sig et par meter op og ned i vandsøjlen.

> [...]

> skifter dybde
> når de bliver taskloadet (opsendelse af deko bøje, gasskifte etc.)

Det er sin sag at ligge på deko på et bundtov i danske
geenmsnitsforhold,
når bølger og strøm hiver dig op og ned og frem og tilbage.
Så hvis folk bevæger finner eller støtter sig til et bundtov i den
situation,
er det svært at bedømme om de har check på deres afbalancering

> [...]
> reference så
> hvis makkeren synker så følger de med, uden at kompensere men ved at

Jeg er ikke enig i at mange anvender makkeren som visuel reference,
tværtimod ser jeg oftest at opmærsomheden er ligeligt delt mellem
makker,
dybdemåler og omgivelser.

Vi har åbenbart forskellige definitioner af en erfaren dykker.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-11-05 18:00

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Vi har åbenbart forskellige definitioner af en erfaren dykker.

Ja jeg er sikker på at du har en helt fantastisk afbalancering og er en helt
fantastisk dykker.

mvh
Jonas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-11-05 16:02

Fra : anders

Dato : 08-11-05 18:36

> Ud fra det input jeg har fået nu bliver det nok en skaldragt med tilpas
> varm inderdragt.

Jamen, så kan jeg da _varmt_ (hoho) anbefale følgende kombi:

http://store.polarbears.co.uk/product_info.php?cPath=2&products_id=30
http://www.drysuits.co.uk/britanic.html

Det er ganske givet ikke det billigste på markedet, men til gengæld
passer dem jeg fik perfekt ned til mindste centimeter.

God fornøjelse med købet, hvad det end bliver.

mvh
Anders

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-11-05 18:40

Søren Reinke wrote:
> En skaldragt er også nemmere at tørre og gøre ren ikke ?

Neopren er oftest beklædt med noget stof af en art som, (ved dem jeg
har set) tørre langsommere end de skaldragter jeg har set. Fordelen
ved langsom tørring er at hvis du skal køles ned om sommeren så går
der længere mellem at du skal springe i for at tilføje mere vand.

> Hvordan er det egentligt med holdbarheden f.eks. ved penetrering af vrag
> og lignende, hvis men kommer til at berøre vraget med f.eks skinnebenet ?

Jeg har for nyligt skulle installere tisseventil i min dragt og havde
seriøse problemer med at få hul på den. Så jeg skulle mene at den
er rigeligt holdbar, på den anden side har jeg i min neopren dragt
hængt med hele min kropsvægt i en relativt spids pullert på vores
gummibåd 2 gange i træk, så den er også rigeligt stærk.

> Det siger vel sig selv når en skal dragt ikke er flexibel er det vigtigt
> den er stor nok til man kan lave nedlukning af sit dobbelt sæt, hvis
> dette er nødvendigt osv. (har dog ikke et selv, endnu)

Nogle af skaldragterne har lidt stræk omkring 10%, men ligemeget om
det er det ene eller det andet så kan det betale sig at få den
målsyet!

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-11-05 19:26

Jonas Lüttichau wrote:

> [...]
> ved langsom tørring er at hvis du skal køles ned om sommeren så går
> der længere mellem at du skal springe i for at tilføje mere vand.

Hehe :)

> Jeg har for nyligt skulle installere tisseventil i min dragt og havde
> seriøse problemer med at få hul på den. Så jeg skulle mene at den
> er rigeligt holdbar, på den anden side har jeg i min neopren dragt

Okay enten var din kniv meget sløv, eller dragten pænt holdbar :)

Hvad skaldragt har du ?

> [...]
>

> Nogle af skaldragterne har lidt stræk omkring 10%, men ligemeget om
> det er det ene eller det andet så kan det betale sig at få den

Det lyder meget fornuftigt, hvad koster det extra ? Nogen anelse om det ?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-11-05 19:33

>Okay enten var din kniv meget sløv, eller dragten pænt holdbar :)

Jeg prøvede forskellige slå teknikker, endte med at ordne den med en
loddekolbe.

>Hvad skaldragt har du ?

Otter britannic, målsyet :)

>Det lyder meget fornuftigt, hvad koster det extra ? Nogen anelse om det ?

Jeg tror jeg kom til at smide 7500 ex. inderdragt.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-11-05 20:31

Jonas Lüttichau wrote:
> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg prøvede forskellige slå teknikker, endte med at ordne den med en
> loddekolbe.

Hehe, okay sådanne en virker fint til mange andre ting end at lodde :)

> Otter britannic, målsyet :)

> Jeg tror jeg kom til at smide 7500 ex. inderdragt.
>
> mvh
> Jonas

Tak for info

Fra : Scubadue

Dato : 08-11-05 19:39

http://home.worldonline.dk/cdr/

Linket er til Claus Drescher i Kolding, som forhandler Otter tørdragter. Jeg
har fået en trilaminat dragt målsyet fra ham i model Otter Skin. Den kan jeg
kun anbefale. Fik Claus til at ta' målene. Og samtidig kunne man prøve
støvler og hætte osv. så man var sikker på at det passer.

XXX
Due
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

All outgoing mail has been testet with Norton Antivirus

Fra : __vaDer

Dato : 09-11-05 18:03

Hola,

[...]

********************

Hvor stor er du? Jeg har en mere eller mindre ny tørdragt
til salg. (Trilaminate)

Fra : Søren Reinke

Dato : 09-11-05 18:38

__vaDer wrote:
> [...]
>
> ********************
>
> Hvor stor er du? Jeg har en mere eller mindre ny tørdragt

Hejsa

Jeg er ca 178 høj, og kraftigt (rund i kanterne) bygget

Fra : __vaDer

Dato : 09-11-05 18:43

Hej,

> [...]
> til salg. (Trilaminate)

Hejsa

Jeg er ca 178 høj, og kraftigt (rund i kanterne) bygget

Perfekt, smid mig en mail offlist så kan du få alle de lækre detaljer :)

vader @ city dot dk