Olie på vejen med uheld til følge
Fra : René Løweneck

Dato : 02-11-05 07:45

Hej !

Min søsters datter havde forleden et uheld, som følge af at der var spildt
olie på vejen ugen i forvejen.

Skal skaderne betales af hendes forsikring med bonustab til fælge eller skal
skaderne betales af oliespilderen's forsikringsselskab ?

Lidt illustration : http://www.johki-design.dk/default.asp?PG=25

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-11-05 10:31

René Løweneck wrote:
> [...]
>
> Skal skaderne betales af hendes forsikring med bonustab til fælge eller skal
> skaderne betales af oliespilderen's forsikringsselskab ?

Allerførst, håber hun kommer sig. Jeg kørte forbi bilen et par
gange, en ordentlig tur hun har fået.

Hvis hun har kasko så kan hun i hvert fald få lavet bilen. Så skal
hendes forsikringsselskab nok sørge for at få deres dækket andre
steder først, det vil de tjene mest på. Hendes præmiestigning vil
være lidt for dem.

mvh

Christian

Fra : MAndersen

Dato : 02-11-05 11:02

René Løweneck wrote:
> [...]
> skal
> skaderne betales af oliespilderen's forsikringsselskab ?

KLIP

[...]

Lidt vrøvlet svar.

Hvis der står i hendes forsikringsbetingelser/policer for autoforsikring, at
der ikke sker præmiestigning eller opkrævning af selvrisiko, hvis der er
kendt skadevolder, så er der ikke selvrisiko og ej heller præmiestigning.

MAndersen

Fra : René Løweneck

Dato : 02-11-05 18:18

Hej Christian !

Allerførst, håber hun kommer sig. Jeg kørte forbi bilen et par
gange, en ordentlig tur hun har fået.

Tak
Ja, det er noget af en tur. Bilen er blevet totalskadet

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-11-05 20:43

In article <4368608c$0$204$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, René Løweneck wrote:
> [...]
>
> Skal skaderne betales af hendes forsikring med bonustab til fælge eller skal
> skaderne betales af oliespilderen's forsikringsselskab ?

Hun har ikke kørt efter forholdene. Såfremt skadevolder har ladet olien
ligge meget længe, uden savsmuld, skilte o.lign, så har han handlet culpøst
(ansvarspådragende). Hvis olieforureneren ikke kendes, så er der ikke noget
at komme efter.

Hvis pigen har set olien ligge der tidligere, så er det hende der har kørt
uansvarligt.

Fra : Georg

Dato : 02-11-05 22:15

> [...]
> at komme efter.
>
> Hvis pigen har set olien ligge der tidligere, så er det hende der har kørt

Det er ikke særlig nemt, at se olie på vejen, da man ikke kigger efter
dette. Noget andet er fysiske forhindringer er til at få øje på. Umiddelbart
kan jeg ikke se, at føreren af bilen har kørt uansvarligt.

Georg

Fra : René Løweneck

Dato : 02-11-05 22:49

Hej Georg !

"Georg" <nomail@nomail.hotdog> skrev i en meddelelse

> Det er ikke særlig nemt, at se olie på vejen, da man ikke kigger efter
> dette. Noget andet er fysiske forhindringer er til at få øje på.
> Umiddelbart kan jeg ikke se, at føreren af bilen har kørt uansvarligt.

Nej, olie på vejen er ikke noget man lige får øje på med det samme. Og da
slet ikke kl. ca. 3 om natten på en motorvej, hvor man kommer kørende med
110 eller 130.

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Henning

Dato : 03-11-05 14:26

On Wed, 2 Nov 2005 22:48:39 +0100, "René Løweneck" <rene@loweneck.dk>
wrote:

> [...]
>slet ikke kl. ca. 3 om natten på en motorvej, hvor man kommer kørende med
Øhm, var der ikke 50km begrænsning på området, netop på grund af
olien?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : René Løweneck

Dato : 03-11-05 15:52

Hej Henning !

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Øhm, var der ikke 50km begrænsning på området, netop på grund af
> olien?

