Når passwordet for alvor ligger i fingrene
Fra : Niels Callesøe

Dato : 05-11-05 12:21

Biometrik er indtil videre forbeholdt organisationer med rigtig mange
penge, eller folk der går mere op i gadgets end i sikkerhed.

Men der kommer som bekendt nye ideer hele tiden, og måske er det denne
her der bliver det næste store...?

http://pc50461.uni-regensburg.de/ibi/de/leistungen/research/projekte/risk/psylock_english.htm
aka http://shor.ter.dk/92880297

Personligt er jeg en anelse skeptisk.

--
Niels Callesøe - dk pfy
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

SPF makes baby Jesus retarded.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 05-11-05 12:31

Niels Callesøe wrote:
> http://pc50461.uni-regensburg.de/ibi/de/leistungen/research/projekte/risk/psylock_english.htm
> aka http://shor.ter.dk/92880297
>
> Personligt er jeg en anelse skeptisk.

Ditto, det lyder sårbart over for en mikrofon.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 05-11-05 12:38

Christian E. Lysel wrote:

> Ditto, det lyder sårbart over for en mikrofon.

Jeg er langt mere bekymret for hvad der sker når jeg har brug for at
tilgå et system igen for første gang i nogle år. Eller efter jeg har
været på maskinskrivningskursus. Eller har brækket hånden. Eller har
fået federe fingre af for mange ostepops.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-05 12:39

Den 05 Nov 2005 11:20:30 GMT skrev Niels Callesøe:
> [...]
> penge, eller folk der går mere op i gadgets end i sikkerhed.
>
> Men der kommer som bekendt nye ideer hele tiden, og måske er det denne

Jeg kan så oplyse at jeg i hvert fald taster mit password forskelligt,
alt efter om jeg skriver normalt, eller sidder med telefonrøret i
den ene hånd, og skriver med den anden.

Alene hastighedsforskellen er stor, og jeg vil garantere med at
intervallet (selv efter korrektion for hastighed) imellem tasterne
også varierer efter hvor langt der er fra den foregående tast. Fx,
vil "qwpe" med to hænder have kortest interval mellem wpe (højre
hånd er klar til at skrive p når venstre hånd har trykket på w),
men meget længere med en hånd, da p sidder i modsat side af
tastaturet, hvorimod qw sidder lige ved siden af hinanden.

Derudover: keyloggere er opfundet, fylder ikke mere end et PS/2
stik, og kan fås for billige penge. Hvis teknikken bliver
populær, vil der ikke gå længe før de logger intervallet sammen
med tasterne.

Og inden nogen nu siger "jamen keyloggere kræver fysisk adgang
til maskinen" - ja, det gør denne teknik også, I skal ikke bilde
mig ind at de kan bruge intervallet til noget som helst når man
logger ind remote over en congested 56k forbindelse.

Mvh
Kent

Fra : Max

Dato : 05-11-05 13:40

Hej

> Men der kommer som bekendt nye ideer hele tiden, og måske er det denne
> her der bliver det næste store...?

Vel ikke hvis den tastaturløse PC vinder rigtig frem. Set i tidens lys
er tastaturet vel et levn fra fortiden der kun begrænser kommunikationen
mellem mennesket og maskinen.

Mvh Max

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-05 14:53

Den Sat, 5 Nov 2005 13:39:31 +0100 skrev Max:
> Hej

> Vel ikke hvis den tastaturløse PC vinder rigtig frem. Set i tidens lys
> er tastaturet vel et levn fra fortiden der kun begrænser kommunikationen
> mellem mennesket og maskinen.

Begrænser? Alle de senere opfundne input-devices jeg har set, har været
meget langsommere end tastaturet. Bare se på noget så tåbeligt som
en mus. Stemmestyring har også været forsøgt, men indtil vi når til
"gør hvad jeg mener", vil det også være langsommere.

Det varer mange år inden man kan sætte et stik i hovedet, som i
The Matrix, og kommunikere direkte med maskinen.

Mvh
Kent