funktionærlovens §17
Fra : Heesgaard

Dato : 01-11-05 00:00

Hej

Jeg har en lille en fra hverdagen.

En bankfunktionær fratræder sin stillling pr. 1. februar 2004.

i marts eller april 2004 tildeler banken medarbejderaktier, og i materialet
om tildelingen står der bl.a.:

Som tak for indsatsen i forbindelse med den overståede fusion og på baggrund
af det gode resultat i 2003 tildeler vi medarbejderaktier.

Når funktionærloven siger:

17 a. Såfremt en funktionær, der ifølge aftale eller sædvane delvis
vederlægges med tantieme, gratiale eller lignende ydelser, fratræder sin
stilling i et løbende regnskabsår, tilkommer der ham en i forhold til hans
ansættelsestid i regnskabsåret afpasset andel af den ydelse, han ville have
fået udbetalt, dersom han havde været ansat i virksomheden ved
regnskabsårets afslutning eller på det tidspunkt, ydelserne i øvrigt
udbetales.
Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse på købe- eller tegningsrettigheder til
aktier m.v., der er omfattet af lov om brug af køberet eller tegningsret til
aktier m.v. i ansættelsesforhold.

§ 21. De i denne lov indeholdte bestemmelser kan ikke ved aftale mellem
parterne fraviges til ugunst for funktionæren, jf. dog § 18, stk. 5, og § 18
a, stk. 6.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler, hvorefter
bestemmelserne i §§ 2, 5 og 7, stk. 2, kan fraviges i særlige tilfælde,
såfremt hensyn til funktionæren taler herfor.

Er funktionæren berettiget til medarbejderaktier?

Banken påstår, at det er han ikke, for skattelovgivningen giver ikke
mulighed for tildeling af medarbejderaktier til folk der ikke er ansat.

Jeg mener at den begrundelse er fair nok, skattemæssigt, men så må der laves
en udregning, så han bliver ligestillet med de øvrige.

Hvordan ligger den sag sådan cirka?

Med venlig hilsen

Gert

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-11-05 06:59

In article <4366a204$0$41141$14726298@news.sunsite.dk>, Heesgaard wrote:

> Banken påstår, at det er han ikke, for skattelovgivningen giver ikke
> mulighed for tildeling af medarbejderaktier til folk der ikke er ansat.

Det er også derfor han kun skal have for den periode han var ansat.
Og skattevæsnet kan godt finde ud af at beskatte alle gaver.

> Jeg mener at den begrundelse er fair nok, skattemæssigt, men så må der laves
> en udregning, så han bliver ligestillet med de øvrige.

Den med skatten tror jeg ikke på.

Fra : per christoffersen

Dato : 01-11-05 08:58

"Heesgaard" <heesgaard@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> 17 a. Såfremt en funktionær, der ifølge aftale eller sædvane delvis
> vederlægges med tantieme, gratiale eller lignende ydelser, fratræder sin
> stilling i et løbende regnskabsår,

Er der en aftale eller sædvane om medarbejderaktier, som var i kraft inden
medarbejderen fratrådte?

Ellers kan det da være vanskeligt at bruge §17.

/Per

Fra : Heesgaard

Dato : 01-11-05 22:28

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> medarbejderen fratrådte?
>
> Ellers kan det da være vanskeligt at bruge §17.

Sædvane - nej - det er jo ikke hvert år man får medarbejderaktier.

Aftale - ja - banken tildeler medarbejderaktier "som tak for indsatsen i
forbindelse med den
overståede fusion og på baggrund af det gode resultat i 2003".

Det er vel en aftale om lignende ydelser.

Hvis det havde været en reel bonus, hvad ville dit svar så have været,
selvom det var 10 år siden der
var blevet givet en sådan .??

Heesgaard

Fra : per christoffersen

Dato : 02-11-05 08:39

> [...]
> forbindelse med den
> overståede fusion og på baggrund af det gode resultat i 2003".

Mit udgangspunkt er lovens tekst om sædvane eller aftale, og at der som
følge deraf må være en sædvane eller aftale etableret med den afgåede
medarbejder.
Hvis jeg var i den situation ville jeg kontakte en rådgiver med konkret
erfaring på feltet, feks. i en fagforening. Men jeg ville ikke have de store
forhåbninger om at få noget ud af det.

> Hvis det havde været en reel bonus, hvad ville dit svar så have været,
> selvom det var 10 år siden der
> var blevet givet en sådan .??

Stort set det samme tror jeg. 10 år er for længe siden til at jeg ville
kalde det sædvane.

/Per

Fra : Heesgaard

Dato : 03-11-05 00:03

> [...]
> store forhåbninger om at få noget ud af det.

> Stort set det samme tror jeg. 10 år er for længe siden til at jeg ville

Jeg har haft fat i fagforeningen, og de siger, at de har gang i to sager mod
banker der har givet medarbejderaktier.
Så de mener åbenbart også der er noget om sagen, men dette tilfælde ligger
godt et år tilbage så fagforeningen anbefalede
at tage kontakten direkte til banken.
Og det er altså ikke noget man laver aftale om med den enkelte medarbejder.
Det sker en sjælden gang i mellem
når banken synes at det er fortjent og så får alle - nogen gange afhængig af
anciennitet.

Jeg var bare nysgerrig efter et juridisk bud på problemstillingen - og jeg
giver ikke op så let - nej jeg gør ej

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-11-05 21:40

Heesgaard wrote:
-snip-

> Er funktionæren berettiget til medarbejderaktier?

Hvis det er noget han plejer at få, så er det da bestemt muligt udfra
forholdsmæssig beregning...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-11-05 18:04

Heesgaard wrote:
> Hej
>
> Jeg har en lille en fra hverdagen.
>
> En bankfunktionær fratræder sin stillling pr. 1. februar 2004.
-snip-

> Hvordan ligger den sag sådan cirka?

Den ligger nøjagtigt som jeg skrev tidligere og det er umuligt at give
et endeligt svar her.

Hvis bankfunktionæren har ydet en særlig indsats, taler det for at han
skal have den forholdsvise andel udbetalt - gå på biblioteket og læs
mere fra U 2000.1242, som vil gøre dig klogere, netop om FL §17, og
vestre landsret fandt i denne konkrete sag at arbejdsgiver skulle
betale, jvf. §21, men det afhænger som jeg skrev af, om det er noget
bankfunktionæren plejer at få udbetalt.