Aner det ikke. Jeg kender ikke til stedets skiltning på ulykkestidspunktet.

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Henning

Dato : 03-11-05 17:45

On Thu, 3 Nov 2005 15:51:31 +0100, "René Løweneck" <rene@loweneck.dk>
wrote:

>Hej Henning !
>
>"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

>Aner det ikke. Jeg kender ikke til stedets skiltning på ulykkestidspunktet.
Jeg syntes bare jeg læste det på siden, der blev refereret til?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-11-05 11:45

Henning wrote:
> Øhm, var der ikke 50km begrænsning på området, netop på grund af
> olien?

Niks. Kører strækningen næsten hver dag, og jeg er 95 % sikker på, at
skiltningen VAR pillet ned, da jeg så bilen ligge i kanten.
Der er normalt 110 km/t.

MEN hvor stærkt har hun kørt?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-11-05 11:56

Morten Fruergaard wrote:

> Niks. Kører strækningen næsten hver dag, og jeg er 95 % sikker på, at
> skiltningen VAR pillet ned, da jeg så bilen ligge i kanten.
> Der er normalt 110 km/t.

og noget tyder på, at det er de sidste 5 % der vandt.
CItat fra hjemmesiden:

Dagen efter D 2-11-2005 om formiddagen var der stadig nedsat
hastighedsbegrænsning vad 50 km.

-----
Vejdirektoratet 2005 -11-02 kl 16.27.07

Rute E45 mod syd
Nordjyske Motorvej fra Randers mod Århus
Frakørsel 42 Randers S - Frakørsel 43 Sønder Borup
forbedrede kørselsforhold; kommentar Vejen er nu blevet renset for
kemikalier, men der er fortsat opsat hastighedsbegrænsning på 90 km/t på
stedet. Der skal foretages målinger på stedet i morgen .
nedsæt hastigheden

------------

Så ud fra det måtte hun kun køre 50 km/t og det tror jeg på at hun i hvert
fald har gjort...

Fra : kittie løweneck

Dato : 06-11-05 02:11

Hej
Der er noget i overser , nemlig datoerne.
Oliespillet skete D. 24-11-2005 og var tilsynladende "rengjort" da min
datter kørte der , først efter at hun var kørt galt , blev der gjort
opmærksom på at der måske skulle rengøres noget mere , nemlig D 1-11-2005
var der reaktion derude , og siden er den blevet rengjort igen , men jeg
mener at jeg hørte i radioen at det øverste lag skulle skralles af , da
spillet var gået i asfalten , og først mandag ville der tages stilling om
farten skulle normaliseres.

meddelelse news:436c8fdc$0$41139$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-11-05 12:57

kittie løweneck wrote:
> [...]
> skralles af , da spillet var gået i asfalten , og først mandag ville
> der tages stilling om farten skulle normaliseres.

Så oliespildet skete den 24/11 og efterfølgende var der begrænsning.
Dette var ophævet da hun kørte der?
Og efter uheldet snakket om at det ikke er renset ordentligt? (sikkert pga.
din datters ulykke)
Og der blev derfor igen opsat fartbegrænsning?

Fra : kittie løweneck

Dato : 06-11-05 15:25

meddelelse news:436def9d$0$41147$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
Ja , lige nøjagtig

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-11-05 15:52

kittie løweneck wrote:

>Ja , lige nøjagtig

OK. Så er der jo nogen der må have ophævet fartbegrænsningen for tidligt...

Men som skrevet tidligere, så skal hendes forsikring nok sørge for at kræve
erstatning andet sted, hvis de ser en chance for det...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-11-05 23:14

In article <43692c56$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Georg wrote:

> Det er ikke særlig nemt, at se olie på vejen, da man ikke kigger efter
> dette. Noget andet er fysiske forhindringer er til at få øje på. Umiddelbart
> kan jeg ikke se, at føreren af bilen har kørt uansvarligt.

Der er sket et uheld. Årsagen var for stor fart efter forholdene.
Det er der ingen tvivl om.

