Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Freeware billedbehandlings-program med Lev~
Fra : Søren Midtiby

Dato : 03-11-05 16:53

Hej.

Jeg underviser i billedbehandling og leder efter et freeware-program, der
kan det samme som Adobe Photoshops level-funktion, altså justere de tre
farver hver for sig ud fra et histogram.

Har nogen et bud? Så bliver mine kursister glade!

Venlig hilsen

Søren Midtiby.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 03-11-05 17:09

Søren Midtiby wrote:
> [...]
> farver hver for sig ud fra et histogram.
>
> Har nogen et bud? Så bliver mine kursister glade!

Har du kigget på GIMP ?

--
Venligst,
Thomas Schreiber :oÞ

Fra : Søren Midtiby

Dato : 06-11-05 21:02

Tak for svaret. Det er nu lykkedes mig at installere programmet, det ser
meget avanceret ud, og så er det på dansk!

MEN: hvordan er det lige, at man bruger histogram-funktionen? Jeg savner en
OK-knap eller lignende i histogram-vinduet.

Kan nogen hjælpe mig?

mvh

Søren

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-11-05 21:19

Søren Midtiby <soren@_slettes_midtiby.dk> wrote:

> MEN: hvordan er det lige, at man bruger histogram-funktionen? Jeg savner en
> OK-knap eller lignende i histogram-vinduet.

Hvordan finder du frem til levels funktionen? Går du ikke gennem
Layer/colors/levels? (Min Gimp på Mac er på engelsk.) Hos mig er der en
række knapper i bunden af levels dialogboksen: help, reset, cancel og
ok. Der er også live preview på selve billedet når du justerer levels.

--
Mvh Martin

Fra : Søren Midtiby

Dato : 07-11-05 14:43

Tak for hjælpen, det virker fint!

Jeg vil øve mig på GIMP nu!

Mvh

Søren

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-11-05 00:04

Søren Midtiby <soren@_slettes_midtiby.dk> wrote:

> Jeg vil øve mig på GIMP nu!

Hvis du er gerne vil ha' Gimp til at ligne Photoshop mest muligt, så
findes der en version kaldet "GIMPshop" hvor menuernes er ændret så de
ligner Photoshop så meget som muligt. (De fleste die-hard Gimp brugere
synes naturligvis ikke om sådanne tiltag, mens tidl. Photoshop brugere
er glade for det. Det er jo det herlige ved OpenSource!)

http://plasticbugs.com/index.php?p=241

--
Mvh Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-11-05 23:55

"Søren Midtiby" <soren@_slettes_midtiby.dk> skrev i en meddelelse

> Har nogen et bud? Så bliver mine kursister glade!

Hvorfor ikke bruge Photoshop CS2? Det er gratis (i 30 dage), og kan det
hele.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 10/30/05)

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 04-11-05 08:52

> Jeg underviser i billedbehandling og leder efter et freeware-program, der
> kan det samme som Adobe Photoshops level-funktion, altså justere de tre
> farver hver for sig ud fra et histogram.

Jeg er ikke sikker på om programmet PhotoFiltre, som kan downloades her
http://www.photofiltre.com/, kan det du efterspørger, men det kan da komme
an på en prøve, der findes også en del filtre til programmet og alt er
gratis, på nær betalingsversionen som hedder PhotoFiltre Studio.

mvh AJN

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-11-05 09:18

Arne J. Nielsen wrote:

> Jeg er ikke sikker på om programmet PhotoFiltre, som kan downloades
> her http://www.photofiltre.com/, kan det du efterspørger,

Jeg har i hvert fald ikke kunnet finde hvor funktionen i så fald skulle
gemme sig.
Photofiltre er et af de programmer der ser rigtigt lovende ud, men som lige
mangler nogle få funktionaliteter for at blive rigtigt anvendeligt.
Bl.a. er det sindsygt irriterende at man ikke kan vælge at udvide en maske
(select-værktøjet) ved at holde [shift] eller [Ctrl] mens man trækker med
musen. Og sådan en detalje betyder pludseligt alt, hvorfor man må droppe
programmet, hvis man skal kunne arbejde nogenlunde smertefrit med
billederne.

mvh
Jan

Fra : Søren Midtiby