Endnu en svindler..?
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-11-05 23:03

Hej folkens

I mandags var jeg en tur forbi Super Sæk Service på Søren Frichsvej i Århus
for at få vinterdæk på

Foran mig spurgte en mand om en god pris på Goodyear Ultra Grip 7 -
formentlig bedste vinterdæk til danske forhold i øjeblikket.

"Du skal have Michelin Alpin A2 - det er meget bedre - og du må få det til
samme pris", sagde Super Dæk Service´s mand bag disken. Måske fordi Alpin A2
er det dæk, som Super Dæk Service får de bedste priser på, og som de derfor
har den største fortjeneste på.

Manden sagde, at han havde læst, at Ultra Grip 7 vandt alle tests i stort
set alle størrelser, og så havde manden bag disken endnu et gyldent svar:

"Måske her og nu - men Ultra Grip bliver hurtigt ødelagte i karkassen,
hvorfor de hurtigt bliver meget, meget dårlige".

Jeg er hélt overbevist om, at manden bag disken er fyldt med løgn, og at han
kun prøvede at tjene penge på kunden ved hjælp af urigtige oplysninger.

For det første er Ultra Grip 7 så nyt et dæk, at man endnu ikke kender dets
egenskaber som brugt dæk. Dernæst har jég aldrig hørt om problemet på UG 7
eller på det ældre UG 6.

Er der nogen herinde, der har hørt om det..?

/Jan W Nielsen - der kører Michelin Alpin A2.

P.S: Kunden der spurgte gik igen på grund af almindelig uhøflighed fra
manden disken.

Fra : tom jensen

Dato : 01-11-05 23:14

> [...]
> eller på det ældre UG 6.
>
> Er der nogen herinde, der har hørt om det..?
>
> /Jan W Nielsen - der kører Michelin Alpin A2.

hej
jeg har kørt med ultra grip 5 og 6 og der har ikke været nogle problemer af
nogen form , og jeg vil ihvertfald ikke tøve med at sætte ug 7 på når mine
gamle er slidt op.

det lyder mere til at han kunne tjene mere på michelin

mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : BJ

Dato : 01-11-05 23:20

KLIP

> Er der nogen herinde, der har hørt om det..?

Her er kort, hvad tyskerne siger:

http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbestellen.pl?typ=R-121465&dsco=0

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-11-05 23:36

BJ skriver:

> http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbestellen.pl?typ=R-121465&dsco=0

Og A2:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbestellen.pl?typ=R-121465&dsco=0

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 01-11-05 23:53

KLIP

> Og A2:
> http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbestellen.pl?typ=R-121465&dsco=0

Jeg har 1 sæson tilbage i de gamle:

http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbestellen.pl?typ=353546&dsco=0

Så må vi se, hvad det så bliver.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-11-05 23:26

Jan W Nielsen skriver:

> Foran mig spurgte en mand om en god pris på Goodyear Ultra Grip 7 -
> formentlig bedste vinterdæk til danske forhold i øjeblikket.

I hvilken størrelse ?

Ja, den "vandt" testen hos ADAC i 2 størrelser.

> "Måske her og nu - men Ultra Grip bliver hurtigt ødelagte i karkassen,
> hvorfor de hurtigt bliver meget, meget dårlige".

ROFL, det tror jeg næppe, men ingen tvivl A2 holder længere og slog UG6
sidste 8forrige) år.

> For det første er Ultra Grip 7 så nyt et dæk, at man endnu ikke kender dets
> egenskaber som brugt dæk. Dernæst har jég aldrig hørt om problemet på UG 7
> eller på det ældre UG 6.

Nope

> /Jan W Nielsen - der kører Michelin Alpin A2.

Klaus (der snart kører Alpin A2)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-11-05 06:05

> Er der nogen herinde, der har hørt om det..?

Næ, men masser af lign. røverhistorier. Ikke bare vedr. dæk.

> P.S: Kunden der spurgte gik igen på grund af almindelig uhøflighed fra
> manden disken.
Det plejer jeg også at gøre, alene af den grund at de forsøger at fortæller
mig en løgn. Jeg udsøger nemlig alt vedr. subj. meget grundigt, inden der
træffes afgørelse. Så alle plusser&minuser er overvejet.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 02-11-05 13:13

> [...]
>
> /Jan W Nielsen - der kører Michelin Alpin A2.
>
> P.S: Kunden der spurgte gik igen på grund af almindelig uhøflighed fra

