Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Powershot G5 batteri
Fra : Jørgen

Dato : 02-11-05 17:23

Der står følgende i brugervejledningen.

Selv fuld opladede batterier aflades hele tiden en lille smule,når det
sidder i kameraet, selv når det er slukket. Denne afladning forkorter
batteriet levetid. Fjern batteriet osv.

Har det nogen praktisk betydning?

Jeg vil gerne være skudklar altid, men selvfølgelig hvis den ikke er i
brug i længere tid, vil det jo nok være smart at tage dem ud.

Hvad mener i?

Hilsen
Jørgen

Fra : Jacob

Dato : 02-11-05 21:24

"Jørgen" <oh@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil gerne være skudklar altid, men selvfølgelig hvis den ikke er i
> brug i længere tid, vil det jo nok være smart at tage dem ud.

Nej.
Bare du bruger dit kamera reglmæssigt. dvs. mindst en gang hver anden uge.
og at du husker at oplade det når den siger lavt batteri. det er dog med
forbehold for at dit batteri er et lithium ion eller lithium polymer

Jacob

Fra : Jørgen

Dato : 02-11-05 22:00

afladning forkorter

> [...]
> og at du husker at oplade det når den siger lavt batteri. det er dog med
> forbehold for at dit batteri er et lithium ion eller lithium polymer

Tak for svaret.

Det er en lithium ion

Hvor mange skud er der ca. når den siger lavt batteri

Jørgen O

Fra : Jacob

Dato : 02-11-05 23:32

> [...]
> Tak for svaret.
>
> Det er en lithium ion
>
> Hvor mange skud er der ca. når den siger lavt batteri

Aner det ikke. men når den siger det er det på tide at lade op.
Jeg vil sige når der er et sted mellem 20 og 40% tilbage af det antal
billeder den kan tage på friskt batteri. der er det spøjse ved lithium
batterier at det er først når de kommer under 40% at man slider på dem. og
det er de sidste 5% man lader på dem at der også slider. kører du dit
batteri ned til 20% og lader du det så helt op bagefter vil din levetid for
batteriet være omkring 500 cykluser.

Jacob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-11-05 01:18

> [...]
> batteri ned til 20% og lader du det så helt op bagefter vil din levetid
> for batteriet være omkring 500 cykluser.

Øh, det er nu ikke hvad jeg har lært.

Jeg har netop hørt at Lithium-Ion kan bruges meget mere versitalt. At man
kan tømme det helt, lade det helt op, klatlade det og så videre uden at det
slider på det. Men det er måske forkert???

Nu mener jeg at canon er ret sparsom med deres batterimåler, jeg ved
selvfølgelig ikke om det gør sig gældene for 'ikke-AA' modellerne, dem der
bruger specialt designet batteri. Men det er noget med når lavt batteri
ikonet popper op, har man kun ca. 7-10% tilbage.

Mvh
Simon

Fra : Jørgen

Dato : 03-11-05 09:07

Simon Nielsen skrev:

> [...]
> bruger specialt designet batteri. Men det er noget med når lavt batteri
> ikonet popper op, har man kun ca. 7-10% tilbage.

Der står i brugsanvisningen, at der er ingen grund til at aflade helt.
Det anbefales dog, at man aflader helt hver gang, for at forlænge
batteriets levetid, den kan oplades ca. 300 gang.
Jørgen O

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-11-05 14:23

> Der står i brugsanvisningen, at der er ingen grund til at aflade helt.
> Det anbefales dog, at man aflader helt hver gang, for at forlænge
> batteriets levetid, den kan oplades ca. 300 gang.

Det er også noget lign. det jeg har lært ang. den slags batterier. At de
ødelægges ikke hurtigere af at de ikke tømmes helt. Mit Nikon D1 bruger
NI-MH batterier og ca. hver 5. gang bruger jeg funktionen "refresh" som
aflader batteriet fuldstændigt og lader det helt op efterfølgende. Fordi
ellers mister de deres kraft, men så efter sådan en refresh tur er de også
helt klar igen.

Mvh
Simon

Fra : Jacob

Dato : 04-11-05 00:33

> [...]
> anbefales dog, at man aflader helt hver gang, for at forlænge batteriets

Det der står i manualen er så direkte forkert. MAN MÅ ALDRIG AFLADE ET
LITHIUM BATTERI HELT. derved vil man miste kapasitet. et eksempel er et
batteri jeg kom til at tømme helt. det var på 1500mAh til at starte med.
bagefter var det kun på 817mAh. det siger vel alt. samtidigt havde det
mistet evnen til at levere strømmen hurtigt.
Med lithium batterier det det bedre at oplade det en gang for meget end en
gang for lidt.
Tror i mig ikke prøv blot at kigge her http://www.buchmann.ca/ eller
http://www.batteryuniversity.com/

Jacob