kinesiske tegn i Mail
Fra : Michael Holm

Dato : 02-11-05 16:02

syntes den har været oppe før men kan ikke lige finde det.

Hvad er det lige der går galt når, æøå bliver til kinesiske tegn hos en
Windows modtager - og de forbliver kinesiske på Mac'en når mailen bliver
besvaret ??

Er det noget med Text incoding ?

Kan se at Mail som standard bruger Lucia Grande, og den som modtager det
som standard bruger Helvetica - ville det hjælpe at ændre Mail standard
font ?

--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-05 16:17

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
>
> Kan se at Mail som standard bruger Lucia Grande, og den som modtager det
> som standard bruger Helvetica - ville det hjælpe at ændre Mail standard

Det vil i hvert fald hjælpe slet ikke at have en font. Send det blot som
ganske alm. e-mail uden nogen form for formatering. Så slipper man for
alle den slags problemer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 02-11-05 16:32

> Det vil i hvert fald hjælpe slet ikke at have en font. Send det blot som
> ganske alm. e-mail uden nogen form for formatering. Så slipper man for
> alle den slags problemer.

alm. mail er for mig i "Rich Text" :) men det du mener er "Plain Text"
? jeg kan blot godt lide at kunne lave Fed skrift o.lign.

--
http://parraadgivning.dk - http://sammenbragte-familier.dk -
skal du rejse? http://rejser.tk - michael[at] toitsu.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-05 19:59

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> alm. mail er for mig i "Rich Text" :) men det du mener er "Plain Text"?
> jeg kan blot godt lide at kunne lave Fed skrift o.lign.

Ja, det er "Plain text", jeg mener. Indtil for få år siden var det ikke
velset at bruge html eller andre koder i e-mail. Microsofts programmer
var indstillet til at bruge html som standard. Når folk så brugte det i
nyhedsgrupperne, fik de høvl. Det gjorde man bare ikke. Man risikerede
jo netop, at modtageren ikke kunne læse det ordentligt. Du har jo
åbenbart også problemer.
Siden er årene gået, computerne bliver kraftigere og
forbindelserne hurtigere. Det gør så ikke så meget, at formateret tekst
fylder mere end plain text, ligesom langt de fleste programmer nu om
dage kan klare det. Alligevel er der fordele med plain text. Først og
fremmest kan det altid bruges. Der er ikke nogen, der ikke kan læse det,
hvis vi da ikke taler om fremmedartede lande med helt andre tegnsæt end
vores. Med plain text kan modtageren selv sætte sit e-mailprogram op med
den skrifttype og -størrelse, han foretrækker. Men det er rigtigt, at så
kan man ikke formatere noget i det, man sender. Personligt er jeg så
vant til at bruge plain text både i e-mail og her i nyhedsgrupperne, at
det ikke generer mig. Det er selvfølgelig en smagssag, men det vil
garanteret løse dit problem med de kinesiske skrifttegn.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-11-05 16:17

fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) writes:

> [...]
>
> Hvad er det lige der går galt når, æøå bliver til kinesiske tegn hos en
> Windows modtager - og de forbliver kinesiske på Mac'en når mailen bliver

Har du et skærmdump?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Michael Holm

Dato : 02-11-05 16:30

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Har du et skærmdump?

jeps, her:
http://homepage.mac.com/kiaikido/mail.png

det sjove ser jeg lige nu at det kun er i den oprindelig mail hos
modtageren tegnene er, i svaret kan det modtageren skriver godt ses
rigtigt...
og ø'er bliver ikke kinesiske men noget andet...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-11-05 18:37

fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) writes:

> http://homepage.mac.com/kiaikido/mail.png

Det ligner ISO-Latin-1 tegn der fortolkes som UTF-8.

http://bigfoot.com/~thunderbear