offentliggørelse af skoleopgave til elever~
Fra : hammock

Dato : 31-10-05 17:42

min søn går på htx,2.år og er af læreren blevet udvist sammen med resten af
klassen i 2 dage med deraf følgende fravær.
sagen er som følger:
der skal være en evaluerende fysikopgave og denne finder sted klokken 13.00
men klokken 12.00 findes opgaven på det lokale net,offentliggjort af den
aktuelle lærer.Ved en fejl har læreren glemt at "låse"opgaven og eleverne
gik straks i gang med at løse opgaven.Nu er denne hændelse blevet betegnet
som snyd og eleverne bortvist og belønnet med karakteren 00.Er dette lovligt
når læreren fejlagtigt har lagt opgaven frem?Der står i reglerne at alt hvad
man kan"på lovlig vis"læse på intranettet er godkendt og må benyttes.
Nogen forslag hvad man skal gøre i sådan en sag og hvad er
evt.klagemuligheder?

Fra : -= JF =- priv

Dato : 31-10-05 18:54

"hammock" <hammock@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen forslag hvad man skal gøre i sådan en sag og hvad er
> evt.klagemuligheder?
Det lyder helt tydeligt som om læreren har kvajet sig, så mon ikke rektor
vil være indstillet på at omstøde dommen hvis en delegation af bekymrede
forældre tager et møde med ham?

Mvh John

Fra : Sibzix

Dato : 31-10-05 23:34

> Det lyder helt tydeligt som om læreren har kvajet sig, så mon ikke rektor
> vil være indstillet på at omstøde dommen hvis en delegation af bekymrede
> forældre tager et møde med ham?

At læren har kvajet sig, gør det ikke til mindre snyd, da eleverne
udemærket godt vidste hvad de havde med at gøre. Havde de kontaktet
læren, istedet for at begynde at løse opgaverne, så havde vi nok en
bedre slutning.
I modsætning til folkeskolen så har forældre ikke meget at skulle have
sagt på en videregående uddannelse.
Rektor har stensikkert været med til at afgøre dommen ifbm. skolens
snydepoltik, men det er forsøget værd.
Ellers er undervisningsministeriet over rektor, men eleverne har jo
forsøgt at snyde trods omstændighederne, så hvor langt kan man gå?

Fra : Barney Gumble

Dato : 31-10-05 23:54

Sibzix wrote:

> Ellers er undervisningsministeriet over rektor, men eleverne har jo
> forsøgt at snyde trods omstændighederne, så hvor langt kan man gå?

Straffen skal vel stå i forhold til forbrydelsen. Hvis 19 ud af 20 elever
sidder og skriver på en opgave en time før tid, så vil jeg mene der skal
urimelig viljestyrke til for den sidste elev før denne ikke også går i gang.
Kan det være rimeligt at en hel klasse idømmes 00 + 2 dages bortvisning?

En smule OT:

Jeg husker en gang i gymnasiet hvor vi skulle have en tysk diktat. Vi havde
vikar, og denne valgte at forlade lokalet under hele diktaten. Vores tyske
udvekslingsstudent går derefter op til tavlen, på min opfordring selvfølgeli
, og skriver hele den tyske oversættelse på tavlen. Jeg holder på, at
der ikke var én i klassen der kunne sige sig fri for at have kigget på
tavlen og om ikke andet søgt inspiration. Resultatet blev, at vi blot skulle
tage nøjagtig samme diktat igen, denne gang under kyndigt opsyn. Mit 10-tal
blev herefter ændret til det noget mere rimelige 03 (som regel lavede jeg
flere fejl end der var ord når vi havde tysk diktat, så 03 var ca. mit
gennemsnit ) og så skete der intet mere i den sag.

Min pointe er, at jeg synes straffen i den pågældende sag er helt ude af
proportioner. Jeg synes eleverne skulle have lov til at tage prøven om (ny
opgave forstås), og så kunne man give læreren en skideballe.

BG

Fra : -= JF =- priv

Dato : 01-11-05 00:27

"Sibzix" <sibzix@gmail.com> skrev i en meddelelse

> At læren har kvajet sig, gør det ikke til mindre snyd, da eleverne
> udemærket godt vidste hvad de havde med at gøre.

