IMDb - Danske titler
Fra : Sune

Dato : 03-11-05 01:05

Hej

Er her andre end mig der er træt af IMDb's forhistoriske måde at skrive titler på?

"Udvalgte, De" (2001)
Grønne slagtere, De (2003)
"Stor familie, Een" (1982)
Pige og 39 sømænd, Een (1965)
etc.

Jeg er led og ked og træt af denne gamle måde at skrive titler på.
Ja ja, måske er det den korrekte måde at skrive titler på iht. en eller anden gammel regel som ikke
mere benyttes af almindelige mennesker.

Hvordan laver vi det om?

Mvh
Sune

Fra : Parker Pyne

Dato : 03-11-05 02:06

"Sune" <jun200321@tdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg er led og ked og træt af denne gamle måde at skrive titler på.
> Ja ja, måske er det den korrekte måde at skrive titler på iht. en eller
> anden gammel regel som ikke
> mere benyttes af almindelige mennesker.

Bortset fra alle biblioteker etc.. Det tjener jo et formål.

> Hvordan laver vi det om?

Hvorfor skulle vi dog det?

Fra : ASKF

Dato : 03-11-05 02:58

Parker Pyne ytrede sig i
<7b799$43696274$3e3d826b$32562@news.arrownet.dk> med dette:

>"Sune" <jun200321@tdcadsl.dk> wrote in message

>Bortset fra alle biblioteker etc.. Det tjener jo et formål.

Det giver faktisk kun mening ved kortkartoteker og inddatering i
databaser. Som resultat af en søgning bør man ikke benytte den
inverterede titel overfor slutbrugere.

Formatet har sin store styrke sammen med "list" kommandoen, hvor man
f.eks. kan bede systemet om at liste alle titler der starter med
"grøn??" (? er et normalt trunkeringstegn og når der står to efter
hinanden er det autotrunkering for flere tegn). "grønne slagtere, de"
vil dukke op i resultatet, mens det ikke ville ske hvis den var
inddateret som "de grønne slagtere".

Der er et hav af danske titler der begynder med den, det, en og et,
hvorfor de er meget dårlige at benytte sammen med en list kommando, og i
et kortkartotek ville de få "E" og "D" til at fylde alt for meget.

>Hvorfor skulle vi dog det?

De benytter det ikke for engelske titler, så hvorfor skulle de gøre det
for danske?

Vær sikker på at de engelske titler også er inddateret inverteret.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 03-11-05 08:12

ASKF <nospam@askf.dk> wrote in

> De benytter det ikke for engelske titler, så hvorfor skulle de gøre
> det for danske?

Jeg har faktisk aldrig tænkt over at det ikke er tilfældet med
de engelske. Jeg synes så absolut det er mest logisk med den
inverterede skriveform - har også sorteret dvdprofiler på den
måde. Men det er da rigtigt at det er underligt det kun er de
danske. Hvad med andre sprog - måske er det alle ikke-engelsk-
sprogede...

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : J. Eriksen

Dato : 03-11-05 09:47

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måde. Men det er da rigtigt at det er underligt det kun er de
> danske. Hvad med andre sprog - måske er det alle ikke-engelsk-

Det kunne se sådan ud: Franske, tyske, italienske, spanske og hollandske
titler er i hvert fald noteret på en tilsvarende måde.

Fra : Ole Kofoed

Dato : 03-11-05 16:17

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse ...

> Jeg har faktisk aldrig tænkt over at det ikke er tilfældet med
> de engelske.

Det er også noget de har lavet om inden for det sidste års tid, så måske de
andre sprog følger med senere.

Mvh.

Ole

Fra : Tim Christensen

Dato : 03-11-05 16:44

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:

> [...]
> måde. Men det er da rigtigt at det er underligt det kun er de
> danske. Hvad med andre sprog - måske er det alle ikke-engelsk-

Det er noget nyt at de bruger ikke inverterede titler for de engelske film.

Mvh

Tim

Fra : Sune

Dato : 03-11-05 09:23

On Thu, 3 Nov 2005 02:06:14 +0100, "Parker Pyne" <Mad-Eye@jubiimail.dk> wrote:

>Bortset fra alle biblioteker etc.. Det tjener jo et formål.

Fortjener et formål på et bibliotek måske ja.
Men ikke på IMDb.

Mvh
Sune

Fra : Parker Pyne

Dato : 03-11-05 17:11

> Fortjener et formål på et bibliotek måske ja.
> Men ikke på IMDb.

