Slutseddel og Check?
Fra : Claus

Dato : 05-11-05 11:42

Så skal cyklen skiftes og et privat salg nærmer sig - er der nogle der har
en god slutseddel til det brug og er der noget jeg bør være opmærksom på i
forbindelse med en bankcheck??

--
Med Venlig Hilsen

Claus Fromholt Due

Fra : Carsten Berggreen

Dato : 05-11-05 12:22

"Claus" <claus_due@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en god slutseddel til det brug og er der noget jeg bør være opmærksom på i

Ang. slutseddel så kan du finde en her:
http://www.martinpoll.dk/diverse/slutseddel.pdf
jeg mener også at www.mczonen.dk har en.

mvh
Carsten

---
CB400N
CZ180

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-05 14:40

"Carsten Berggreen" <carsten@berggreen.dfjernk> wrote in

> "Claus" <claus_due@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

og FDM....for medlemmer altså

Fra : Futte & Co.

Dato : 05-11-05 16:04

Claus wrote:
> Så skal cyklen skiftes og et privat salg nærmer sig - er der nogle der har
> en god slutseddel til det brug og er der noget jeg bør være opmærksom på i
> forbindelse med en bankcheck??

D. 18/9 postede jeg en mc slutseddel i dk.binaer.motor
Se om ikke den stadig er der

--

Jørgen, Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, den fine, skadede, årgang 1975

Fra : Rene Joergensen

Dato : 05-11-05 16:59

Futte & Co. <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote:

> D. 18/9 postede jeg en mc slutseddel i dk.binaer.motor
> Se om ikke den stadig er der

Det er vist de færreste udbydere der gemmer indlæg i de binære grupper
i så lang tid. Telia gør ihvertfald ikke.

--
-René

Fra : Futte & Co.

Dato : 05-11-05 17:09

Rene Joergensen wrote:

> Det er vist de færreste udbydere der gemmer indlæg i de binære grupper
> i så lang tid. Telia gør ihvertfald ikke.

Jeg smider den da bare op igen

Fra : Claus

Dato : 06-11-05 00:05

> Jeg smider den da bare op igen

Tak!

Fra : Dr.Enduro

Dato : 07-11-05 08:56

Futte & Co. wrote:

> Jeg smider den da bare op igen

Den er meget god, men der mangler det vigtigste: at reklamationsretten
afskrives. Den gælder nemlig også for private sælgere. Hvis køber derfor
efter f.eks. tre måneder brænder motoren sammen, kan det meget vel blive
sælger, der hænger på den!

Det her er fra købeloven:

Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i
§§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den
manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1
nævnte tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med
salgsgenstandens eller den manglende overensstemmelses art.

http://www.familieadvokaten.dk/lovsamling/koebeloven.html#Salgsgenstandens
overensstemmelse med aftalen (mangler)

--

Hilsen Jan

Fra : H. P. Holm

Dato : 07-11-05 11:09

Dr.Enduro skrev:

> [...]
> afskrives. Den gælder nemlig også for private sælgere. Hvis køber derfor
> efter f.eks. tre måneder brænder motoren sammen, kan det meget vel blive

Det er noget forbandet sludder, som desværre jævnligt dukker op!
Love og regler skal læses fra toppen og ned, man kan ikke bare plukke
enkelte skriftsteder ud!

| Købeloven:
|
| § 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
| Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.

Men sælger skal selvfølgelig overholde § 42-54 og opfordre køber til
at undersøge motorcyklen grundigt inden købet.

--
Hans

Fra : Dr.Enduro

Dato : 07-11-05 21:04

H. P. Holm wrote:

> Det er noget forbandet sludder, som desværre jævnligt dukker op!

Hej HP

Jeg tror, du tager fejl.

I Tyskland er det helt hundrede sådan, at en sælger skal yde 2 års
reklamationsret, heraf de første seks måneder med omvendt bevisbyrde, og
det uanset, om han er privat eller erhvervsdrivende. Forskellen er, at
en privat sælger kan fravige bestemmelserne, hvis det aftales ved købet,
mens en erhvervsdrivende ikke har denne mulighed. Og idet loven
udspringer af et EU-direktiv, kan jeg ikke forestille mig, at det kan
være anderledes i Danmark. Nedenstående citater tyder på det samme:

"Ved civilkøb handler både køber og sælger uden for deres erhverv. Det
gælder for civilkøb som for handelskøb, at de regler i købeloven, der
benyttes, kan fraviges, hvis parterne har aftalt det."

(Kilde:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/kundeforhold/vaerd-at-vide/?type=98&no_cache=1)

Som du kan se, gælder købeloven også for civilkøb, altså handler mellem
private, MEDMINDRE de fraviges. Se også følgende:

"Når du køber bil af en privat, er du ikke beskyttet af købelovens
særlige regler om forbrugerkøb; derfor har du ingen reklamationsret,
hvis bilen er solgt som beset eller med lignende fraskrivelse. Husk, at
alle aftaler skal skrives ned, da det er svært at bevise mundtlige
aftaler bagefter, når uenigheden er opstået. Som medlem kan du med
fordel bruge FDMs slutseddel til handel af brugt bil mellem private."

(Kilde: FDM)

Bemærk også her: "hvis bilen er solgt som beset eller med lignende
FRASKRIVELSE".

--

Hilsen Jan

Fra : H. P. Holm

Dato : 08-11-05 03:20

Dr.Enduro skrev:

> [...]
> reklamationsret, heraf de første seks måneder med omvendt bevisbyrde, og
> det uanset, om han er privat eller erhvervsdrivende.

De 6 måneder med "omvendt bevisbyrde" gælder ikke ved handel mellem
private i Danmark - eller sagt på en anden måde: Købelovens § 72 og
nedad, som du henviste til tidligere, gælder kun ved forbrugerkøb.

Desuden kan man overhovedet ikke komme efter 3 måneder og forlange en
anden motor til den motorcykel man har købt af en privat! Det er helt
uhørt, og falder derfor ind under købelovens § 1.:

| Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke
| andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen
| eller følger af handelsbrug eller anden sædvane.

"Anden sædvane" gør det muligt at handle brugte biler og mc'er privat,
sådan at når den uvurderlige metaldynge fra engang i forrige årtusinde
har skiftet hænder, så er det /i praksis/ købers problem at holde sit
klenodie kørende - medmindre det kan bevises at sælger har handlet
svigagtigt, som det hedder flere steder i købeloven.

Men bortset fra det plejer man at skrive "købt som beset og afprøvet"
hvis man skriver kvitteringer ved handel mellem private i Jylland. På
den måde er alle klar over, at når pengene har skiftet hænder og varen
er overdraget, så er den handel fuldstændig afsluttet.

--
Hans

Fra : Dr.Enduro

Dato : 08-11-05 15:15

H. P. Holm wrote:

> [...]
> den måde er alle klar over, at når pengene har skiftet hænder og varen
> er overdraget, så er den handel fuldstændig afsluttet.

Lige præcis. Men den formulering står netop ikke i kontrakten. Og som
der står i FDB-teksten, skal sådan en formulering til, ellers gælder
reklamationsretten.

--

Hilsen Jan

Fra : KOP

Dato : 06-11-05 17:59

vær' lige opmærksom om der skulle være restgæld i dyret. Din bank kan checke
det for dig ud fra registreringsnumret, eller stelnumret.
--
kop
FZS 600 '98

Fra : Ukendt