Bøde for at "fornærme" tysker
Fra : Egon Stich

Dato : 31-10-05 17:08

Kan mon nogen hjælpe med denne sag, som en af mine venner har fået raget sig
på halsen.

I en sluse på Mosel, skulle han have fornærmet en slusemester, ved at sige
"fuck You", samt som det siges: "Udføre en obskøn gestus, idet han har givet
tegnet med den strakte langefinger".

Dette skulle angiveligt være en overtrædelse af paragraf 185 og 194 i StGB.
Dette udløser en bøde.

Zahl der Tagessatzes: 15
Höhe der Tagessatzes: 30,00 Eur.
Gesamtbetrag der Geldstrafe:450,00 Eur.

Forvandlingsstraf: Antal Tagesatzes: 15 dage frihedsstraf.

Ofret har ikke været i retten, men modtaget en skriv samt et girokort.

Hvad gør man nu?

Tysk dom i danmark? Gælder den?
Kan man dømme efter tysk lov, om forhold som påstås sket på et dansk skib,
under dansk flag?
Hvor dansk lov, efter søloven gælder?

MVH
Egon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-05 17:15

In article <olr9f.86$nB4.15@news.get2net.dk>, Egon Stich wrote:
> [...]
> Höhe der Tagessatzes: 30,00 Eur.
> Gesamtbetrag der Geldstrafe:450,00 Eur.
>
> Forvandlingsstraf: Antal Tagesatzes: 15 dage frihedsstraf.

Altså 15 dagbøder af 30 Euro.

> Ofret har ikke været i retten, men modtaget en skriv samt et girokort.
>
> Hvad gør man nu?

Betaler.

> Tysk dom i danmark? Gælder den?

Ja. Man kan principielt også dømme efter tysk lov i Danmark, såfremt
dette er aftalt. (lov og værneting følges ikke nødvendigvis af).

> Kan man dømme efter tysk lov, om forhold som påstås sket på et dansk skib,
> under dansk flag?

Ja. Dem der sejlede ind i storebæltsbroen bliver også holdt ansvarlige.
Og selv om spritten var dobbelt indenbords :) så har han brudt loven.

> Hvor dansk lov, efter søloven gælder?

Vel kun i begrænset omfang. I Danmark må du være i besiddelse af stoffer
til eget brug, men hvis du har det med ombord på et skib, og narkohunde
finder det, så bliver du bustet efter det andet lands regler. Et skib er
IKKE en ambassade.

Fra : Jesper

Dato : 31-10-05 19:31

> I Danmark må du være i besiddelse af stoffer til eget brug

Det var jeg ikke klar over. Hvornår er det vedtaget?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-10-05 21:44

Jesper wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Det var jeg ikke klar over. Hvornår er det vedtaget?

Jeg tror Povl mener at politiet ofte ser gennem fingre med "bløde"
stoffer (hash/pot/svampe) til eget forbrug.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : blue

Dato : 31-10-05 22:11

"Jesper" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Det var jeg ikke klar over. Hvornår er det vedtaget?

Det er naturligvis ikke tilladt at være i besiddelse af stoffer til eget
forbrug. Straffene for besiddelse af mindre mængder af hash er faktisk
blevet skærpet for ikke så længe siden.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-10-05 22:55

In article <43668875$0$38701$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, blue wrote:
> [...]
>
> Det er naturligvis ikke tilladt at være i besiddelse af stoffer til eget
> forbrug. Straffene for besiddelse af mindre mængder af hash er faktisk

For få år siden var det sådan, at en enkelt portion ikke medførte
straf så vidt jeg husker, da det ikke er kriminelt at være misbruger.

Fra : blue

Dato : 01-11-05 17:02

> For få år siden var det sådan, at en enkelt portion ikke medførte
> straf så vidt jeg husker, da det ikke er kriminelt at være misbruger.

Man kan ikke være misbruger uden at overtræde loven (på nær måske nogle
tænkte tilfælde, hvor andre sprøjter stofferne ind i årerne på én).

Og jo, man blev også straffet for få år siden. Dengang var straffen for
mindre besiddelser af stoffer blot en advarsel, men ved gentagelsestilfælde
fik man en bøde.