Men du lagde ud med at sige, at det var en regel, som ingen almindelige
mennesker brugte mere. Det tager du måske i dig igen...?

Personligt er jeg vant til lister, der er alfabetiseret på den måde, du ikke
bryder dig om. Hvis jeg skulle overskue en liste på IMDb, som var
alfabetiseret, ville jeg til enhver tid foretrække den måde. Alt andet ville
skurre i øjnene.

Fra : Sune

Dato : 03-11-05 18:26

On Thu, 3 Nov 2005 17:10:48 +0100, "Parker Pyne" <Mad-Eye@jubiimail.dk> wrote:

>Men du lagde ud med at sige, at det var en regel, som ingen almindelige
>mennesker brugte mere. Det tager du måske i dig igen...?

Nej jeg udtrykte mig bare forkert.
Jeg er godt klar over at folk der arbejder 'professionelt' med alfabetisering benytter metoden, men
det tjener intet formål på IMDb at gengive titlerne på den måde.

> [...]
>bryder dig om. Hvis jeg skulle overskue en liste på IMDb, som var
>alfabetiseret, ville jeg til enhver tid foretrække den måde. Alt andet ville

Jeg vil bare have dem listet ordret korrekt på siden der informerer om filmen.
Ikke meget andet.

Jo faktisk synes jeg også at titlerne på eventuelle listninger skulle gengives ordret korrekt.
Alt andet ville være at ligge under for en metode der ikke tjener et formål på IMDb.

Mvh
Sune

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 03-11-05 08:33

On Thu, 03 Nov 2005 01:05:06 +0100, Sune <jun200321@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg er led og ked og træt af denne gamle måde at skrive titler på.
>Ja ja, måske er det den korrekte måde at skrive titler på

Ja.

>Hvordan laver vi det om?

Vi laver det ikke om. For så ville vi få et overtal af titler, der
begynder med "e" og "d".

Så svært kan det vel heller ikke være at skrive sig bag øret, at der
ses bort fra artikler, når der alfabetiseres.

--
mvh Niels Søndergaard

burn the land and boil the sea
you can't take the sky from me

Fra : Sune

Dato : 03-11-05 09:22

On Thu, 03 Nov 2005 08:32:48 +0100, Niels Søndergaard <Niels.Sondergaard@gmail.com> wrote:

>Vi laver det ikke om. For så ville vi få et overtal af titler, der
>begynder med "e" og "d".

Og? IMDb er jo en database, ikke et bibliotek.

>Så svært kan det vel heller ikke være at skrive sig bag øret, at der
>ses bort fra artikler, når der alfabetiseres.

"når der alfabetiseres" ?

Jeg kunne ikke forstille mig at der var nogen der ville søge efter "Grønne slagtere, De" ved hjælp
af at gå frem efter første bogstav i titlen. At lave en søgning er ligesom lidt nemmere.

Mvh
Sune

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 03-11-05 10:59

On Thu, 03 Nov 2005 09:21:38 +0100, Sune <jun200321@tdcadsl.dk> wrote:

>Og? IMDb er jo en database, ikke et bibliotek.

Nej, men jeg synes, det er okay. Jeg er nu engang så vant til vores
system, at jeg helt automatisk søger på "grønne" i stedet for "de".

Hvorfor ImDb ikke skriver "de grønne slagtere" kan der være flere
grunde til. Måske gør de det af respekt for det danske system, eller
også har de simpelthen overtaget en dansk database og skrevet den
af/kørt den ind, som den var. Det er nok den mest sandsynlige
forklaring.

>"når der alfabetiseres" ?

Når ordene sorteres i alfabetisk rækkefølge.

>Jeg kunne ikke forstille mig at der var nogen der ville søge efter "Grønne slagtere, De"

Stryg artiklen og søg efter "Grønne slagtere"

Fra : Sune

Dato : 03-11-05 12:19

On Thu, 03 Nov 2005 10:58:34 +0100, Niels Søndergaard <Niels.Sondergaard@gmail.com> wrote:

>Når ordene sorteres i alfabetisk rækkefølge.

Jeg vidste godt hvad du mente.
Det jeg selv mente var at IMDb ikke har nogen grund til at 'dække' sig ind under dette
alfabetisering-begreb/standard der er i brug på eks. biblioteker.

Det er jo søgbar database.

