Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
OT - fotografuddannelse
Fra : Ralph

Dato : 02-11-05 22:38

Beklager OT, men jeg kan ikke finde en mere relevant gruppe

Jeg er klar over at der er flere grene indenfor subj.

Kunst, presse, portræt, er det overhovedet muligt at leve af een af tingene
med mindre man hedder Jan Grarup eller Kirsten Klein?

Hvor mange herinde har foto som hovedbeskæftigelse?

Findes der en fotolinje på journalisthøjskolen, eller skal man have en
læreplads?

Findes der efterskoler med en avanceret fotolinje? Eller reelle
uddannelsessteder?

Jeg håber I bærer over med mig og sender nogle svar.

--
venligst
Ralph

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-11-05 22:54

In article <436931a1$0$125$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Ralph wrote:
> [...]
> uddannelsessteder?
>
> Jeg håber I bærer over med mig og sender nogle svar.

En læreplads er en mulighed.

Fra : Dennis Kruse

Dato : 02-11-05 23:20

Ralph wrote:
> [...]
> uddannelsessteder?
>
> Jeg håber I bærer over med mig og sender nogle svar.

Synes egentligt ikke det er OT :)
http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-fotograf
Der er lidt info om uddannelsen og et par links til andre fotouddannelser :)

/Dennis

Fra : Peer K

Dato : 03-11-05 00:03

Ralph wrote:

> Hvor mange herinde har foto som hovedbeskæftigelse?

Interessant spørgsmål..

> Findes der en fotolinje på journalisthøjskolen, eller skal man have en
> læreplads?

Det er to forskellige genrer. DJH (http://www.djh.dk) har en
fotojournalist-uddannelse. Du skal igennem en optagelsesprøve - mener
den ligger i april eller maj. Alternativt kan du søge en læreplads som
reklamefotograf - i Jylland skal du så gå i skole i Viborg
(http://medieskolerne.dk/). Med mindre du er et stort talent skal du nok
ikke regne med, at nogen af delene er "sådan bare lige".

> Findes der efterskoler med en avanceret fotolinje? Eller reelle
> uddannelsessteder?

Der kender jeg ikke så mange. Men i den mere kunstneriske ende er der
Fata Morgana (http://www.fata.dk/). Nu kender jeg jo af gode grunde ikke
dit niveau, men alternativt er der af og til foto-kurser på aftenskolerne.

--
Peer K
http://www.klercke.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-11-05 00:10

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> uddannelsessteder?
>
> Jeg håber I bærer over med mig og sender nogle svar.

Fotografhøjskolen i Viborg, kunne være en mulighed Det er så en rimeligt
omfattende uddannelse. Men der findes mange Pressefotografer der lever af
det. Men det er ret stressende og man skal kunne være et rigtigt dumt svin
ind i mellem.

Mvh
Simon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-11-05 01:13

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> wrote in message

> [...]
> lever af det. Men det er ret stressende og man skal kunne være et rigtigt

En ting til. Man kan godt leve af at være portræt fotograf, men ind i
mellem, må man også tage til takke med at atge billeder ved fester og så
videre, for at holde mad på bordet, hvis man også skal pleje sit udstyr.
Alternativt har nogle af mine "kollegaer" her i det sønderjydske, af og til
udstillinger på sygehuse, rådhuse etc. hvorfra nogle ting bliver solgt. Min
tidligere chef fik engang en opgave: "Tønder set indefra" hvor nogle af de
mest succesrige små forretningsfører blev fotograferet i deres element,
altså chefen for "stigs restaurant" blev fotograferet i sit køkken, nu er
stigs en lille restaurant, hvor man kommer ind i hjemmet hos Stig og fruen
og spiser i et lille rum de har til det. Man skal altid bestille bord og det
er aldrig sikkert hvad der står på menukortet Men sådanne mennesker blev
fotograferet i deres rette element og det kom der godt 25 billeder ud af som
blev udstillet på en collage, det var en opgave til Kommunen dengang og det
var vist en ret godt betalt opgave, så hvis man kan bevise sit værd overfor
de lokale, så kan man efterhånden få eneret på ret attraktive kontrakter og
opgaver. Men så er man pludselig freelancer.

Mvh
Simon

Fra : Alex W

Dato : 03-11-05 08:42

> Kunst, presse, portræt, er det overhovedet muligt at leve af een af
> tingene
> med mindre man hedder Jan Grarup eller Kirsten Klein?
>
> Hvor mange herinde har foto som hovedbeskæftigelse?

Da jeg stod i lære var det med udsigten at 50% aldrig kom til at leve af
faget.
Af de50% der kunne leve af det og blev levebrøds fotografer, måtte en stor
procentdel tage ekstra arbejde i perioder for at overleve.

Mange fik jobs som kopister i mørkekamre, ekelte lavede reklamebilleder.
Nogle fik et portrætstudie og andre blev selskabsfotografer samt freelance
og enkelte blev pressefotografer.

Jeg blev selv freelancer (reportage og presse) og arbejdede kun som fotograf
nogle år... Oplevede at det var når alle andre havde fri at jeg skulle
arbejde;-(
Fik børn ... og heldigvis noget andet at lave. Nu fotografere jeg igen, en
blanding af for sjov og freelance. Det er fint, for jeg skal ikke leve af
det.

Det er sjovt at være på som fotograf i starten, men meget slidsomt i
længden. Held og lykke.

/Alex W

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 03-11-05 11:14

Journalisthøjskolen har en fotolinje.

Jeg tror også at teknisk skole har en fotograflinje.

Fatamorgana er en dansk fotoskole.

Der er også diverse kunstakademier og kunstskoler rundt omkring i verden der
også har fotolinjer.

/Marten

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 03-11-05 20:12

"Marten Ølgaard" <oelgaard@comonto[slet her].dk> wrote:

> Journalisthøjskolen har en fotolinje.
>
> Jeg tror også at teknisk skole har en fotograflinje.

Københavns Tekniske Skole (Brønderslev Allé) samt Teknisk Skole i Viborg
er stedet hvor du får en egentlig fotografuddannelse. Uddannnelsen er
SU- berettiget og kræver en aftale om en læreplads, hvilket er nåleøjet.

Du kan gå på flexibelt grundforløb på KTS i Julius Thomsens Gade i
København. Her kan du vælge imellem analog og digital foto (plus en
masse andre fag) og se om det er noget for dig. Hvis du vælger at tage
uddannelsen og får en læreplads er du allerede på vej da grundforløbet
er en del af uddannelsen.

Læs mere på www.kts.dk

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : 2rb1

Dato : 03-11-05 23:42

> [...]
tingene
> med mindre man hedder Jan Grarup eller Kirsten Klein?
>
> Hvor mange herinde har foto som hovedbeskæftigelse?

Jeg gør... Portrætfoto

Mvh. 2rb1

Fra : Ralph

Dato : 04-11-05 17:17

> Beklager OT, men jeg kan ikke finde en mere relevant gruppe

Mange tak for alle svar, det giver os noget at arbejde videre med - det er
iøvrigt min søn der interesseret i at blive fotograf.

--
venligst
Ralph