Men, det er den manglende afmærkning / manglende oprydning der er skyld i
at der køres med for stor fart. Dette fjerner det ansvarspådragende ved
at have kørt for hurtigt efter forholdene.

kender man forureneren ? Er episoden meldt til politi eller kommune
så de har kunnet rydde op ? Er bilisten tidligere kommet forbi olien i
dagslys og burde vide den var der ?

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 03-11-05 16:45

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> [...]
> at have kørt for hurtigt efter forholdene.

Manglende afmærkning / manglende oprydning????

Skilte med 50 km/t og rødgrus over det hele?

Problemet er nok, at når duggen er faldet er selv rødgrus glat som ind i
helvede...

Men jeg vil nu bare tilskrive det hændeligt uheld, som hvis man har kørt
galt når der er is-glat.

Br,
Morten

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 03-11-05 17:38

"Morten" == Morten Klostergaard <News@tera.dk.invalid> writes:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Manglende afmærkning / manglende oprydning????

Jeg kørte forbi samme dag som olien var tabt. Jeg kørte på motorvejen
ved tilkørslen umiddelbart inden, og der var der *IKKE* skiltet. Og
gruset var ikke ligefrem nemt at få øje på i buldermørke og let regn.

Et par dage senre kom jeg forbi stedet fra tilkørslen før, og der var
der skiltet med glat-advaselstavlen, og desuden var NCC vej ved at
varme op til at rense vejen ordentligt op.

> Skilte med 50 km/t og rødgrus over det hele?

Ikke da jeg kom forbi, men det var som sagt også nærmest midt i
oliespildet, jeg kom ind på motorvejen.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-11-05 11:48

Morten Klostergaard wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in
> message news:slrndmieha.ov.povlhp@ip100.home.terminal.dk...

> Manglende afmærkning / manglende oprydning????
>
> Skilte med 50 km/t og rødgrus over det hele?

Som jeg læser indlægget skete oliespildet ca. 1 uge før ulykken.
Der var skiltet væk og rødgruset kørt af...

> Men jeg vil nu bare tilskrive det hændeligt uheld, som hvis man har
> kørt galt når der er is-glat.

Ikke her. Hvis det er is-glat så ved du at der er en risiko, da det er
koldt.
Du kan ikke vide, at der ligger olie på vejen...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-11-05 08:10

René Løweneck wrote:
> [...]
> gange, en ordentlig tur hun har fået.
>
> Tak
> Ja, det er noget af en tur. Bilen er blevet totalskadet

Det vil jeg godt tro, den så noget smadret ud. Var det en firmabil,
havde den ikke BileXperten logo på ?

mvh

Christian

Fra : kittie løweneck

Dato : 03-11-05 09:53

René Løweneck wrote:
> [...]
> Ja, det er noget af en tur. Bilen er blevet totalskadet

Det vil jeg godt tro, den så noget smadret ud. Var det en firmabil,

Hun slap med forskrækkelsen , og blev udskrevet dagen efter om
eftermiddagen.
Nej det er ikke en firmabil , kun reklame.
Den blev kendt totalskadet af taksator.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-11-05 11:54

René Løweneck wrote:
> [...]
>
> Skal skaderne betales af hendes forsikring med bonustab til fælge
> eller skal skaderne betales af oliespilderen's forsikringsselskab ?

Først. Godt hun kommer sig.

Dernæst: Så så jeg godt hendes bil dagen efter og var ikke i tvivl om, at
det sikkert skyldes olien på vejen et stykke tid før.
Jeg mener ikke, at hun skulle eller kunne vide det, hvis hun ikke har kørt
der før.
Og selvom hun har kørt der før og set rødgruset og 50 km/t begræsningen, så
må man vel formode, at der ikke længere er nogen risiko, da
fartbegrænsningen jo er fjernet, hvilket jeg er meget sikker på at den
var...

Lad forsikringen dække, og snakke med dem om ikke ansvaret kan placeres et
andet sted.

Jeg vil dog sige, at jeg ikke tror hun har overholdt
hastighedsbegrænsningen...
Vejen går godt nok ikke helt lige ud, men der skal køres noget til for at
miste grippet på det stræk - selv om der er glat.