>Stryg artiklen og søg efter "Grønne slagtere"

Jeg har ingen problemer med at søge.
Jeg har problemer med at det ikke står korrekt. (efter min mening)

Mvh
Sune

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 03-11-05 12:27

Sune wrote:

> Det jeg selv mente var at IMDb ikke har nogen grund til at 'dække' sig ind under dette
> alfabetisering-begreb/standard der er i brug på eks. biblioteker.
>
> Det er jo søgbar database.

Jeg forstår godt, hvad du mener, men skønt det er en søgbar database, så
skal søgeresultaterne jo også ordnes, og her er det meget praktisk at
listen over resultater kan alfabetiseres fornuftigt. Det samme gælder
alle mulige andre lister i databasen, som kan alfabetiseres, My Movies etc.

Mikkel
--
Spanske dvd-tilbud - se mine anbefalinger:
http://lakjer.dk/mikkel/spanske-film.shtml

Fra : Sune

Dato : 03-11-05 12:48

On Thu, 03 Nov 2005 12:27:26 +0100, Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> [...]
>listen over resultater kan alfabetiseres fornuftigt. Det samme gælder
>alle mulige andre lister i databasen, som kan alfabetiseres, My Movies etc.

Jeg kan ikke se hvorfor denne specielle alfabetisering skal gælde IMDb.
Måske er/var det engang en god ide for biblioteker etc., men det betyder absolut ikke at det er en
god ide for IMDb. Der er ingen begræsninger. Der kan sagtens være 100.000 film under bogstavet "D"
hvis det skulle være.

Og så betyder det jo samtidig at man ikke umiddelbart kan se en liste over film der begynder med
"De". Så meget for værdien af 'korrekt' alfabetisering.

Mvh
Sune

Fra : J. Eriksen

Dato : 03-11-05 09:42

"Sune" <jun200321@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg er led og ked og træt af denne gamle måde at skrive titler på.
> Ja ja, måske er det den korrekte måde at skrive titler på iht. en eller

Hvorfor er det at du har noget imod det? Og hvad er det der får dig til at
kalde metoden "forhistorisk" - jeg opfatter det som en meget almindelig måde
at notere titler på.

Fra : Sune

Dato : 03-11-05 09:53

On Thu, 3 Nov 2005 09:41:51 +0100, "J. Eriksen" <qupp@ofir.dk> wrote:

>Hvorfor er det at du har noget imod det?

Hvis jeg fortalte dig det ville du måske grine.

> Og hvad er det der får dig til at
>kalde metoden "forhistorisk" - jeg opfatter det som en meget almindelig måde
>at notere titler på.

Ja på et bibliotek måske.
Man går jo heller ikke ind i Palads og siger at man vil købe en billet til Grønne slagtere, De.
Og sjovt nok synes biografer, aviser etc. heller ikke at det er sjovt at liste titler på den måde.

Mvh
Sune

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-11-05 10:15

> [...]
>
> Jeg er led og ked og træt af denne gamle måde at skrive titler på.
> Ja ja, måske er det den korrekte måde at skrive titler på iht. en eller

Det gør man ikke. Det er den eneste fornuftige måde at skrive titlerne på,
hvis man vil have en overskuelig alfabetisering.

Per V.

Fra : Sune

Dato : 03-11-05 10:34

On Thu, 3 Nov 2005 10:14:41 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote:

>Det gør man ikke. Det er den eneste fornuftige måde at skrive titlerne på,
>hvis man vil have en overskuelig alfabetisering.

Hvis man leder efter en film på IMDb laver man en søgning i databasen. Man finder altså ikke siden
der starter med G og scroller videre til Grønne.

Endvidere kan jeg ikke se at der ville være noget problem med 1000 film der starter med "De" i en
alfabetisk liste man kan søge i hvis man bliver træt af at scrolle.

Mvh
Sune

Fra : TMJ

Dato : 03-11-05 10:24

"Sune" <jun200321@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Er her andre end mig der er træt af IMDb's forhistoriske måde at skrive
> titler på?

Næh.. jeg er ikke i hvert fald.