Fra : Carsten Holck

Dato : 31-10-05 23:46

Povl H. Pedersen said the following on 31-10-2005 17:14:

> [...]
> til eget brug, men hvis du har det med ombord på et skib, og narkohunde
> finder det, så bliver du bustet efter det andet lands regler. Et skib er
Det i skal have fat i er ikke søloven, men FN's havretskonvention
Artikel 27: Strafferetlig jurisdiktion om bord på et fremmed skib og
Artikel 28:Civilretlig jurisdiktion i forhold til fremmede skibe
og dog således at det omhandler søterritoriet og ikke de indre farvande
som Mosel tilhører. Herudover siger
Artikel 27
1. Kyststatens strafferetlige jurisdiktion bør ikke udøves på fremmede
skibe, der passerer søterritoriet, for at anholde en person eller
foretage efterforskning i forbindelse med en forbrydelse begået om bord
på skibet under dets passage, undtagen i følgende tilfælde:
b) hvis forbrydelsen er af en sådan art, at den forstyrrer
opretholdelsen af ro og orden i landet eller på søterritoriet;

Og mon ikke det er det "forbrydelsen" omhandler?

Så det er nok bare at betale...

/carsten

Fra : Egon Stich

Dato : 01-11-05 00:59

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

StGB.

De er sgu ikke pivede med at uddele lussinger dernede.

Kan domme, der indeholder forvandlingsstraf idømmes in absentia?

Hvad mon der sker, hvis man ignorerer henvendelsen?

Udlevering? Næppe.

Overtager dansk myndighed inddrivelsen?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-11-05 06:55

In article <Uoy9f.196$Er6.44@news.get2net.dk>, Egon Stich wrote:

> Hvad mon der sker, hvis man ignorerer henvendelsen?
>
> Udlevering? Næppe.

Den nye EU lovgivning åbner op for det.

> Overtager dansk myndighed inddrivelsen?

Jeg kender en der fik besøg af DK politi grundet en fartbøde i
Sverige der var endt op sammen med de 50 parkeringsafgifter.
Fartbøden inddrives i DK da det er en bøde. Parkeringsafgifterne
inddrives ikke.

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 01-11-05 10:41

Povl H. Pedersen skrev:

> Den nye EU lovgivning åbner op for det.

Ikke for en forseelse der takseres til 15 dage. Svjh er grænsen 2 år
(terrorismelovgivning).

Blev han i øvrigt inviteret til et retsmøde?

> [...]
> Sverige der var endt op sammen med de 50 parkeringsafgifter.
> Fartbøden inddrives i DK da det er en bøde. Parkeringsafgifterne

Det er mig bekendt kun noget der gøres mellem de nordiske lande. I
dk.fritid.bil påstås det at man bare kan ignorere tyske skrivelser
vedr. færdselsloven.

mvh

Martin

Fra : Egon Stich

Dato : 01-11-05 12:34

<santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Den nye EU lovgivning åbner op for det.

Ikke for en forseelse der takseres til 15 dage. Svjh er grænsen 2 år
(terrorismelovgivning).

Blev han i øvrigt inviteret til et retsmøde?

Nej.
Intet retsmøde.
Åbenbart administrativt tildelt bøde.

MVH
Egon

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 01-11-05 21:02

"santana.sorensen@get2net.dk" skrev 01/11/05 10:41:

> Det er mig bekendt kun noget der gøres mellem de nordiske lande. I
> dk.fritid.bil påstås det at man bare kan ignorere tyske skrivelser
> vedr. færdselsloven.

Lov 2004-12-22 nr. 1434 om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i
Den Europæiske Union

"§ 19. En afgørelse om bødestraf, der vedrører en af nedenstående
handlinger, kan fuldbyrdes her i landet, selv om en tilsvarende handling
ikke er strafbar efter dansk ret: [...]
33) Overtrædelse af bestemmelser i færdselslovgivningen, herunder
overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelser og bestemmelser om transport
af farligt gods. [...]"

Der er dog nogle formelle krav, og bl.a. må bøden ikke være på under 70 €.

--
/kristian

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 01-11-05 15:36

Egon Stich skrev:

> <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>

> Blev han i øvrigt inviteret til et retsmøde?
>

> Nej.
> Intet retsmøde.
> Åbenbart administrativt tildelt bøde.

Se det lyder jo lidt mærkeligt. Normalt ville jeg dog forvente at der
var en linie a'la "hvis De ikke accepterer, kan De... Retten i
Oberzültzen", naturligvis på udenbys i dette tilfælde.

Situationen du har beskrevet vil typisk være påstand mod påstand, og
så nemt går det da ikke, eller? Det burde uddybes i en lign. tysk
gruppe (De er flinke til at læse engelsk hvis man undskylder pænt

Om det vil være umagen værd er så OT.

mvh

Martin