/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Produktansvar + garantiforhold ved import ~
Fra : Q


Dato : 30-10-05 22:53

Jeg har fået mulighed for at få et agentur på nogle elektroniske produkter
fra et firma i et andet EU-land og overvejer i den forbindelse at oprette en
lille enkeltmandsvirksomhed til import og distribution af disse.

Produkterne er CE mærkede osv. og importeres til EU fra østen.

Inden jeg går igang med projektet vil jeg dog gerne checke hvordan jeg står
mht. garanti og produktansvar ( hvis et apparat f.eks pga en defekt futter
et hus af )

Kommer jeg pr definition til at afholde omkostninger i forb. med
garanti-reparation eller er det noget der aftales med leverandøren?

Kan jeg komme til at hæfte for evt. skader pga. defekte produkter - f.eks
hvis et produkt er skyld i at Fru Jensens hus brænder ned til grunden, eller
kan jeg tørre den af på leverandøren?

Håber der er nogen der har erfaring eller kvalificerede bud

på forhånd tak

/peter



 
 
Bo (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Bo


Dato : 30-10-05 23:16


"Q" skrev i en meddelelse

> Kan jeg komme til at hæfte for evt. skader pga. defekte produkter - f.eks
> hvis et produkt er skyld i at Fru Jensens hus brænder ned til grunden,
eller
> kan jeg tørre den af på leverandøren?

Fru Jensen kan gå efter det led i kæden hun har lyst til, hvis der er tale
om produktansvar, dvs. også dit firma hvis hun har lyst til dette, det
behøver ikke at være butikken hun har handlet hos.

Garantien på produktet, skal hun gå til første led (butikken).

Men du kan som regel tegne en produktansvarsforsikring som importør eller
producent.



Hilsen

Bo



Q (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Q


Dato : 31-10-05 00:18


"Bo" <bo@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
news:436545b9$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Q" skrev i en meddelelse
>
> > Kan jeg komme til at hæfte for evt. skader pga. defekte produkter -
f.eks
> > hvis et produkt er skyld i at Fru Jensens hus brænder ned til grunden,
> eller
> > kan jeg tørre den af på leverandøren?
>
> Fru Jensen kan gå efter det led i kæden hun har lyst til, hvis der er tale
> om produktansvar, dvs. også dit firma hvis hun har lyst til dette, det
> behøver ikke at være butikken hun har handlet hos.

Worst case kan jeg vel sende "trolden" videre til min leverandør?

> Garantien på produktet, skal hun gå til første led (butikken).

Hmmm...

> Men du kan som regel tegne en produktansvarsforsikring som importør eller
> producent.

Spørgsmålet er om det er nødvendigt: Jeg mindes flere steder at have set
formuleringer som: følgeskader som skyldes defekter i det leverede produkt
dækkes ikke... Om ikke andet er det da det nemmeste og formentlig den
billigste løsning?

/peter




per christoffersen (31-10-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 31-10-05 10:23


"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
news:8tc9f.72758$Fe7.246046@news000.worldonline.dk...
> Spørgsmålet er om det er nødvendigt: Jeg mindes flere steder at have set
> formuleringer som: følgeskader som skyldes defekter i det leverede produkt
> dækkes ikke... Om ikke andet er det da det nemmeste og formentlig den
> billigste løsning?

Man har produktansvar efter lovgivningen, og det kommer man ikke uden om ved
en ensidig fraskrivelse af ansvar.
Men produktansvar er en temmelig kringlet sag, for det er ikke alle skader
der skal dækkes. Man skal jo have handlet ansvarspådragende.

/Per



Q (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Q


Dato : 31-10-05 11:28


"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:4365e1a7$0$192$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> news:8tc9f.72758$Fe7.246046@news000.worldonline.dk...
> > Spørgsmålet er om det er nødvendigt: Jeg mindes flere steder at have set
> > formuleringer som: følgeskader som skyldes defekter i det leverede
produkt
> > dækkes ikke... Om ikke andet er det da det nemmeste og formentlig den
> > billigste løsning?
>
> Man har produktansvar efter lovgivningen, og det kommer man ikke uden om
ved
> en ensidig fraskrivelse af ansvar.
> Men produktansvar er en temmelig kringlet sag, for det er ikke alle skader
> der skal dækkes. Man skal jo have handlet ansvarspådragende.

