Skærme
Fijala 3554
Valg af skærm
Fra : Ukendt

Dato : 02-11-05 17:51

Hej.

Jeg skal til at have ny PC og vil høre, om hvad der anbefales som skærme i
dag.

Jeg mener at kunne mindes, at jeg engang har hørt, at fladskærme skulle være
noget "lort". I hvilken forbindelse eller på hvilken måde, kan jeg dog ikke
huske. Ved blot, at det var en radio-tv mekaniker, som jeg har fået det at
vide af engang.

Er det stadig tilfældet?

Grunden til at jeg overvejer fladskærm er, at det vil fylde så meget mindre
på mit skrivebord og det vil være et stort plus.

Men hvordan er det mht. læsevenligheden på fladskærme

Mener også, at der er flere former for fladskræme TFT, Plasma m.v. Hvad skal
vælges?

--
/HL

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 03-11-05 08:11

"museumsmedarbejder" <-Nej tak til spam-> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvordan er det mht. læsevenligheden på fladskærme
>
> Mener også, at der er flere former for fladskræme TFT, Plasma m.v. Hvad

Fladskærme er ikke længere "noget lort" - de er ganske udemærkede.
Personligt
ville jeg aldrig vælge andet.

Ang. hvilken fladskærm du skal købe, så kommer det utroligt meget an på
dit behov (Spil, Film, Billedbehandling, Tekstbehandling osv.)

En fladskærm er, modsat en alm. CRT skærm, beregnet til at køre i én
opløsning
typisk er det 1280x1024 for både 17" & 19" - derfor vil jeg absolut råde dig
til at købe en 19" (mange synes det er for småt på en 17")

Et bud på en rigtig god 19" kunne være en Samsnug 913N - der får man rigtig
meget skærm for pengene (ca. 2.500,-)

Det er utroligt hvor stærkt det pludseligt er gået med indtoget af
fladskærme,
indenfor det sidste år er vores salg af CRT skærme stort set gået i stå
- "alle", både privat og erhverv, køber fladskærme nu

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-05 11:56

"Brian S. Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fladskærme er ikke længere "noget lort" - de er ganske udemærkede.
> Personligt
> ville jeg aldrig vælge andet.

Lyder godt.

> Ang. hvilken fladskærm du skal købe, så kommer det utroligt meget an på
> dit behov (Spil, Film, Billedbehandling, Tekstbehandling osv.)

Jeg spiller faktisk aldrig. Jeg laver en smule billedbehandling, men mest i
forbindelse med websider. Ellers er det hovedsageligt kontorprogrammer,
internet og programmering.

> [...]
> dig
> til at købe en 19" (mange synes det er for småt på en 17")

Hmm... Nu bliver jeg så betænkelig... Jeg har indtil nu kørt med den lille
opløsning på 800x600 da mit syn ikke e rperfekt. Altså jeg er ikke blind,
men har heller ikke perfekte øjne og derfor bekymrer det mig, at de ´kun kan
stå til en høj opløsning.

> Et bud på en rigtig god 19" kunne være en Samsnug 913N - der får man
> rigtig
> meget skærm for pengene (ca. 2.500,-)

Hvis jeg skal have fladskærm er det et oplagt valg at kigge nærmere på. Den
vil jeg have i baghovedet.

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 03-11-05 12:11

> [...]
> kan stå til en høj opløsning.

> Hvis jeg skal have fladskærm er det et oplagt valg at kigge nærmere på.

Hej

Inden du køber, så skal du i hvertfald se en 19" i 1280x1024 for at se om
det
kan bruges. Men umiddelbart tror jeg godt at det kan - vi har mange "ældre"
kunder hvor synet ikke er tiptop længere, og nogle af dem kræver lidt
tilvænning, men de bliver alle meget glade for deres nye 19" TFT

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : kk

Dato : 03-11-05 18:55

> [...]
> men har heller ikke perfekte øjne og derfor bekymrer det mig, at de ´kun

Hej,
Jeg må måske lige indskyde, at jeg også brugte 800x600 på min gamle crt
skærm. Da jeg skiftede, var jeg indstillet på at bruge samme opløsning på
min nye 19" lcd. Men jeg fandt hurligt ud af, at jeg havde det bedst med
1024x768 på den nye skærm - pointen er, at du kan sagtens finde en opløsning
som passer dig.