> [...]
>
> Jeg er led og ked og træt af denne gamle måde at skrive titler på.
> Ja ja, måske er det den korrekte måde at skrive titler på iht. en eller

som det også nævnes af andre, er det også den måde hvorpå musikforretninger
angiver titler - ifølge min erfaring. Og helt ærligt; hvis man lavede det
om - hvilket jeg ikke ser den fjerneste grund til, da det ikke er en videre
gyldig grund at et par mennesker måske er lidt utilfreds med måden - så
ville de andre der angiver titel på sammwe vis, nærmest også være tvunget
til at ændre deres måde, for ikke at skabe total forvirring. Og selvom det
skete, tror jeg forvirringen ville være total alligevel; for nu er
jeg/vi/man jo vant til at det er sådan titel angives, så det ville - udover
at blive et større project at skulle om-alfabetisere samtlige film på
tankstationer, i musik-/filmforretninger etc - for en del, blive sværere at
finde en bestemt titel, fordi det nu er vanen at de angives på den anden
måde.
Sådan angives amerikanske titler også i de forretninger der forhandler film
som jeg har været inde i, i USA..

Og så tænker jeg egentligt bare; hvis du skulle have dit ændringsforslag
igennem, skulle vi så ikke også have ændret måden hvorpå vi skriver navne?
Så "Andersen, Magnus" bliver til "Magnus Andersen"...
Og hvis du nu svarer ja til det.. så ville arbejdet blot blive endnu større,
da det er med efternavnet først, at samtlige danskere der forefindes i
telefonerbøger, er alfabetiseret. Og den metode går sikkert igen i
forskellige databaser som kunderegistrer etc.
DERUDOVER... ville blibliotekerne så sikkert være tvunget til at
om-alfabetisere alle deres bøger, så deres forfattere kom til at stå under
fornavn i stedet for efternavn som de gør nu.

Så nej, jeg er seriøst ikke træt af at titler står sådan. Det har de gjort
alt den tid jeg kan huske - og sikkert længere - og det er en konsekvent
måde at angive titler på, så derfor ser jeg ikke den fjerneste grund til at
ændre på det.

TMJ

Fra : Sune

Dato : 03-11-05 10:43

On Thu, 3 Nov 2005 10:24:11 +0100, "TMJ" <fake@fake.dk> wrote:

>som det også nævnes af andre, er det også den måde hvorpå musikforretninger
>angiver titler - ifølge min erfaring.

Musikforretninger ja, men ikke aviser og biografer etc.

>Sådan angives amerikanske titler også i de forretninger der forhandler film
>som jeg har været inde i, i USA..

Mener du at der _er_ forskel på den måde amerikanske forretninger og IMDb lister amerikanske film
på? Eller mener du at der _ikke_ er forskel?

> [...]
>Så "Andersen, Magnus" bliver til "Magnus Andersen"...
>Og hvis du nu svarer ja til det.. så ville arbejdet blot blive endnu større,

Nej.
Jeg taler ikke om en verdensomspændende revolution.
Blot en ændring af IMDb.

Mvh
Sune

Fra : TMJ

Dato : 03-11-05 12:43

> Musikforretninger ja, men ikke aviser og biografer etc.

Grunden til aviser og biografer ikke skriver en films titel på den måde er
selvfølgelig at der ikke er tale om et "opslagsværk" om en database er, som
den høje og lange reol i musik- og filmfofretninger er. Der skal du kunne
finde en film via dens titel; altså "slå den op". Og derfor benyttes den
måde at skrive titler på til det. Ganske simpelt fordi nemmere, da filmen
findes under nøgleordene i titlen. Hvis alle film der starter med "Den" stod
under D, var det jo ikke til at finde den pågældende film, da ufatteligt
mange film starter med "Den".. derfor er de placeret under forbogstavet i
det første nøgleord der forekommer i titlen.

> Mener du at der _er_ forskel på den måde amerikanske forretninger og IMDb
> lister amerikanske film
> på? Eller mener du at der _ikke_ er forskel?

i USA - i de forretninger jeg har været i - står en film der hedder "The..."
ikke under T.. Den har ordet "the" sidst, ligesom ordet "den" i de danske
titler.
Mere forståeligt?

> Nej.
> Jeg taler ikke om en verdensomspændende revolution.
> Blot en ændring af IMDb.

Jeg ser ingen fordel i at ændre det, når filmene som sagt står listet under
det første nøgleord i dens titel. Der er større sandsynlighed for du kan
huske "grønne" eller "slagtere" end at du kan huske "de", hvis man ser ud
fra at du kun kan huske et enkelt ord af titlen på den film du søger.