Nu er jeg naturligvis ikke helt objektiv når det kommer til SDS, men
alligevel... Jeg tror ikke manden gør det af ond vilje. SDS importerer
hverken Michelin eller Goodyear så jeg kunne forestille mig avancen er
nogenlunde den samme på de dæk. Det er jo vist i flere tests, at Michelin
Alpin A2 er et godt dæk og måske vidste SDS-manden lige, at det passer
perfekt til den bil kunden var kørende i? På BFA i Herning spurgte jeg en
mand fra Yokohomo om han ville anbefale deres db-dæk til mig, fordi jeg er
ved at få spat af larmen fra mine 225/45/17 Continental på min Toledo.
Manden kunne som det letteste i hele verden havde svaret "mit dæk klarer de
problemer", men svarede i stedet, at det ikke var mønstret, men selve
karkassen, som var årsagen til støjen i min bil. Så jeg skulle søge efter et
dæk med en mere blød karkasse, f.eks. et Michelin... Imponerende service af
sådan en mand. Hvis ham fra SDS kun tænkte på at optimere indtjeningen tror
jeg nærmere han ville anbefale et af de dæk de selv importerer, f.eks.
Nokian eller Toyo.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : BJ

Dato : 02-11-05 15:10

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4368ad40$0$188$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> Så jeg skulle søge efter et dæk med en mere blød karkasse, f.eks. et
> Michelin...

Således anvender jeg Dunlop til sommerbrug..;)

Mine Continetal WintherContact er suveræne til ... vinterbrug med vores
slags vinter..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : OZ3BTO

Dato : 03-11-05 13:52

> [...]
>
> Således anvender jeg Dunlop til sommerbrug..;)
>
> Mine Continetal WintherContact er suveræne til ... vinterbrug med vores

Med det vinter vi har her i DK (snit 4 dage med sne i året) så er nogen
gode helårsdæk hvist riigeligt
Også noget sommerdæk til om sommeren evt. lavprofil

OZ3BTO
Rigtige mænd køre 4X4

Fra : BJ

Dato : 03-11-05 13:57

"OZ3BTO" <spam@oz3bto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Med det vinter vi har her i DK (snit 4 dage med sne i året) så er nogen
> gode helårsdæk hvist riigeligt

Tjaaeee, det er der jo delte meninger om.

Jeg kører så også uden for Danmark i vintertiden, så jeg skal ingen risiko
løbe, ej heller for at få en bøde.

> Også noget sommerdæk til om sommeren evt. lavprofil

http://www.jp.dk/biler/artikel:aiid=3359992:img=P/

Det er naturligvis op til en selv.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 03-11-05 14:00

KLIP

> Tjaaeee, det er der jo delte meninger om.
>
> Jeg kører så også uden for Danmark i vintertiden, så jeg skal ingen risiko
> [...]

Ups ... det var kun billedet.

Her er resten: http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3359992/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-05 15:11

BJ skriver:

> Her er resten: http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3359992/

De nævner også den med 5 grader....

Fra : BJ

Dato : 03-11-05 16:17

KLIP

> De nævner også den med 5 grader....

Jeg kan kun tale for mig selv: Jeg vil ikke køre på helårsdæk ej heller
sommerdæk om vinteren.

Jeg foretrækker rene sommerdæk om sommeren og gode all-round vinterdæk om
vinteren.

Så har jeg heller intet problem med at køre i Skandinavien samt Europa.

Snekæder kan evt. medbringes efter behag....

PS: Så er jeg i øvrigt rystende lige glad med, hvad andre tro, tænker og
mener om dæktyper..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-11-05 15:19

> BJ skriver:

> De nævner også den med 5 grader....

De er bag af dansen. Dengang det var fremme med temperaturer, var det 7
grader. Men den med temperaturen måtte jo komme igen, der er jo ikke meget
vinter udenfor. Mange har allerede på nuværende tidspunkt købt vinterdæk til
deres bil, så dækforhandlerne mangler vel omsætning.

> Hvor sommerdækket bliver hårdt allerede ved fem plusgrader eller
> deromkring, friktionen mod is, sne og søle falder drastisk ....

Og de tryller også sne og is frem ved plusgraderne .. :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-11-05 16:11

> Her er resten: http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3359992/

Jeg har flere gange talt med Carl Buus, der mildest talt ikke er nogen
raketforsker.

Ufatteligt at han stadig skriver følgende: "Hvor sommerdækket bliver hårdt
allerede ved fem plusgrader eller deromkring".

Han er decideret blevet oplyst af førende eksperter fra både statens
styrelser og af dækproducenter om at dette ikke er rigtigt, men manden
forstår det ikke.

Han er journalist fra den tid, hvor man var i mesterlære (og nu på en
pensionslignende deltidskontrakt ved JP) - og han er simpelthen for
dum/dårligt uddannet til at forstå de lange forklaringer, der leder frem til
den rigtige konklusion:

"Almindelige sommerdæk (ikke sportsdæk) bremser bedre end vinterdæk på tør
og vås vej - OGSÅ selvom temperaturen er lavere end 5 grader celsius.)

