Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:
> eksempel:
> Jeg får en god aftale med et firma om at hvis jeg reklamerer for dem så
> vil de betale mig en sjat penge. Jeg får den smarte ide at smide en
> signatur i alle mine mails som reklamerer for dette firma.
> Kan dette klassificeres som spam?
Det vil jeg mene. I og med at der foreligger en aftale mellem dig og
firmaet kan firmaet stilles til ansvar over for markedsføringsloven.
Det kan i mine ikke-juristøjne lidt sidestilles med tip en
ven-funktionalitet. Som udgangspunkt er tip en ven-funktionalitet i
orden, men den mail der sendes må ikke indeholde anden markedsføring
end det der lige præcis tippes om.
> hvis det er 2 linjer reklame? 5? 10? mere end hvad der ellers er tekst
> i mailen?
Jeg mener ikke at der ud af markedsføringsloven kan sættes sådan en
grænse. Ud fra et resursesynspunkt fra Forbrugerombudsmandens side kan
det dog nok vurderes at være mere relevant at gå efter den der
indsætter en linje ulovlig markedsføring bland 100 linjer lovligt
afsendt information end den der gør det modsatte.
> når nu mailen kommer fra mig så har jeg jo allerede stemplet det som at
> være en normal privat mail.
Men det er ikke en almindelig normal mail når du har en aftale med
virksomheden. Jeg tror ikke at det vil blive opfattet formildende at
det principielt ulovlige markedsføring bliver pakket ind i privat
kommunikation.
Der er selvfølgelig ingen grænser for hvordan du lovpriser et produkt
over for dine venner. Men lige så snart firmaet opfordrer dig til det,
så kan firmaet stilles til ansvar over for markedsføringsloven.
Der er indlysende en stor gråzone og der bliver ført sager om det.
--
Peter Makholm | Det sae banken osse: Hvis du overhovet vil have noen
peter@makholm.net | glæde af din fremtid ska du ikke vente til i morgen.
http://hacking.dk | -- Divus, 2004-10-26