ejerforening --> dørtelefon og kabeltv
Fra : rasmus carlsen

Dato : 01-11-05 12:42

hejsa,

Vi er en lille ejerforening. Ejeren af loftetagen er ved at omdanne
denne til lejlighed.'

Han beder nu ejerforeningen sørge for at hans lejlighed bliver
tilsluttet dørtelefonen og kabel-tv.

Er det ejerforeningens opgave? Umiddelbart står der intet i
vedtægterne om disse to ting og den pågældende "bygherre" betaler
endnu ikke fællesudgifter for den nye lejlighed (som endnu ikke er
færdig og dermed heller ikke beboet).

ras

Fra : John Kurt Nielsen

Dato : 01-11-05 12:52

Har de øvrige beboer dørtelefon og kabel-tv ?
John
rasmus carlsen <rasmus.carlsen@S0OG5tdcadsl.dk> (slet S0OG5)

Fra : rasmus carlsen

Dato : 01-11-05 13:02

John Kurt Nielsen <johnkurt@Z725Ptdcadsl.dk> (slet Z725P) skrev:
>Har de øvrige beboer dørtelefon og kabel-tv ?

- ja.

ras

Fra : John Kurt Nielsen

Dato : 01-11-05 13:33

Hvorledes kan man tagetagen ? Er det loftrum, som indrettes til
beboelse eller hva' ?
Hvis ejerforeningen har givet tilladelse til at inddrage
loftrummene til beboelse, er det vel også rimeligt I hjælpe med
etablering af dørtelefon og kabel-tv ?
Hvorledes skal beboeren have gæster, hvis beboeren ikke har
adgang til dørtelefon ?
hvorledes er jeres kontrakt med bygherren udformet omkring
dette ?
John
rasmus carlsen <rasmus.carlsen@H0QQ2tdcadsl.dk> (slet H0QQ2)

Fra : rasmus carlsen

Dato : 01-11-05 13:42

John Kurt Nielsen <johnkurt@B7EZZtdcadsl.dk> (slet B7EZZ) skrev:
>Hvorledes kan man tagetagen ?

- ikke forstået ---

>Er det loftrum, som indrettes til
>beboelse eller hva' ?

- ja. Det er hele loftet, der ombygges til loftrum

>Hvis ejerforeningen har givet tilladelse til at inddrage
>loftrummene til beboelse, er det vel også rimeligt I hjælpe med
>etablering af dørtelefon og kabel-tv ?

- ejerforeningen har som sådan ikke givet tilladelse. Ejeren af
loftetagen har besluttet at han ikke længere vil låne
ejerforeningen sit loft, men i stedet ombygge loftet til
beboelse. Nu spørger jeg ikke om hvad der er rimeligt, men om
det juridisk påhviler ejerforeningen at betale for installation
af dørtelefon og kabel-tv.

>Hvorledes skal beboeren have gæster, hvis beboeren ikke har
>adgang til dørtelefon ?

- jamen han kan jo bare få sin elektriker til at tilslutter sig
loftetagen. Men hvem skal have regningen ...

>hvorledes er jeres kontrakt med bygherren udformet omkring
>dette ?

- der er jo ingen kontrakt. Som nævnt ovenfor har ejeren af
loftetagen udnyttet denne til beboelse ...

ras

Fra : John Kurt Nielsen

Dato : 01-11-05 14:39

De ejerforeninger jeg har været tilknyttet ejede beboerne det enkelte
loftrum og ejerforeningen ejede fællesarealet.
Jeg undrer mig så over hvorledes man kan ejer loftrummene og udlåne
dem til ejerforeningen ?
Det bedste råd jeg kan give jer ligenu er nok at tage kontakt til en
advokat med speciale i byggesager eller evt jeres administrator.
Har I undersøgt evt tilladelser hos div offenlige myndigheder (f.eks.
kommunen, brandmyndigheder osv). Jeg har boet i en ejendomdom, hvor
man også ønskede at ændre de gamle loftrum til lejligheder. Der blev
en del problemer omkring de offenlige myndigheder
John

Fra : rasmus carlsen

Dato : 01-11-05 14:56

John Kurt Nielsen <johnkurt@RHYHPtdcadsl.dk> (slet RHYHP) skrev:
>De ejerforeninger jeg har været tilknyttet ejede beboerne det
enkelte
>loftrum og ejerforeningen ejede fællesarealet.

- sikker på at loftrummene er tinglyste sammen med lejlighede?
Men pyt nu med det ...

>Jeg undrer mig så over hvorledes man kan ejer loftrummene og
udlåne
>dem til ejerforeningen ?

- ja ligesom ejerforeningen kan eje loftet og kælderen er der
her en person, der ejer loftetagen ...