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-11-05 16:20

> Med det vinter vi har her i DK (snit 4 dage med sne i året)

Det er ikke helt rigtigt.

Der falder sne (i det omfang der er værd at tale om i denne sammehæng) i
omkring 3 uger om året i Danmark.

For at det er værd at tale om i denne sammenhæng, skal det naturligvis blive
liggende på jorden et stykke tid uden at smelte, og derfor kan man sige, at
vinterdæk en stor fordel 1-3 uger om året, mens de er en lille ulempe på
alle andre tidspunkter. Dette forudsat at sammenligningsgrundlaget ikke er
sportsdæk, da disse vil være dårligere i en længere periode end 1-3 uger om
året.

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 02-11-05 23:14

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> I mandags var jeg en tur forbi Super Sæk Service på Søren Frichsvej i
> Århus for at få vinterdæk på

Du er da ellers - kva kæmpedebatten sidste år - modstander af den dæktype?
--
Mvh Mogens

S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift, nedsat til -> 139.900 kr)
S: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-11-05 07:40

> Du er da ellers - kva kæmpedebatten sidste år - modstander af den dæktype?

Overhovedet ikke - jeg har kørt på vinterdæk flere år i træk.

Men det er netop sådanne opfattelser, der jævnligt får mig til at overveje,
hvorvidt jeg gider fortsætte herinde.

Ikke at jeg på nogen måde er sur over dit spørgsmål nu - overhovedet ikke -
men det er bare så forbandet svært at slå igennem med nuancerede syn på
forskellige problemstillinger - blandt andet vinterdæk, dieselmotorer etc,
etc.

Jég kører med vinterdæk, fordi der er gode grunde til det. På den anden side
mener jeg dog ikke, at alle andre "altid, pr. definition og altid" SKAL køre
med vinterdæk. Med udgangspunkt i den viden, man har om dæk, kan der også
være gode grunde til ikke at vælge vinterdæk.

Hvis man med præcise argumenter går ind og piller ved bastante udsagn om, at
man SKAL have vinterdæk - og hvis man holder fast så længe argumenterne
holder - så bliver det altid misforstået, man bliver fejlciteret (med
vilje?), og man bliver forsøgt gjort til talsmand for synspunkter om, at
vinterdæk for eksempel ikke er noget, der dur.

....det eneste man ville var bare at sige, at vinterdæk kun er det rigtige
valg nogle gange, og at dieselmotorer er det bedste valg nogle gange, etc,
etc..

Nogle gange ér vinterdæk ikke den bedste løsning. Nogle gange ér en
dieselmotor stærkere i alm. kørsel....men det kan være svært at få lov til
at sige.

/Jan W Nielsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-11-05 15:39

> Nogle gange ér vinterdæk ikke den bedste løsning. Nogle gange ér en
> dieselmotor stærkere i alm. kørsel....men det kan være svært at få lov til
> at sige.

Hvornår er en benzinmotor stærkere i almindelig kørsel?

Der må være noget jeg har overset :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Mogens

Dato : 04-11-05 17:29

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> Hvornår er en benzinmotor stærkere i almindelig kørsel?
> Der må være noget jeg har overset

Det skyldes udelukkende dit farvede VAG'ske verdensbillede,
der kun rummer dieselmotorer som trækdyr. Mange har for-
søgt at trænge igennem hos dig, men du evner næppe at forstå...

:)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-11-05 18:39

> Hvornår er en benzinmotor stærkere i almindelig kørsel?

Når de har voldsomt mange flere hestekræfter - eller sagt med andre ord -
når der er kubikker eller tryk nok.

/Jan W Nielsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-11-05 10:19

> Når de har voldsomt mange flere hestekræfter - eller sagt med andre ord -
> når der er kubikker eller tryk nok.

Jamen ... kan man da få det?

:)

Hvis man kan ... så vil jeg ikke høre om det!

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-05 19:54

> Jamen ... kan man da få det?

Saagtens... Blot et sprøgsmål om økonomisk indsats...

> Hvis man kan ... så vil jeg ikke høre om det!

Oups..

/Jan W Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-11-05 11:07

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> sportsdæk, da disse vil være dårligere i en længere periode end 1-3 uger om

Men glatføre forekommer jo meget oftere. Det er jo tit om morgenen,
lige inden solopgang at det er koldest, og rimpletter og glatte pletter
er udbredte. Det er i mødet med disse pletter at det vinterdæk kan
gøre forskellen på buler og ingen buler.

Langt de fleste skader i vinterføre er jo mindre skader.

mvh

Christian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-11-05 14:07

> Men glatføre forekommer jo meget oftere. Det er jo tit om morgenen,
lige inden solopgang at det er koldest, og rimpletter og glatte pletter
er udbredte.