Jeg tager lige et konkret eksempel:

Fru Jensen køber en opvaskemaskine i en forretning. Opvaskemaskinen er
installeret og anvendt efter foreskrifterne, men alligevel futter den hele
hendes køkken af pga et defekt varmelegeme..

Fru Jensen kommer nu til mig med et krav om erstatning, og den kan jeg vel
tørre af på leverandøren, som i sidste ende kan tørre den af på producenten
?

/peter



per christoffersen (31-10-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 31-10-05 11:44


"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
news:rhm9f.72781$Fe7.246066@news000.worldonline.dk...
> Fru Jensen kommer nu til mig med et krav om erstatning, og den kan jeg vel
> tørre af på leverandøren, som i sidste ende kan tørre den af på
> producenten

Hvis leverandøren og producenten stadig findes, og hvis du kan føre en sag
på dem, og hvis det kan betale sig.
Der er pokker til forskel på at tabe en sag i en dansk retssal, og på at
vinde en tilsvarende i en koreansk retssal (eller hvor nu ellers producenten
befinder sig).
Vi taler jo her om en, der ønsker at være importør og ikke forhandler.


/Per



Henrik Nielsen (01-11-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 01-11-05 22:16

Prøv at låne min bog om Produktansvar og forsikring på biblioteket.
Den hedder "Produktansvar og -forsikring" udgivet på Erhvervsbladets forlag.

Du skriver,at du importerer selv fra Østen. Dette betyder efter
produktansvarsloven,at du skal stilles som "producenten". Du skal altså bære
ansvaret for de skader,som produktet forvolder på andet end sig selv.
Forbrugeren skal ikke finde den "rigtige" producent i Fjernøsten.

Du kan ikke fraskrive dig ansvaret for personskade og skade på forbrugeres
ting.

Du skal have dig en produktansvarsforsikring- punktum.

Jeg vil foreslå,at du ringer til TRYG og taler med Marianne Pedersen i
policeafd
eller til Tops afdeling for erhvervsforsikringer.
Venlig hilsen

Henrik Nielsen
Fhv chef for jur.afd. Top og fhv.kontorchef i TRYG.

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message
news:4365f490$0$115$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> news:rhm9f.72781$Fe7.246066@news000.worldonline.dk...
> > Fru Jensen kommer nu til mig med et krav om erstatning, og den kan jeg
vel
> > tørre af på leverandøren, som i sidste ende kan tørre den af på
> > producenten
>
> Hvis leverandøren og producenten stadig findes, og hvis du kan føre en sag
> på dem, og hvis det kan betale sig.
> Der er pokker til forskel på at tabe en sag i en dansk retssal, og på at
> vinde en tilsvarende i en koreansk retssal (eller hvor nu ellers
producenten
> befinder sig).
> Vi taler jo her om en, der ønsker at være importør og ikke forhandler.
>
>
> /Per
>
>



Anders Christensen (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Anders Christensen


Dato : 31-10-05 11:41

Q wrote:
> "per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> news:4365e1a7$0$192$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>>"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
>>news:8tc9f.72758$Fe7.246046@news000.worldonline.dk...
>>
>>>Spørgsmålet er om det er nødvendigt: Jeg mindes flere steder at have set
>>>formuleringer som: følgeskader som skyldes defekter i det leverede
>
> produkt
>
>>>dækkes ikke... Om ikke andet er det da det nemmeste og formentlig den
>>>billigste løsning?
>>
>>Man har produktansvar efter lovgivningen, og det kommer man ikke uden om
>
> ved
>
>>en ensidig fraskrivelse af ansvar.
>>Men produktansvar er en temmelig kringlet sag, for det er ikke alle skader
>>der skal dækkes. Man skal jo have handlet ansvarspådragende.
>
>
> Jeg tager lige et konkret eksempel:
>
> Fru Jensen køber en opvaskemaskine i en forretning. Opvaskemaskinen er
> installeret og anvendt efter foreskrifterne, men alligevel futter den hele
> hendes køkken af pga et defekt varmelegeme..
>
> Fru Jensen kommer nu til mig med et krav om erstatning, og den kan jeg vel
> tørre af på leverandøren, som i sidste ende kan tørre den af på producenten
> ?

