Hvor klager man over løbske regninger for ~
Fra : Jesper Brock

Dato : 31-10-05 18:16

Nu er det så mig, der har brug for jeres viden.

Jeg er røget i strid med mit bilværksted. For cirka 14 dage siden stod
motoren i min bil af og den blev afleveret på mit sædvanlige værksted. Jeg
fik et overslag på mellem 6-10.000 kroner baseret på den skade, de kunne
konstatere. Dette accepterede jeg.

Et par dage senere ringer ejeren af værkstedet så. De har nu splittet
motoren fuldstændig ad, og skaden er værre end først antaget. Et nyt
overslag lyder på 15-20.000 kroner, idet motoren skal genopbygges
fuldstændigt. Dette overslag accepterer jeg også.

Efter mange dårlige undskyldninger og det, der er værre, bliver bilen så
lovet færdig i fredags. Så sent som torsdag taler jeg med værkstedets ejer
som garanterer mig, at fredag klokken 12 vil min bil være klar til
afhentning. Da jeg kommer for at hente den fredag klokken 13, er den
selvfølgelig ikke færdig.... men de har da lige en anden jeg kan låne "som
plaster på såret", for nu at bruge deres egen formulering. Desværre er min
bil en lang og høj mercedes sprinter 312 og lånebilen er en lav og kort
citroen jumper. Det kan der desværre ikke gøres noget ved... det er den
eneste, de har. Jeg må derfor ud og leje et andet køretøj for at kunne
afvikle de spillejobs, jeg har om fredagen.

I går søndag fik jeg så endelig min bil udleveret. Værkstedet havde endnu
ikke fået skrevet regningen, men vi aftalte at jeg kunne lægge en
acontobetaling på 20.000, så ville de finde det nøjagtige beløb. Da jeg
hentede bilen lod jeg værkstedets ejer forstå, at jeg naturligvis forventede
at de dækkede regningen for udlejningsbilen, da den jo var direkte
forårsaget af (endnu en) manglende aflevering til tiden.

I dag ringede ejeren af værkstedet så for at fortælle mig, at regningen var
endt med at løbe op i 29.000 kroner - og selvom jeg er indforstået med at et
overslag ikke er et nøjagtigt tilbud, synes jeg alligevel, at det er for
groft. Jeg ville derfor enormt gerne have foretaget syn og skøn på min bil,
da jeg ikek er i tvivl om, at regningen lige har fået et par tusind ekstra,
så jeg selv indirekte ender med at betale min udlejningsbil....

Så hvad gør jeg nu? Forbrugerklagenævnet behandler desværre ikke
bilreparationer. Findes der et klagenævn indenfor autoværkstedsområdet,
eller skal jeg have gang i det helt store retsmaskineri, hvis jeg vil have
opklaret, om værkstedet tager r*ven på mig?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : alexbo

Dato : 31-10-05 22:15

"Jesper Brock" skre

> [...]
> eller skal jeg have gang i det helt store retsmaskineri, hvis jeg vil have
> opklaret, om værkstedet tager r*ven på mig?

Der findes ikke noget autoklagenævn, det bedste bud er FDM, det kræver
selvfølgelig et medlemsskab, men jeg mener at vide at de ikke tager det så
tungt, om man først melder sig ind efter "skaden" er sket.

I forhold til et første overslag på 6-10.000 kr. er 29.000 kr. meget, men
det er ikke en unormal størrelse regning for en rep. af en diesel.

mvh
Alex Christensen