Det er rigtig, at der formentlig kan findes glatte pletter i Danmark mere
end 14-21 dage om året. Det er også rigtigt, at vinterdæk bremser noget
bedre på sådanne pletter.

Spørgsmålet må jo så være, om man vurderer, at man har et behov, der kan
retfærdiggøre vintervæk, eller om man ikke gør.

Hvis man for eksempel bor i Hellerup i udkanten af København eller i Viby i
udkanten af Århus og man ikke kører noget særligt på mindre veje, så kan det
være, man ikke mener, at man har behov for vinterdæk.

> Langt de fleste skader i vinterføre er jo mindre skader.

Det er rigtigt.

Når man opvejer fordele og ulemper ved hhv. sommer og vinterdæk, så skal man
både huske på ovenstående og huske på, at man bremser dårligt, den dag man
kører i høj fart på motorvejen (med vinterdæk), og trafikken pludselig er
gået i stå foran. Så er det nemlig ikke sikkert, man slipper med en bule.

Jeg kører selv med vinterdæk, men jeg har også sportsdæk på om sommeren,
ligesom jeg ikke ønsker at være begrænset om vinteren, når sneen falder.

/Jan W Nielsen

Fra : Jens

Dato : 04-11-05 19:18

> [...]

> gået i stå foran. Så er det nemlig ikke sikkert, man slipper med en bule.

Som Du selv tidligere i tråden har skrevet er vinterdæk en stor fordel
de 1-3 uger om året, hvor der er vinterføre - mens de er en lille ulempe
på alle andre tidspunkter.

Min oplevelse er, at forskellen i glat føre er dramatisk i vinterdækkets
favør, hvor man en stor del af tiden er tæt på skridgrænsen - med
sommerdæk hele tiden.

I tørt eller vådt føre, hvor sommerdækkene er bedre, er forskellen langt
mindre, og de situationer, hvor skridgrænsen er aktuel er - afhængigt af
kørestil - langt sjældnere. For mit eget vedkommende oplever jeg ikke
skridgrænsen hvert år - udenfor vinterføret. Derfor bruger jeg vinterdæk
hele vinteren - og ser tilbage på de mange år, hvor jeg mente mig klog
nok til at klare mig igennem på sommer-/helårsdæk med den overbærenhed
man skylder sig selv
--

Jens F

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-11-05 23:54

> For mit eget vedkommende oplever jeg ikke
> skridgrænsen hvert år - udenfor vinterføret.

Det skulle du også nødigt - men når du gør, har du brug for al den
bremseraft, som du kan få.

....men som sagt...jeg kører også med vinterdæk..

/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-11-05 01:29

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

hvor jeg mente mig klog
> nok til at klare mig igennem på sommer-/helårsdæk med den overbærenhed
> man skylder sig selv
> --
Hvilke helårs har du prøvet?, der er forskel, selv Goodyear er flere.

Fra : Jens

Dato : 05-11-05 10:56

Jørgen M. Rasmussen <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
>
> hvor jeg mente mig klog
> Hvilke helårs har du prøvet?, der er forskel, selv Goodyear er flere.

Husker jeg ikke længere. Det er 4 biler og 15 år siden.
--

Jens F

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-11-05 14:12

Jan W Nielsen wrote:
> [...]
> udkanten af Århus og man ikke kører noget særligt på mindre veje, så kan det
> være, man ikke mener, at man har behov for vinterdæk.

Det er rigtigt, geografien betyder en del. Jeg har 60 km hver vej,
nogle af dem er på mindre landeveje. Jeg har besluttet at jeg har brug
for vinterdæk, så jeg har taget konsekvensen og købt Continental
WinterContact TS780, det er gode dæk. Jeg vil gerne at det i hvert
fald ikke er dækkene som forhindrer mig i at komme på arb eller andre
steder hen.

> [...]
> gået i stå foran. Så er det nemlig ikke sikkert, man slipper med en bule.

Nu holder jeg altid god afstand, så jeg tror ikke at jeg vil få
problemer når jeg sætter vinterdækkene på.

> Jeg kører selv med vinterdæk, men jeg har også sportsdæk på om sommeren,
> ligesom jeg ikke ønsker at være begrænset om vinteren, når sneen falder.

Det samme her.
Har Bridgestone Potenza som sommerdæk og Continental WinterContact som
vinterdæk.
Det er jo dækkene er bilens eneste kontakt med asfalten og dermed dem
som stopper bilen.

mvh

Christian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-11-05 18:38

> Det er jo dækkene er bilens eneste kontakt med asfalten og dermed dem
> som stopper bilen.

Jep - medmindre jeg var slemt presset på økonomien, ville jeg ikke købe
andet end gde dæk.

/Jan W Nielsen