> [...]
blev
>en del problemer omkring de offenlige myndigheder

- alt er i skønneste orden. Tilladelser givet osv. Det handler
om hvorvidt ejeren af loftet selv skal betale tilslutning af
dørtelefon og kabeltv. Jeg kan godt kontakte administrator, for
det er nemlig mig

ras

Fra : per christoffersen

Dato : 01-11-05 15:16

"rasmus carlsen (slet 0TDW5)" <rasmus.carlsen@0TDW5tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11308535990.833441325385948@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> om hvorvidt ejeren af loftet selv skal betale tilslutning af
> dørtelefon og kabeltv. Jeg kan godt kontakte administrator, for

Hvis alt er i orden med omdannelse til beboelse, både iforhold til
foreningen og myndighederne, så er der jo bare tilbage at atge principiel
stilling til spørgsmålet
Jeg tror ikke at der kan findes noget regelgrundlag, der kan hjælpe præcist.
Det oplagte sted vil være i ejerfoeningens vedtægter, men der har du nok
kigget. Den lille moralske pegefinger kan rettes mod, at I burde have taget
stilling til dette, da hele projektet blev godkendt.

Umiddelbart ville jeg mene, at det var mest oplagt at sige, at tilslutningen
betales af ejeren af den nye beboelse, fordi foreningen ikke skal have
udgifter af ombygningen.

Har I også styr på fordelingstal ifht. fællesudgofter og evt. forbrug?

/Per

Fra : rasmus carlsen

Dato : 01-11-05 15:56

per christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> skrev:

> [...]
>regelgrundlag, der kan hjælpe præcist.
>Det oplagte sted vil være i
>ejerfoeningens vedtægter, men der har du nok

- ja ... men vi havde sgu så travlt med at forsøge at forhindre
projektet (vores pulterrum blev jo inddraget) at vi ikke tænkte
på dørtelefon og kabeltv ...

>Umiddelbart ville jeg mene, at det var
>mest oplagt at sige, at tilslutningen
>betales af ejeren af den nye beboelse,
>fordi foreningen ikke skal have
>udgifter af ombygningen.

- ja det synspunkt kan jeg lide. Omvendt vil han vel sige, at
den dag han begynder at betale bidrag til ejerforenigen må
ejerforeningen sørge for at skidtet virker ...

>Har I også styr på fordelingstal ifht.
>fællesudgofter og evt. forbrug?

- ja det tror vi. Det er vel blot et spørgsmål om at se hvad
hvor mange kvm der står på BBR. Alternativt kan man vist få en
ejendomsmægler eller tisvarende sagkyndig ud og besluttet
fordelingstallet ...

ras

Fra : per christoffersen

Dato : 01-11-05 16:15

"rasmus carlsen (slet 89WI9)" <rasmus.carlsen@89WI9tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11308572050.943305737163705@dtext.news.tele.dk...

> - ja det synspunkt kan jeg lide. Omvendt vil han vel sige, at
> den dag han begynder at betale bidrag til ejerforenigen må
> ejerforeningen sørge for at skidtet virker ...

Det vil være mest oplagt, at lejligheden betaler anlæg, og at det derefter
overgår til foreningens drift. Naturligvis under forudsætning af, at
anlæggelsen er udført korrekt

Hvis jeg var foreningens mand, ville jeg helst have, at foreningen anlægger
med egne håndværkere, og at regningen for dette videresendes til
lejlighedens ejer. På den måde sikrer man, at arbejdet udføres til
foreningens tilfredshed, og at der ikke senere kommer tvivl om hvem der skal
stå for evt. udbedringer.

I har jo ligesom et stærkt argument for jeres løsning i og med, at det er
foreningens anlæg, og at den nye beboer ikke umiddelbart bare kan tilslutte
sig som han vil.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-11-05 18:41

rasmus carlsen (slet 89WI9) <rasmus.carlsen@89WI9tdcadsl.dk> wrote:

> - ja det tror vi. Det er vel blot et spørgsmål om at se hvad
> hvor mange kvm der står på BBR. Alternativt kan man vist få en
> ejendomsmægler eller tisvarende sagkyndig ud og besluttet
> fordelingstallet ...

Fordelingstal i ejerforeninger er tinglyste (og kan ikke bare sådan
laves om). Så der må være fastsat et fordelingstal for den
"ejerlejlighed" som loftet udgør?

--
Jesper Lund

Fra : rasmus carlsen

Dato : 02-11-05 08:48

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Fordelingstal i ejerforeninger er tinglyste (og kan ikke bare sådan laves
> om). Så der må være fastsat et fordelingstal for den "ejerlejlighed" som
> loftet udgør?

- mjae ... det er ikke sket endnu. Konstruktionen har også været lidt sær.
På et tidspunkt var ejendomme udlejningsejendom og lejlighederne blev så
solgt (mange år siden) men udlejeren beholdte loftet og tre lejliheder. Nu
er hun død og en mand har så købt loftetagen af boet. Desuden tæller BBR
svjh kun hvor der er mindst 1 meter til loftet og da der jo er blevet
isoleret er væggen jo rykket på loftet.

ras

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-11-05 19:51

rasmus carlsen <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> så købt loftetagen af boet. Desuden tæller BBR svjh kun hvor der
> er mindst 1 meter til loftet og da der jo er blevet isoleret er

Fordelingstal fastsættes ikke nødvendigvis ud fra BBR. Indvendig
isolering påvirker heller ikke BBR med skrå vægge, da det er ydre mål
(så vidt jeg husker) som tæller.

