At hyre en hitman
Fra : Jim Andersen

Dato : 01-11-05 11:43

I forbindelse med en tidligere tråd ang lussinger til egne børn, kom jeg til
at tænke over....

Det er jo forbudt at knalde naboens unge én på kassen, men hvad hvis jeg
betaler en dreng fra en af de større klasser for at knalde ham én ? Er det
ulovligt ? For mig ? For den større dreng (som er langt under 15) ?

/jim

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-11-05 11:56

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> writes:

> Det er jo forbudt at knalde naboens unge én på kassen, men hvad hvis jeg
> betaler en dreng fra en af de større klasser for at knalde ham én ? Er det
> ulovligt ? For mig ? For den større dreng (som er langt under 15) ?

Om ikke andet kan man dømmes for tilsigtet medvirken efter
straffelovens §23

§ 23. Den for en lovovertrædelse givne straffebestemmelse omfatter
alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har medvirket til
gerningen. Straffen kan nedsættes for den, der kun har villet yde
en mindre væsentlig bistand eller styrke et allerede fattet forsæt,
samt når forbrydelsen ikke er fuldbyrdet eller en tilsigtet
medvirken er mislykkedes.

Det kan straffes lige så hårdt som at selv fortage lovovertrædelsen og
jeg tror ikke umidelbart at det tænkte tilfælde kan give nedsat straf.

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : Jens F

Dato : 01-11-05 13:03

Jim Andersen skrev:
> [...]
> betaler en dreng fra en af de større klasser for at knalde ham én ? Er det
> ulovligt ? For mig ? For den større dreng (som er langt under 15) ?

En ulovlig handling bliver ikke lovlig af at blive udført af en
mindreårig. Han bliver ikke "straffet"; men kan blive anbragt på en
institution, hvor man vil se til, at han holdes væk fra skadelig
indflydelse.

Du kan straffes for tilskyndelse til en strafbar handling.

Straffelovens § 23. "Den for en lovovertrædelse givne
straffebestemmelse omfatter alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd
har medvirket til gerningen."
--

Jens F

Fra : Jim Andersen

Dato : 01-11-05 18:21

Jens F wrote:
> En ulovlig handling bliver ikke lovlig af at blive udført af en
> mindreårig. Han bliver ikke "straffet"

> Du kan straffes for tilskyndelse til en strafbar handling.

Men _er_ handlingen strafbar ? Du bruger jo selv gåseøjne...

At blive sat i skammekrogen (eller få frataget sit fredagsslik) er jo da en
straf for barnet, men er det også en straf i juridisk forstand, så §23
kommer i anvendelse ?

/jim

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-11-05 18:33

> [...]

> straf for barnet, men er det også en straf i juridisk forstand, så §23

§23 kommer ikke i anvendelse fordi en handling er strafbar men fordi
handlingen er en lovovertrædelse. At man er under 15 år gør ikke at
handlinger ikke er lovovertrædelser, de kan bare ikke straffes efter
straffelovens bestemmelser (jævnfør §15).

En der er over 15 som tilskynder en der er under 15 til at begå en
lovovertrædelse kan stadigvæk straffes efter straffelovens §23.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 01-11-05 20:33

On Tue, 01 Nov 2005 13:03:04 +0100, Jens F <spam@finds.dk> wrote:

>Straffelovens § 23. "Den for en lovovertrædelse givne
>straffebestemmelse omfatter alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd
>har medvirket til gerningen."

Jeg undrer mig over, hvorfor man ikke kunne bruge den pgf. mod fx.
Blekingegadebanden.

De var jo sammen om mordet på den unge politibetjent, og var sammen om
at holde mund under retssagen, og gik derfor fri.

Nogen forklaring på det?

/Lars
www.tomtompoi.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 01-11-05 20:48

"Lars (ArthurDent)" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> De var jo sammen om mordet på den unge politibetjent, og var sammen om
> at holde mund under retssagen, og gik derfor fri.
>
> Nogen forklaring på det?

Måske fordi det ikke kunne bevises, at de var sammen om det, eller at nogen
havde tilskyndet osv.
Der er ingen pligt til at udtale sig eller vidne sandt i retten for ting man
er tiltalt for, så det i sig selv er ikke kriminelt.

/Per

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-11-05 20:57

"Lars (ArthurDent)" <arthurdent44@hotmail.com> writes:

> Jeg undrer mig over, hvorfor man ikke kunne bruge den pgf. mod fx.
> Blekingegadebanden.

Uden lige at have *gode* kilder at henvise til ...

Der er vist nok et par forskellige detaljer.

Der er vist noget om at man ikke kunne bevise at en af den havde
forsæt til at begå dræb. Dermed kan man ikke straffes efter §237, men
den noget mildere §241, men der ville nok have være tale om særligt
skærpende omstændigheder.

Desuden kunne man ikke bevise at de andre havde tilskyndet til selve
drabet.

> De var jo sammen om mordet på den unge politibetjent, og var sammen om
> at holde mund under retssagen, og gik derfor fri.

Bare fordi jeg opfordrer dig til at begå et røveri og udstyret dig med
passende pressionsmidler har jeg ikke nødvendigvis også tilskyndet dig
til at dræbe bankassistenten.

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to