Og igen; hvis du ændrer måden at alfabetisere titler på, på IMDb, kan du
ligeså godt gøre det konsekevnt, så ALLE de steder, hvor film er
alfabetiseret efter det princip, så det er ens for alle. Ellers vil, som
tidligere skrevet, forvirringen blive total. Og man vil derfor bruge ENDNU
længere tid på at slå en titel op, når der er flere forskellige "regler" de
kan være alfabetiseret efter. Når det nu er ens, uanset om man slå op i en
film database eller en filmforretning, så er det til at finde ud af. Så skal
noget ændres, kan du ligeså ændre det alle steder. Ellers skal hver enkelt
sted jo have en notis om hvordan lige netop DE har valgt at alfabetisere..

Men held og lykke med at få ændret alfabetiseringen på IMDb...

Fra : Sune

Dato : 03-11-05 13:02

On Thu, 3 Nov 2005 12:42:54 +0100, "TMJ" <fake@fake.dk> wrote:

> [...]
>mange film starter med "Den".. derfor er de placeret under forbogstavet i
>det første nøgleord der forekommer i titlen.

IMDb er ikke en fysisk forretning.
IMDb ville ikke have det samme problem.

> [...]
>ikke under T.. Den har ordet "the" sidst, ligesom ordet "den" i de danske

Ja.
Men så kan jeg jo netop ikke se hvorfor IMDb har lavet en speciel undtagelse for amerikanske film.

> [...]
>huske "grønne" eller "slagtere" end at du kan huske "de", hvis man ser ud
>fra at du kun kan huske et enkelt ord af titlen på den film du søger.

Det kan sådan set være ligemeget hvad man søger efter.
Det jeg er ude efter er at det præsenterede resultat bliver vist korrekt.
Ikke i et format der er optimeret til søgning i kartoteker/bogreoler.

> [...]
>alfabetiseret efter det princip, så det er ens for alle. Ellers vil, som
>tidligere skrevet, forvirringen blive total.

IMDb har jo allerede gjort det med amerikanske titler.
Tror du at amerikanerne er forvirrede?

> [...]
>film database eller en filmforretning, så er det til at finde ud af. Så skal
>noget ændres, kan du ligeså ændre det alle steder.

Man skal da være en tumpe hvis man søger alfabetisk i stedet for at søge fritekst hvis man leder
efter en film i en database.

Men igen. Jeg er (næsten) ligeglad med hvordan man søger i databasen.
Resultatet skal blot præsenteres korrekt.

> Ellers skal hver enkelt
>sted jo have en notis om hvordan lige netop DE har valgt at alfabetisere..

Mon IMDb har lavet en vejledning til de forvirrede amerikanere?

>Men held og lykke med at få ændret alfabetiseringen på IMDb...

Hmm.

Mvh
Sune

Fra : TMJ

Dato : 03-11-05 13:41

vi bliver aldrig enige, og jeg gider ikke spilde mere af min tid på at prøve
at forklare dig hvor fuldstændigt ligegyldigt det er, hvordan de
alfabetiserer.

Fra : J. Eriksen

Dato : 03-11-05 14:23

> Ja.
> Men så kan jeg jo netop ikke se hvorfor IMDb har lavet en speciel
> undtagelse for amerikanske film.

Der er som flere andre har været inde på, to forskellige spørgsmål i dette:

1. Hvordan alfabetiseres titlerne på en liste
2. Hvordan vises titlerne

1. Titlerne alfabetiseres på alle de sprog jeg har kigget på ikke med
artikler - heller ikke engelske titler. Det kan man se på søgeresultater
eller i "vote history" og tilsvarende. "The Grudge" står således før mellem
eksempelvis "Groundhog day" og "Gummi-Tarzan".

2. De engelske titler vises i modsætning til titler på andre sprog med
artiklerne på deres rette plads - "a", "an" og "the" står først i titlen.

Sandsynligvis er dette fordi IMDb er en amerikansk database der
vedligeholdes af et engelsktalende personale. De har lært databasen at se
bort fra de engelske artikler, men ikke alle andre sprogs. Jeg ved ikke
noget om det tekniske i databaser, men jeg kunne forestille mig at IMDb er
programmeret til at se bort fra "a ", "an " og "the " i begynedelsen af
titlerne på engelsksprogede film når den genererer lister (men ikke i film
på andre sprog; der er fx en række spanske film der begynder med og
alfabetideres under "a ")

Der er så vidt jeg kan se to alternative måder at gøre det på:

1. At lære databasen artiklerne i hvert enkelt sprog så titlerne vises
"rigtigt", men alfabetiseres uden artikler.
2. Som du foreslår: at vise og alfabetisere titlerne med artikler.

