Opskrift på chilisauce?
Fra : Martin Larsen

Dato : 01-11-05 23:11

Hejsa

Jeg har en hulens masse modne chilier fra de helt bamsemilde til de
atombombeagtige stærke, og de venter bare på at blive høstet. En del af
dem fryser og sylter jeg, men jeg kunne godt tænke mig at lave en god,
stærk chilisauce som kan gemmes.

Er der nogen som kender en god opskrift? Det må godt være en sød-stærk
(hot & sweet) udgave.

Takker på forhånd

Martin

To reply please remove the "spamfree"
part of the email address

Fra : Bo Warming

Dato : 02-11-05 03:30

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote in message
> [...]
> god, stærk chilisauce som kan gemmes.
>
> Er der nogen som kender en god opskrift? Det må godt være en

Enhver sovs kan gøres chili med chilipulver eller tabasco-sovsevæske

Koriander er godt at tilføje

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-11-05 08:31

Bo Warming wrote:

> Enhver sovs kan gøres chili med chilipulver eller tabasco-sovsevæske

Joh, men nu har jeg tilfældigvis en masse friske chilier på mine planter

Martin

Fra : Daniel og Stine

Dato : 02-11-05 15:36

Nu har jeg ikke nogen decideret opskrift, men du skal vel lege med lidt
kyllinge fon, eddike (evt. krydder eddike for mere smag) ananas saft for
sødme, og så på en eller anden måde få chilien til at passe dertil. Og
så slutte af med at jævne med maizena eller snowflake.

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-11-05 19:33

Daniel og Stine wrote:

> [...]
> sødme, og så på en eller anden måde få chilien til at passe dertil. Og
> så slutte af med at jævne med maizena eller snowflake.

Tak for forslaget, men det er faktisk ikke en sådan sauce jeg mener (men
det er jo heller ikke til at vide).

Næh, jeg tænker på en en gemme-sauce til at hælde på små flasker, altså
i stil med tabasco etc.

Martin

Fra : Thomas Hansen

Dato : 02-11-05 20:30

On Tue, 01 Nov 2005 23:11:22 +0100, Martin Larsen
> [...]

> stærk chilisauce som kan gemmes.
>
> Er der nogen som kender en god opskrift? Det må godt være en sød-stærk

Jeg har prøvet flere opskrifter som jeg syntes bliver rigtig godt. De er
lette at lave og holder sig godt.
Du tager chillierne og flækker dem og fjerner frø og stok. Lægger dem på
bagepapir og bager dem i ovne i ca 20 minuter, til de er møre. De må ikke
blive brune. De varme chillier blender du nu med en passende mængte
olivenolie. Denne sovs bruger jeg mest til at give et ekstra pift til kød
retter eller hvis jeg syntes mine chilli retter er blevet for svage. Den
kan tilsættes ret sent i pocessen og stadig give en god smag. Vi bruger
den også til at give smag til f.eks. humus og guacomole.

En anden sovs jeg har stor succes med er et koge en sukker/eddike lage ca.
halvt sukker halvt eddike tilsat syltekrydderier. Når sukkeret er smeltet
og det her kogt lidt filtrers krydderierne fra og chillierne kommes i. De
koger med indtil de er møre og det hele blendes. Man kan tilsætte mere
sukker eller eddikelage efter smag og efter hvor tynd man vil have sovsen.
Jeg har eksperimenteret med at fjerne kerner og lade dem sidde i. Det
giver forskellige udtryk til sovsen. Jeg syntes bedst om den hvor kernerne
er væk. Du kan sikkert selv eksperimentere med forskellige krydderi
blandinger. Jeg syntes godt om at chilli smagen for lov til at træde frem.

Disse to sovse kan holde sig i meget lang tid i køleskab. Mindst et år.

Du skulle også prøve at lave chilli/citron snaps det er også rigtig godt.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 02-11-05 22:09

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
news.szmogdyluxvtjp@sprinter...

> Du skulle også prøve at lave chilli/citron snaps det er også rigtig godt.

Hvor meget chili og citron - og hvor længe skal det trække?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Thomas Hansen

Dato : 03-11-05 06:38

On Wed, 02 Nov 2005 22:08:49 +0100, Benedikte Brisson
<nixenbixen@invalid.dk> wrote:

> "Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
> news.szmogdyluxvtjp@sprinter...

> Hvor meget chili og citron - og hvor længe skal det trække?
>
> Venlig hilsen Dikte

Du skal til en flaske vodka bruge ca. 2 citroner og 2 chilier. Det skal
trække i 1-2 uger.
Citronen skal skrælles med en tyndskræller så man kan bruge den gule
skræl. Det hvide, kerner og hinder fjernes ellers bliver snapsen bitter.
Chilierne skal have stok og kerner fjernet efter min smag.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 03-11-05 11:00

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
news.szngk8n6uxvtjp@sprinter...

> [...]
> skræl. Det hvide, kerner og hinder fjernes ellers bliver snapsen bitter.
> Chilierne skal have stok og kerner fjernet efter min smag.

Tak - det skal straks prøves!

Venlig hilsen Dikte

Fra : ASKF

Dato : 03-11-05 03:12

Thomas Hansen ytrede sig i <op.szmogdyluxvtjp@sprinter> med dette:

> [...]
>er væk. Du kan sikkert selv eksperimentere med forskellige krydderi
>blandinger. Jeg syntes godt om at chilli smagen for lov til at træde frem.

Det meste af styrken sidder i stokken, ikke kernerne. Det er derfor
vigtigt at man fjerner hele stokken, hvis det blot er chillismagen og
ikke styrken man vil have frem.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-11-05 23:02

On Wed, 02 Nov 2005 20:30:03 +0100
"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote:

> Du skulle også prøve at lave chilli/citron snaps det er også rigtig
> godt.

Jeg er meget glad for Chili/kanel vodka som jeg laver ned ½l vodka, 1
chili (senest en cayenne chili) og 2 stykker kanel stængel.
hæld på flaske og lad trække i 1+ måned.
Giver en vodka med en god kanel smag og en dejlig brændende fornemmelse
bagefter.
Pas på med chilien...den afsætter mere smag end man lige forventer.