Du skriver i et andet indlæg i tråden, at den nye lejlighed er blevet
"udstykket" fra en af de øvrige 3 lejligheder, som den pågældende ejer
har. I så fald skal det fremgå af den tinglyste opdeling af ejendommen i
ejerlejligheder (ejerlejlighedskortet), at loftsarealet hører til en
eller flere af disse 3 lejligheder.

--
Jesper Lund

Fra : rasmus carlsen

Dato : 02-11-05 21:01

> [...]
> ejerlejligheder (ejerlejlighedskortet), at loftsarealet hører til en eller

- nej ... det gør den ikke ...

ras

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-11-05 23:06

> - nej ... det gør den ikke ...

Der må være tinglyst et eller andet om loftet?

--
Jesper Lund

Fra : rasmus carlsen

Dato : 03-11-05 22:40

> Der må være tinglyst et eller andet om loftet?

- det er der også, men det har intet med de øvrige lejligheder at gøre. Det
er ikke en udstykning ...

ras

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-11-05 22:54

> - det er der også, men det har intet med de øvrige lejligheder at
> gøre. Det er ikke en udstykning ...

Hvad er der tinglyst? At loftet udgør en ejerlejlighed, eller at XYZ har
en eksklusiv brugsret til loftet, eller ??

--
Jesper Lund

Fra : rasmus carlsen

Dato : 03-11-05 23:13

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er der tinglyst? At loftet udgør en ejerlejlighed, eller at XYZ har
> en eksklusiv brugsret til loftet, eller ??

- så vidt jeg husker blot at hr. XYZ har brugsretten til loftetagen ... så
vidt jeg har forstået det bliver loftetagen ringlyst som beobelse, når
byggeriet er færdigt (om et par uger)

ras

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-11-05 00:06

> - så vidt jeg husker blot at hr. XYZ har brugsretten til
> loftetagen ... så vidt jeg har forstået det bliver loftetagen
> ringlyst som beobelse, når byggeriet er færdigt (om et par uger)

Er det korrekt forstået at: loftet udgør ikke en selvstændig
ejerlejlighed (dvs. det ejes principielt af ejerforeningen ligesom
eventuelle andre fællesarealer...), men der er tinglyst en eksklusiv
brugret til loftet for Hr. XYZ?

Har Hr. XYZ tænkt sig at sælge den nye lejlighed?

--
Jesper Lund

Fra : rasmus carlsen

Dato : 06-11-05 18:43

> [...]
> (dvs. det ejes principielt af ejerforeningen ligesom eventuelle andre
> fællesarealer...), men der er tinglyst en eksklusiv brugret til loftet for

- nej. Ejerforeningen ejer ikke loftet og har aldrig gjort det. En person
ejer loftetagen. Men han betaler helt frivilligt for diverse tilslutninger

ras

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-11-05 19:29

> [...]

> - nej. Ejerforeningen ejer ikke loftet og har aldrig gjort det.
> En person ejer loftetagen. Men han betaler helt frivilligt for

I så fald udgør loftet en "ejerlejlighed" i foreningen, og der er
tinglyst et fordelingstal (eventuelt 0) for denne ejerlejlighed.

--
Jesper Lund

Fra : Holst

Dato : 02-11-05 10:20

rasmus carlsen (slet 0TDW5) wrote:

> [...]
> om hvorvidt ejeren af loftet selv skal betale tilslutning af
> dørtelefon og kabeltv. Jeg kan godt kontakte administrator, for

Som jeg ser det, så kontakter han jer, fordi det er jer, der ejer de
installationer, som han ønsker at blive tilsluttet. Tilslutningen er
noget, som I skal sætte iværk, ikke ham.

Men det vil vel være naturligt efterfølgende at afkræve en eller anden
tilslutningsafgift for at blive tilsluttet de forskellige installationer.

Fra : Henning

Dato : 02-11-05 14:49

On 01 Nov 2005 11:42:02 GMT, rasmus carlsen
<rasmus.carlsen@S0OG5tdcadsl.dk> (slet S0OG5) wrote:

> [...]
>denne til lejlighed.'
>
>Han beder nu ejerforeningen sørge for at hans lejlighed bliver

Ejer han i forvejen en lejlighed i ejendommen? Skal det nye areal
udstykkes til seperat lejlighed eller bare tilbygning til
eksisterende? Er bebyggelsen blevt godkendt af de relevante
myndigheder? Hvem betaler for vand og afløb?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 02-11-05 16:20

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Ejer han i forvejen en lejlighed i ejendommen?

- ja han ejer i forvejen to (erhvervslejligheder) som han lejer ud til
butikker

> Skal det nye areal udstykkes til seperat lejlighed eller bare tilbygning
> til
> eksisterende?

- seperat lejlighed

> Er bebyggelsen blevt godkendt af de relevante myndigheder?

- ja

> Hvem betaler for vand og afløb?

- hans egne håndværkere har tilsluttet faldstammer mv ...

ras