1. ville måske være en udmærket løsning hvis databasen kun indeholdt danske
film og var henvendt til danske brugere, men det kunne blive et rent kaos at
se en alfabetiseret liste over film på mange sprog hvor artiklerne vises i
begyndelsen af titlen, selv om de var alfabetiseret efter det andet ord.

2. giver for det første lange rækker med "the", "den" etc. Og for det andet
tvinger det folk til at kunne huske de rigtige artikler på sprog man ikke
behersker. Fx kan jeg ikke på stående fod huske om det er "der", "die" eller
"das" "Untergang".

Alt i alt mener jeg IMDb har valgt den bedste løsning - hvis man ser bort
fra at det naturligvis er inkonsekvent at der er en undtagelse når det
gælder engelsksprogede film:

1. Titlerne alfabetiseres på samme måde som i de fleste butikker
2. Man behøver ikke at huske de rigtige artikler
3. Man slipper for lange rækker af søgeresultater med ens ord

Den eneste ulempe er som du skriver at det tilsyneladende ikke er muligt at
søge på film hvis titel begynder med en artikel. Jeg skal ikke udelukke at
det kan være nødvendigt at og til, men det er nu en lille pris at betale.

Fra : ASKF

Dato : 03-11-05 15:35

Sune ytrede sig i <29ujm1dvt6108be5d7kq358vpav3o71i3m@4ax.com> med
dette:

>Man skal da være en tumpe hvis man søger alfabetisk i stedet for at søge fritekst hvis man leder
>efter en film i en database.

Her ser vi forskellen mellem den professionelle
informationsspecialist/bibliotekar og den (lalle-) glade amatør.

Der er fordele og ulemper ved alle søgemetoder, det er derfor en god
ting at have flere muligheder til rådighed. Artikler genererer utroligt
meget støj i en søgning, så de skal så vidt muligt undgås. En undtagelse
er dog ved frasesøgning, men selv her er der en stor fare for at lave
fejl.

>Men igen. Jeg er (næsten) ligeglad med hvordan man søger i databasen.
>Resultatet skal blot præsenteres korrekt.

Jeg er enig med dig i at resultatet bør være præsenteret korrekt, når
man kalder en enkelt post frem. Der er ingen grund til at en titel vises
inverteret, når den ikke står i en liste over søgeresultater.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-11-05 12:35

Niels Søndergaard wrote:

> Vi laver det ikke om. For så ville vi få et overtal af titler, der
> begynder med "e" og "d".

Nej vi ville ikke.

En ting er hvordan en database (eler et kartotek) lagre data til
søgning, noget ganske andet er hvordan dette bør fremvises til en
bruger.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 06-11-05 21:55

> [...]
> Ja ja, måske er det den korrekte måde at skrive titler på iht. en
> eller anden gammel regel som ikke mere benyttes af almindelige

Spørger pænt. Hvis du sender dem en (komplet) liste over de danske artikler:
den, det, en, et osv., så har du hjulpet dem godt på vej. Medmindre det kan
gøres på en endnu lettere måde. At de simpelthen beder databasen om ikke at
rapportere titlerne inverteret.

Nu har jeg læst tråden og giver medhold i både grunden til
katalogiseringsmetoden og fornuften i den. Til gengæld siger min
bibliotekarhustru, at man faktisk katalogiserer efter artikler i Danmark
(hun er ikke stensikker, men det er da til at finde ud af). Hun siger, at de
inverserede titler er et anglo-amerikansk fænomen, der nok - hovedsagligt -
skyldes artiklen the. Imdb har så valgt ikke at vise den inverterede titel i
amerikanske film.

Uanset hvad, så tror jeg nok de vil tilpasse databasen til de danske film,
hvis du spørger pænt.

Mark

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 14-11-05 21:06

Mark Thomas Gazel skrev:
> [...]
> Medmindre det kan gøres på en endnu lettere måde. At de simpelthen
> beder databasen om ikke at rapportere titlerne inverteret.

Jeg svarer et tilfældigt indlæg:

Der er en god grund til ikke at vise de danske IMDb-titler på samme
måde som de engelske. Så længe det interne format er "Grønne slagtere,
De", er første ord med stort. Det viste, uinverterede format ville så
være "De Grønne slagtere", hvilket er forkert. Det problem kan man
sikkert også godt arbejde sig ud af, men det er forståeligt nok, at
IMDb ikke blot har gjort med danske titler som med de engelske.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk