snydt af printerpatron firma
Fra : karsten

Dato : 03-11-05 22:18

Vi har på mit arbejde fået tilsendt 2 laserpatroner efter at en
medarbejder
er blevet overtalt telefonisk til at købe dem.
Nu er de kommet og de er dyrere en orginalpatronerne og medarbejderen er
blevet syg.
Det er over 6 uger siden de blev ""bestilt""
Nu er spørgsmålet
Findes der nogle regler for returnering af sådanne varer.

De nægter umiddelbart og at tage dem retur og er rent ud sagt skide
ubehøvlede.
Når jeg leder efter dem på nettet har de ingen hjemmeside ...... mere
Det virker suspekt. - I sverige har jeg fundet en giftig artikkel om et
firma med samme navn
For en lille børneinstitution som vores er det en ordentlig udskrivning.
3500 kr - fordi en medarbejder er blevet lokket i en telefonfælde.

Fy føj da

Hvad er vores rettigheder.

Eller er der andre der har erfaringer med noget lignende.

KH

Fra : Holst

Dato : 03-11-05 22:38

karsten wrote:

> [...]
> For en lille børneinstitution som vores er det en ordentlig udskrivning.
> 3500 kr - fordi en medarbejder er blevet lokket i en telefonfælde.

Ingen, ud over at I skal betale. Har I bestilt et produkt, så skal I
naturligvis også betale for det. Da I ikke er en almindelig
privatforbruger, så har I ikke 14 dages returret i forbindelse med
fjernsalg, medmindre det er blevet aftalt specifikt, hvilket det næppe
er i dette tilfælde.

Og så må I jo fremover sørge for, at medarbejderne ikke indgår aftaler,
som I ikke efterfølgende har lyst til at leve op til.

I skal nok tage det som nogle sure lærepenge.

Fra : JBH

Dato : 03-11-05 23:06

"Holst" <newsnov05@shelter.dk> wrote in message

> [...]
> privatforbruger, så har I ikke 14 dages returret i forbindelse med
> fjernsalg, medmindre det er blevet aftalt specifikt, hvilket det næppe

Hej
Hvad er mon reglerne for salg (spamming) på denne måde ? Må et firma lave
opsøgende salgsarbejde og ringe rundt til andre firmaér (fjernsalg) . Mig
bekendt er det kun aviser og forsikringsselskaber som må ringe til folk og
"sælge" (i alt fald når det er salg til privatpersoner.)

mvh
JBH

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-11-05 23:20

"JBH" skrev 03/11/05 23:06:

> [...]
> bekendt er det kun aviser og forsikringsselskaber som må ringe til folk og
> "sælge" (i alt fald når det er salg til privatpersoner.)

Det gælder kun overfor forbrugere. Reglen findes i forbrugeraftalelovens §
6.

--
/kristian

Fra : Holst

Dato : 03-11-05 23:33

JBH wrote:

> [...]
> bekendt er det kun aviser og forsikringsselskaber som må ringe til folk og
> "sælge" (i alt fald når det er salg til privatpersoner.)

Ja, firmaer må gerne ringe til andre firmaer. Det er kun telefonsalg til
privatpersoner, som der er begrænsninger ved.

Forbrugere er langt bedre beskyttet på alle områder end virksomheder.

Fra : Henning

Dato : 03-11-05 23:13

On Thu, 3 Nov 2005 22:18:22 +0100, "karsten" <espensen.hou@mail.dk>
wrote:

> [...]
>Det er over 6 uger siden de blev ""bestilt""
>Nu er spørgsmålet
>Findes der nogle regler for returnering af sådanne varer.

Er medarbejderen bemyndiget til at indgå købsaftaler? Skal der normalt
foreligge indkøbsrekvisition?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Andy

Dato : 04-11-05 12:04

> Vi har på mit arbejde fået tilsendt 2 laserpatroner efter at en
> medarbejder
> er blevet overtalt telefonisk til at købe dem.

Det er en meget brugt salgsmetode, hvor offeret først lokkes med
'besparelser'(HP's originale patroner kan kun udskrive 200 sider men disse
superpatroner kan udskrive 20000 sider osv). Derefter trues personen til at
købe dem. Der bruges nærmest psykologisk krigsførelse til at presse offeret
til at købe en vare.

Indfør en politik som alle ansatte er orienteret om i skrift og tale, og som
diskuteres jævnligt på personalemøder. Alle indkøb skal foretages een
ansvarlig person, og kun fra virksomheder som er på en liste over på forhånd
godkendte virksomheder. Der må under ingen omstændigheder købes fra
virksomheder som selv henvender sig til institutionen.

Andy

Fra : Klaus H

Dato : 04-11-05 14:34

"karsten" <espensen.hou@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Fy føj da
>
> Hvad er vores rettigheder.
>
> Eller er der andre der har erfaringer med noget lignende.

Passer den opgivne pris med prisen på det leverede?

Klaus H

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-11-05 15:38

karsten wrote:

> Hvad er vores rettigheder.

Som andre har været inde på, kan det være afgørende om den pågældende
medarbejder har været berettiget til at indkøbe printerpatroner.

Dernæst må I se på, om varen lever op til det lovede. Hvis I er blevet
lovet en væsentligt bedre patron (eller f.eks. er blevet oplyst, at I
ville spare et større beløb i forhold til originale patroner), så meddel
blot firmaet, at det leverede ikke lever op til det lovede, og at de
derfor kan afhente det tilsendte efter nærmere aftale.

Så længe I ikke har betalt, sidder I formentlig med den lange ende - de
vil næppe tage sådan en sag i retten, selv om de sikkert truer med det.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kim

Dato : 04-11-05 16:02

On Fri, 04 Nov 2005 15:38:10 +0100, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

>Som andre har været inde på, kan det være afgørende om den pågældende
>medarbejder har været berettiget til at indkøbe printerpatroner.

Af hvilken årsag skulle det være afgørende ?

--
Kim

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-11-05 16:54

Kim wrote:

> Af hvilken årsag skulle det være afgørende ?

Hvis medarbejderen ikke har været berettiget, er institutionen
_muligvis_ ikke bundet af aftalen.

Det følger bl.a. af aftalelovens afsnit om fuldmagt
(http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19960078129-REGL), men er i høj
grad reguleret gennem retspraksis.

Fuldmagten vil ofte være etableret gennem en stillingsfuldmagt:
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=442

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-11-05 18:13

Jonathan Stein wrote:

> Hvis medarbejderen ikke har været berettiget, er institutionen
> _muligvis_ ikke bundet af aftalen.
-snip-

Hvordan skal sælger vide hvem der er den berettigede og hvem der ikke er
det?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-11-05 22:15

Martin Jørgensen wrote:

> Hvordan skal sælger vide hvem der er den berettigede og hvem der ikke er
> det?

Oplysninger om hvem, der er tegningsberettiget kan mod betaling
rekvireres hos Erhvervs- og selskabsstyrelsen.
(http://cvr.dk/Site/Forms/CMS/DisplayPage.aspx?pageid=44)

Hvis man vil være helt sikker, må man således bede en tegningsberettiget
bekræfte aftalen - eller få en tegningsberettiget til at bekræfte, at
pågældende medarbejder har fuldmagt til at indgå aftalen.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-11-05 19:39

Scripsit Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net>

> Hvordan skal sælger vide hvem der er den berettigede og hvem der ikke
> er det?

Hvis han er i tvivl og ikke vil løbe en risiko, må han undersøge
hvorledes den organisation han handler med, er organiseret, hvem der
tegner den, og forlange at se en fuldmagt fra vedkommende.

Alternativt kan han beslutte sig for at løbe risikoen og tage
medarbejderen på ordet, når hun påstår at hun har fuldmagt til at
forpligte virksomheden. Hvis hun påstår det uden at have ret, ifalder
hun som hovedregel erstatningsansvar overfor sælger.

Men hvis medarbejderen ikke af egen drift påstår at have fuldmagt, og
sælgeren aktivt forsøger at overbevise hende om at det har hun, må det
altså også være sælgeren der bærer risikoen for at han tager fejl.

--
Henning Makholm "The Board views the endemic use of PowerPoint
briefing slides instead of technical papers as an