Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tørre-klemmer?
Fra : Jesper HVL

Dato : 03-11-05 23:36

Aehhhmmm...

Jeg har et spørgsmål omkring analog foto / mørkekammer.

1) Var der engang hvor man brugte klemmer til at hænge billeder til
tørre i mørkekammeret, i stedet for at stille dem i et tørre-stativ? Jeg
synes at have set det i en film engang

2) Kunne man få specielle klemmer til dette formål - eller brugte man
bare sine almindelige tøjklemmer?

Mvh
Jesper

Fra : Simon Nielsen

Dato : 04-11-05 00:06

"Jesper HVL" <jhvl@nospammail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> at have set det i en film engang
>
> 2) Kunne man få specielle klemmer til dette formål - eller brugte man bare

Bare ganske almindelige trætøjklemmer fungerer ganske udemaærket, du kan få
klemmer med sådan en gummi belgning for ikke at ødelægge billederne, men træ
gør ikke nogen skade så længe man ikke gnider træet hen ad emulsionen eller
billedet.

Mvh
Simon

Fra : Jacob

Dato : 04-11-05 00:25

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> få klemmer med sådan en gummi belgning for ikke at ødelægge billederne,
> men træ gør ikke nogen skade så længe man ikke gnider træet hen ad

Jeg har kun brugt plastic. træ gav i mit tilfælde maltrakterede billeder.

Jacob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 04-11-05 01:07

"Jacob" <bip@bop.dk> wrote in message

> "Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har kun brugt plastic. træ gav i mit tilfælde maltrakterede billeder.

Hehe, jeg har opdaget det modsatte, at plastikklemmerne ridsede mine
billeder. Men jeg brugte de speciele metalklemmer med gummi hoveder, de var
ret gode og billederne to aldrig skade, dog kostede de 15 kr./stk. som med
100 stk. blev det jo ret dyrt

Mvh
Simon

Fra : Jesper HVL

Dato : 04-11-05 10:06

Hi guys!

Tak for jeres svar. Så husker jeg rigtigt.

.... og simon:
Har du dine klemmer endnu? Og er du villig til at sælge et par stykker
(f.eks. 20) af dem til mig - til en fornuftig pris? (ved godt det er OT
i denne gruppe - men nu hvor jeg har dig i røret

Mvh Jesper

Fra : Simon Nielsen

Dato : 04-11-05 12:58

> [...]
> (f.eks. 20) af dem til mig - til en fornuftig pris? (ved godt det er OT i
> denne gruppe - men nu hvor jeg har dig i røret

Desværre de er er afsat. Jeg solgte hele sættet for 500 kr.

Mvh
Simon

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-11-05 10:03

Jesper HVL skrev:

> 2) Kunne man få specielle klemmer til dette formål - eller brugte man
> bare sine almindelige tøjklemmer?

Goecker har stadig klemmer til tørring af
billeder. De ligner nærmest indmaden af en
tøjklemme.
Ulempen ved at hænge billeder op, er at man til
fik rodet håret ind i flok halvvåde billeder som
bagefter skulle pilles for hår. Til plastcoated
papir er et tørrestativ mest praktisk.
Alternativt kan man klaske dem op på væggen, med
emulsionen udaf. Når de falder ned er de tørre.
(Virker bedst med flisevægge)

Peter Schrøder

Fra : waal

Dato : 04-11-05 13:53

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> papir er et tørrestativ mest praktisk.
> Alternativt kan man klaske dem op på væggen, med
> emulsionen udaf. Når de falder ned er de tørre.

Eller lægge billederne på aviser

mvh
Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-11-05 16:32

waal wrote:

> Eller lægge billederne på aviser

Eller højglansbilleder på en glasrude (efter de er skyllet i demineraliseret
vand) - men med emulsionen mod glasset.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Egon Stich

Dato : 04-11-05 23:57

> Eller højglansbilleder på en glasrude (efter de er skyllet i
demineraliseret
> vand) - men med emulsionen mod glasset.
>
> mvh
> Jan
>
> --
> Fotoamatør af Guds (u)nåde.
> PS: Nye (opdateret 5/9/2005) knipserier kan findes på
> http://jan.boegh.net/foto.htm

Og så tørrer de lynhurtigt, hvis de lige får en tur i et spritbad.

MVH
Egon

Fra : Jesper HVL

Dato : 04-11-05 15:03

Peter Schrøder wrote:

> [...]
> papir er et tørrestativ mest praktisk.
> Alternativt kan man klaske dem op på væggen, med
> emulsionen udaf. Når de falder ned er de tørre.

Ok. Jeg vil prøve at se hvad de skal have for dem. Tak for tippet.

Mvh
Jesper

Fra : Leif

Dato : 04-11-05 23:38

"Jesper HVL" <jhvl@nospammail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at have set det i en film engang
>
> 2) Kunne man få specielle klemmer til dette formål - eller brugte man bare

Hej Jesper

Jeg bruger klemmer til at tørre film efter fremkaldelse....
Papirbillederne hænger jeg slet og ret på fliserne i badeværelset.
Bare ind på flisen med det våde billede - stryg overskydene vand af med en
REN gummiskraber.
Når billedet er dryppet godt af, og emulsionen er begyndt at tørre, i løbet
af en times tid,
kan du pille billedet ned og lægge det til tørre på et viskestykke ell.
lign.
I mangel af fliser, kan du bare bruge en anden jævn overflade, f.eks.
køleskabet

mvh Leif