Prøv at læse dette citat fra det oprindelige indlæg:

citat sart
Der står i reglerne at alt hvad
man kan"på lovlig vis"læse på intranettet er godkendt og må benyttes.
citat slut

Der er altså ikke tale om snyd, forudsat at teksterne ikke var gemt i en
'hemmelig' mappe ell.l.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-11-05 09:18

"-= JF =- priv" <@> skrev i en meddelelse

> [...]
> citat slut
>
> Der er altså ikke tale om snyd, forudsat at teksterne ikke var gemt i en

Eleverne på 2. år HTX er 17-18 år og burde kunne indse at der er tale om en
fejl og vide at man ikke lovligt kan påbegynde en evaluerende fysikopgave 1
time før det oplyste tidspunkt.

Det kan godt være at eleverne har fået at vide at de måtte bruge alt
materiale fra intranettet, men de har også fået at vide at prøve startede
kl.13.00, *ikke* kl. 12.00 hvor de begynder at løse opgaven

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-11-05 13:38

Allan Soerensen skrev:
> [...]
> materiale fra intranettet, men de har også fået at vide at prøve startede
> kl.13.00, *ikke* kl. 12.00 hvor de begynder at løse opgaven

Derfor kan de også med rette gå udfra at det ikke eksamensopgaven der er
på nettet kl 12.
Straffen er helt uden proportioner med situationen.

/carsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-11-05 13:52

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

> Derfor kan de også med rette gå udfra at det ikke eksamensopgaven der er
> på nettet kl 12.

Klart, eleverne går naturligvis igang med at løse en helt tilfældig opgave
blot en time før de skal til prøve

> Straffen er helt uden proportioner med situationen.

Tja, det syntes jeg nu ikke.
Når man er 17-18 år er man gammel nok til at tænke selv og tage konsekvensen
af sine handlinger. 2 dages bortvisning for at snyde til en evaluerende
prøve lyder i mine ører ikke urimeligt. Snyd med prøver og eksamen er
alvorligt og desværre et stigende problem.

Fra : Sibzix

Dato : 01-11-05 09:19

> [...]
> citat slut
>
> Der er altså ikke tale om snyd, forudsat at teksterne ikke var gemt i en

Så eleverne har ikke kunne tænke sig til at det ikke var meningen at
prøven som de skulle tage lige pludselig lå på intranettet, og i den
anledning troede at det var helt okay at begynde at løse den?
Den holder jo ikke.
Et groft eksempel kunne være at jeg heller ikke må stjæle din bil selvom
du efterlader den med nøglerne i.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-11-05 16:09

> [...]
> Den holder jo ikke.
> Et groft eksempel kunne være at jeg heller ikke må stjæle din bil selvom

Hvis der er en regel om at alle ulåste biler på parkeringspladsen kan
benyttes, så.....

Fra : Jesper Brock

Dato : 01-11-05 08:50

"Sibzix" <sibzix@gmail.com> skrev i en meddelelse
> I modsætning til folkeskolen så har forældre ikke meget at skulle have
> sagt på en videregående uddannelse.

HTX er ikke en videregående uddannelse, men en ungdomsuddanelse på
gymnasialt niveau.

Jeg ville prøve metoden med en kollektiv klage - der er jo ikke noget at
miste...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 01-11-05 14:36

"hammock" <hammock@mail.dk> skrev i en meddelelse

> min søn går på htx,2.år og er af læreren blevet udvist sammen med resten
> af klassen i 2 dage med deraf følgende fravær.

Reglerne for prøver og eksamerne i (bla. HTX) finder du her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20050035105-REGL

Læg især mærke til § 19 om snyderi, samt §6 om skolens oplysningspligt.
Jeg kan ikke lige se, at der er basis for i bekendtgørelsen at bortvise
elever for snyderi.

Tværtimod står der meget tydeligt at konsekvensen af snyderi er at
karakteren for prøven bortfalder, og at man må tage prøven om i den
næstfølgende termin.

/Per