Advokat med to kasketter
Fra : Aksel

Dato : 02-11-05 22:28

Min mor købte for et par år siden en lejlighed i et privat
andelsboligbyggeri, byggeriet var endnu ikke påbegyndt, men er siden blevet
fuldført med et udmærket resultat.

Ved den stiftende generalforsamling som blev ledet af ejendomsmægleren blev
der valgt bestyrelse, og man blev anbefalet en advokat.

Senere viser det sig at ejendomsmæglerfirmaet er deltager i projektet, og at
den anbefalede advokat også er advokat for byggefirmaet som havde
hovedentreprisen, det gav mange problemer i byggeperioden (de fleste af
bestyrelsesmedlemerne havde absolut ingen anelse om foreningsdrift, bl.a.
blev der ikke ført referat af bestyrelsesmøder og møder med byggeselskabet),
efter næsten et år opgav den første bestyrelse og der blev valgt en anden,
mere kompetent.

Mine spørgsmål går på om der ikke er etiske regler som forbyder advokater at
repræsentere begge parter i et sådant projekt.

Kan der være et rådgivningsansvar for ejendomsmægleren som ikke har rådet
dem til at finde egen advokat og evt. byggesagkyndig.

Udbyderne af projektet var arkitekten, hovedentreprenøren og
ejendomsmæglerfirmaet.

Hilsen Aksel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-11-05 23:10

In article <43692f68$0$38711$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Aksel wrote:
> [...]
>
> Kan der være et rådgivningsansvar for ejendomsmægleren som ikke har rådet
> dem til at finde egen advokat og evt. byggesagkyndig.

Såfremt advokatfirmaet har anvendt samme person til at varetage begge
parters interesser, så er der tale om dårlig advokatværkstedshumor, og
advokaten er erstatningspligtig.

såfremt det er en advokatfirma med flere advokater, så påstår de fleste
at de kan holde det adskilt ved at lade forskellige folk have forskellige
under. Men det er klart man vil favorisere storkunden.

Ejendomsmæglerfirmaet har muligvis handlet ansvarspådragende ved at
anbefale et advokatfirma der repræsenterede dem. Men det slemme er at
advokatfirmaet tager opgaven.

Der er ingen andre end bestyrelsesmedlemmerne der er skyld i, at de
ikke har før referat af møder. Det er normalt i enhver forening. Og hele
fidusen i et referat (både her og i job) er at få skrevet og godkendt et
referat der beskriver tingene som man selv ser dem.

Fra : Aksel

Dato : 03-11-05 10:21

> [...]
> at de kan holde det adskilt ved at lade forskellige folk have forskellige
> under. Men det er klart man vil favorisere storkunden.

Der er tale om et enmandsfirma.

> [...]
> fidusen i et referat (både her og i job) er at få skrevet og godkendt et
> referat der beskriver tingene som man selv ser dem.

Helt enig, jeg skrev det kun for at belyse den første bestyrelses manglende
indsigt i foreningsarbejde, det burde en advokat der repræsenterede dem have
gjort opmærksom på, men i dette tilfælde hvor han var byggeselskabets mand
har han selvfølgelig en interesse i at der er mindst mulig dokumentation om
beslutningssager
Det eneste bestyrelsesmedlem der havde lidt fornuft (og blev fremstillet som
kværulant) havde heldigvis gemt alle sine notater fra bestyrelsesmøderne men
referater der var underskrevet havde været mere nyttige.

Hilsen Aksel

Fra : Peter

Dato : 03-11-05 09:00

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

[klip]

> Mine spørgsmål går på om der ikke er etiske regler som forbyder advokater
> at repræsentere begge parter i et sådant projekt.

Jo. Men det er en konkret vurdering, men som udgangspunkt siger de
Advokatetiske regler, det som du anfører. Men om der konkret i din sag er
noget at bebrejde advokaten eller andre er svært at sige. Min helt
personlige holdning er, at der i andelsprojekterne ofte er lidt for meget
fnidder ....

Du bør kontakte en helt tredje advokat og lade ham/hende se på spørgsmålet
om klage eller gå direkte til http://www.advokatnaevnet.dk

Lad mig understrege, at dette forum ikke er det rette sted at søge
rådgivning, jf. også fundatsen på www.usenet.dk

Venligst,

Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Aksel

Dato : 03-11-05 10:15

> Lad mig understrege, at dette forum ikke er det rette sted at søge
> rådgivning, jf. også fundatsen på www.usenet.dk
>
> Venligst,
>
> Peter

Jeg mener ikke jeg har søgt rådgivning, jeg har udelukkende spurgt om det
etiske i forholdene, og det mener jeg må ligge indenfor dette forums område.

Hilsen Aksel

Fra : J-N

Dato : 03-11-05 17:32

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> noget at bebrejde advokaten eller andre er svært at sige. Min helt
> personlige holdning er, at der i andelsprojekterne ofte er lidt for meget

Fnidder? Vil du uddybe...?

---
Jesper