lejelov og opsigelse fra udlejer
Fra : taina

Dato : 31-10-05 20:19

Hejsa!

De skulle vel ikke være nogen, der har styr på lejeloven?
Sagen er, at jeg er kommet lidt i klemme. Jeg er blevet opsagt af min
udlejer til den 1. februar. Ikke fordi jeg har været utidig eller andet, men
fordi det annex, som jeg bor i, åbenbart er bygget i skel, og de nye naboer
nu kræver, at det bliver revet ned.

Det er der jo ikke så meget at sige til. På lejekontrakten står der at
udlejer og jeg har to måneders opsigelse (jeg er klar over, at der i
lejeloven står, at udlejer har et år og kun hvis hun selv skal bruge det).
Jeg har ikke nogen interesse i at blive boende til februar og ønsker derfor
at flytte så hurtigt som muligt. Udlejer havde håbet, at jeg blev hængende,
mens hun går i gang med at trække tiden for nedrivning ned. Men jeg synes
ikke, det er fedt at at bo så usikkert.

Da det bliver nærmest umuligt for hende at få en ny lejer ind på de vilkår
er hun ikke videre interesseret i at lade mig "slippe" før tid. Er der en
eller anden paragraf i lejeloven, jeg kan bruge?

mvh. tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 31-10-05 20:25

taina wrote:
> [...]
> er hun ikke videre interesseret i at lade mig "slippe" før tid. Er der en
> eller anden paragraf i lejeloven, jeg kan bruge?

Der er tale om en bolig og ikke et erhverslejemål, right?

Du kan da bare selv sige op med det varsel som står i lejeloven eller
kontrakten, da denne ikke må stille dig ringere end lejeloven.

JonB

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-10-05 20:55

> Du kan da bare selv sige op med det varsel som står i lejeloven eller
> kontrakten, da denne ikke må stille dig ringere end lejeloven.

Hvilket jo ikke hjælper meget, da det er 3 måneder til den første, dvs
december, januar og februar. Og skulle de 2 måneder, der er aftalt, være
gældende, så bliver det stadig 31. januar.

Mvh Maria

Fra : taina

Dato : 31-10-05 21:00

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Der er tale om en bolig og ikke et erhverslejemål, right?

Jeps, bolig

> Du kan da bare selv sige op med det varsel som står i lejeloven eller
> kontrakten, da denne ikke må stille dig ringere end lejeloven.

Er det ikke 3 mdr. i lejeloven? Og to måneder på kontrakten, så den er jo
ok - men jeg vil jo gerne ud før. Er der ikke en "særregel" om opsigelse,
når man er sagt op? Så jeg kan komme ud før?

mvh. tina

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-05 21:16

In article <436677a9$0$99995$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, taina wrote:

> [...]
> ok - men jeg vil jo gerne ud før. Er der ikke en "særregel" om opsigelse,
> når man er sagt op? Så jeg kan komme ud før?

Du kan handle med udlejer. Sig 2 måneder eller 12 måneder. Op til ham.
Han kan ikke få dig ud hurtigere end 12 mdr medmindre han brænder hytten af.

Fra : taina

Dato : 31-10-05 22:08

> Du kan handle med udlejer. Sig 2 måneder eller 12 måneder. Op til ham.
> Han kan ikke få dig ud hurtigere end 12 mdr medmindre han brænder hytten
af.

*fnis* Og det er jo faktisk også ret tæt på det, der er planen. Så det
hjælper nok ikke så meget...

mvh. tina

Fra : Grunt

Dato : 31-10-05 23:20

On Mon, 31 Oct 2005 20:59:31 +0100, "taina"
<tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>ok - men jeg vil jo gerne ud før. Er der ikke en "særregel" om opsigelse,
>når man er sagt op? Så jeg kan komme ud før?

Nej, der er ikke særregler om opsigelse.

Så du slipper ikke for at betale leje i de næste 2 måneder, da du ifølge
kontrakten er løst fra den efter 2 måneder.
Skriv til udlejer at opsigelsen er ulovlig og at du påberåber dig kontraktens 2
måneders opsigelse.

Fra : taina

Dato : 31-10-05 23:56

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kontrakten er løst fra den efter 2 måneder.
> Skriv til udlejer at opsigelsen er ulovlig og at du påberåber dig

Øv og tak

mvh. tina

Fra : taina

Dato : 01-11-05 14:32

> [...]

> kontrakten er løst fra den efter 2 måneder.
> Skriv til udlejer at opsigelsen er ulovlig og at du påberåber dig

Og så et tillægsspørgsmål: Jeg har afleveret en opsigelse, hvor der står, at
jeg opsiger lejligheden til den 1. december - altså med en måneds varsel.
Jeg afleverede, udlejer læste og brokkede sig ikke.

Kan jeg dermed gå ud fra, at den hellige gral er velforvaret? Kan man
juridisk sige, at hun dermed har accepteret varslet, og at jeg er sluppet?
Eller burde jeg vide bedre?

mvh. tina

Fra : Grunt

Dato : 01-11-05 15:48

On Tue, 1 Nov 2005 14:31:46 +0100, "taina"
> [...]
>
>Kan jeg dermed gå ud fra, at den hellige gral er velforvaret? Kan man
>juridisk sige, at hun dermed har accepteret varslet, og at jeg er sluppet?

Tja, du bryder jo kontraktens 2 måneders opsigelsesfrist, og jeg tror ikke du
kan brokke dig ret meget over det hvis udlejer forlanger 2 måneders leje, altså
også for december.
At udlejer ikke brokker sig "her og nu" er ikke ensbetydende med at det ikke kan
ske, der er jo lovgrundlag (kontrakten) for det.