Som eksempel vil jeg nævne at jeg har en ACER AL1913, og den er til mit brug
særdeles tilfredsstillende. Nogle vil nok sige at det er en langsom skærm,
men jeg har et klart billede, ingen pixelfejl og kan sagtens køre moderne
spil, se tv via tuner og alt muligt andet.
Mit forslag er: Køb din nye skærm et sted, hvor der ikke er noget brok med
at levere tilbage, hvis den ikke duer (Eks. Dansk Supermarked, Aldi m. fl.)

Held og lykke.

mvh
kk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-11-05 20:15

> [...]
> ikke blind, men har heller ikke perfekte øjne og derfor bekymrer det
> mig, at de ´kun kan stå til en høj opløsning.

Nu behøver du jo ikke nødvendigvis kunne se de enkelte pixels, så
opløsningen har ikke så meget at sige. Tekst og ikoner kan gøres større uden
at opløsningen ændres. Desuden er en TFT skærm meget skarpere end en CRT
skærm, og det gavner også dem der ikke ser så godt. Mit råd er at du skal se
om du kan finde en 19" TFT skærm et sted, så du kan få en idé om hvordan
billedet er.

> Hvis jeg skal have fladskærm er det et oplagt valg at kigge nærmere
> på. Den vil jeg have i baghovedet.

Samsung laver generelt gode skærme til fornuftige penge, så det synes jeg
også lyder som et godt bud. Hvis du bestiller en over nettet (postordre),
har du jo også 14 dages returret hvis det viser sig at den ikke er god nok
alligevel.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-05 19:06

> [...]

> dit behov (Spil, Film, Billedbehandling, Tekstbehandling osv.)

> Et bud på en rigtig god 19" kunne være en Samsnug 913N - der får man

Jeg har kigget på ovennævnte skærm, men er kommet lidt i tvivl, om den
skyder forbi mine behov.

Jeg bruger den ikke til spil. Film er yderst sjældent og udelukkende små
klip eller meget lidt redigering. Billedbehandling kan forekomme i
forbindelse med websider.

Ellers er internetbrug, programmering, kontorbrug m.v. 90% af mine behov.

Er der en billig, men god skærm til dette formål.

Fra : Lasse

Dato : 03-11-05 09:58

Se evt. nærmere på www.flatpanels.dk

Her kan du læse om de forskellige panel-teknikker (MVA, S-IPS, TN m.fl.) og
flere tests...

913N er en udemærket skærm blandt de billige modellet, men hvis du er villig
til at ofre lidt mere får du langt bedre resultat med Viewsonic VP930 eller
samsung 193p+.

Mht. læsevenligheden er fladskærme klart at foretrække frem for en alm.
crt-skærm. En fladskærm "blinker" ikke mange gange i sek, men hver enkelt
pixel lyser konstant i en given farve indtil den får besked på andet. Det
giver langt mindre trætte øjne og meget klar tekst.

Alle fladskærme er baseret på LCD-teknikken, plasma er kun for store
fjernsyn...

Mvh. Lasse

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-05 11:53

"Lasse" <lassejp"fjernes"@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Alle fladskærme er baseret på LCD-teknikken, plasma er kun for store
> fjernsyn...

Okay, men hvor kommer TFT-skærme så ind i billedet. Jeg spørger måske "dumt"
men vil være sikker, før jeg køber, da det er et medie, som jeg skal anvende
meget i løbet af de næste år.

Fra : Hans

Dato : 03-11-05 16:18

museumsmedarbejder wrote:
> [...]
> "dumt" men vil være sikker, før jeg køber, da det er et medie, som
> jeg skal anvende meget i løbet af de næste år.

Udtrykkene TFT og LCD bruges i flæng og dækker over samme teknologi.

Hans

Fra : Carl

Dato : 03-11-05 17:50

LCD står for "Liquid Crystal Display" - flydende krystaller, disse kan
styres passivt eller aktivt. Til brug i computerskærme styres de aktivt, ved
brug af transistor teknologi - Thin-Film Transister technology TFT.

mvh Carl Dragert