Hvad mener du helt præcist når du siger "tørre af"?
Jeg kunne forestille mig at erstatningskravet vil blive rejst imod dig,
og du så selv må rejse en sag videre i systemet efterfølgende, hvis du
ikke vil "hænge på aben"

Mon ikke nogle andre kan give mere input om dette?

--
Mvh Anders Christensen

per christoffersen (31-10-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 31-10-05 10:15


"Bo" <bo@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
news:436545b9$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Garantien på produktet, skal hun gå til første led (butikken).

Der er forskel på reklamationsforpligtigelser og garanti.
Reklamationsforpligtigelserne kommer man ikke uden om.
Garanti kan man selv om, om man vil stille. Hvis producenten stiller en
garanti, er det producenten der skal opfylde den, feks. gennem en
forhandler, men hvordan det kan foregå må man aftale med producenten.

De spørgsmål, der bliver stillet er så fundamentale for en virksomhed, at
jeg vil råde den oprindelige spørger til at få kvalificeret konkret
rådgivning inden der startes en virksomhed på det grundlag.

/Per



Jonas Kofod (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 31-10-05 00:23

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
news:ceb9f.72747$Fe7.246087@news000.worldonline.dk...
> Jeg har fået mulighed for at få et agentur på nogle elektroniske produkter
> fra et firma i et andet EU-land og overvejer i den forbindelse at oprette
en
> lille enkeltmandsvirksomhed til import og distribution af disse.
>
> Produkterne er CE mærkede osv. og importeres til EU fra østen.

CE mærket kan du ikke bruge til meget - det sætter producenten selv på.



Jonas Kofod (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 31-10-05 11:51

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:dk3kmn$24no$1@gnd.k-net.dk...
> "Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> news:ceb9f.72747$Fe7.246087@news000.worldonline.dk...
> > Jeg har fået mulighed for at få et agentur på nogle elektroniske
produkter
> > fra et firma i et andet EU-land og overvejer i den forbindelse at
oprette
> en
> > lille enkeltmandsvirksomhed til import og distribution af disse.
> >
> > Produkterne er CE mærkede osv. og importeres til EU fra østen.
>
> CE mærket kan du ikke bruge til meget - det sætter producenten selv på.

Og det er iøvrigt dig der tager ansvaret for det.



MAndersen (31-10-2005)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 31-10-05 07:53


"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
news:ceb9f.72747$Fe7.246087@news000.worldonline.dk...
> Jeg har fået mulighed for at få et agentur på nogle elektroniske produkter
> fra et firma i et andet EU-land og overvejer i den forbindelse at oprette
> en
> lille enkeltmandsvirksomhed til import og distribution af disse.
>
> Produkterne er CE mærkede osv. og importeres til EU fra østen.
>
> Inden jeg går igang med projektet vil jeg dog gerne checke hvordan jeg
> står
> mht. garanti og produktansvar ( hvis et apparat f.eks pga en defekt futter
> et hus af )
>
> Kommer jeg pr definition til at afholde omkostninger i forb. med
> garanti-reparation eller er det noget der aftales med leverandøren?
>
> Kan jeg komme til at hæfte for evt. skader pga. defekte produkter - f.eks
> hvis et produkt er skyld i at Fru Jensens hus brænder ned til grunden,
> eller
> kan jeg tørre den af på leverandøren?

Det kan du godt. Men tegn alligevel en erhvervs- og
produktansvarsforsikring.
Alt afhængig af din omsætning, koster den få tusinde kr.

Herudover bør du se på din leverandørs salgs- og leveringsbetingelser,
herunder hvad leverandøren fraskriver sig.
Giv disse til forsikringsselskabet, og se om de kan godkende dem.

MAndersen




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408538
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste