Dansk nummer der starter med 10...
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-11-05 16:28

I forbindelse med at jeg skulle have fat i PFA pension valgte jeg at de
skulle ringe mig op når det blev min tur (hvilket viste sig at være 2
timer efter - kunne være blevet en væmmelig telefonregning), der var 42
i kø foran mig.

Intet ondt om PFA, fin service fra deres side af. Hvad der derimod
undrer mig er det nummer de ringede fra. Det hed nemlig +45 10807161.
Det nummer syns jeg ikke lige passer ind i den danske nummerplan, mig
bekendt er numre der starter med 10 forvalgsnumre til de forskellige
teleselskaber - og dem kan man vel ikke ringe fra ?

Så, er der nogen der lige kan forklare hvor et nummer som 10807161
kommer ind i det danske telefonnet ?

Fra : Hr. Jensen

Dato : 02-11-05 20:16

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og dem kan man vel ikke ringe fra ?
>
> Så, er der nogen der lige kan forklare hvor et nummer som 10807161 kommer

Hej.

Måske sender deres telefonanlæg et forkert nummer når de ringer ud.

Hilsen

Henning

Fra : Pongo

Dato : 02-11-05 22:34

Hr. Jensen wrote:

> Måske sender deres telefonanlæg et forkert nummer når de ringer ud.

Ja, men det er alligevel lidt underligt. PFA har telefonnumre der
tilhører TDC totalløsninger.
Umiddelbart skulle man derfor tro at den tilbageringningsfunktion var
leveret af TDC.
Operatøren skal normalt screene a-numrene, så man ikke kan fuske med sit
a-nummer og den slags plejer TDC at have styr på.
Så er der landekoden (+45). Det sætter man da vist ikke på når kaldet er
rent nationalt. Det lugter lidt af et internationalt opkald der er
forsøgt listet ind via en IP-gateway eller lignende.
Men hvorfor skulle opkaldet være origineret i udlandet ?
I nogle brancher kunne det måske have været fordi opkaldet kom fra et
call-center i Indien eller sådan noget, men hvorfor skulle PFA dog
benytte et udenlandsk call-center.
Jeg synes det virker underligt. Måske er der bare tale om et teknisk
uheld
/Klaus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-11-05 00:27

Pongo presented the following explanation :

Det lyder da som en logisk forklaring - det burde jo ikke have
betydning for gennemførslen af selve opkaldet.

> [...]
> Operatøren skal normalt screene a-numrene, så man ikke kan fuske med sit
> a-nummer og den slags plejer TDC at have styr på.

Jeg går ud fra du mener det nummer de skal ringe tilbage på ? det var
så et jeg selv skulle taste ind da jeg valgte at blive ringet op. Men
de skal selvfølgelig nok lige kigge på nummeret først, ellers kunne det
jo misbruges ret vildt - men på den anden side, nummeret var det eneste
jeg "efterlod" til dem så der er ikke så meget at checke på.

> Så er der landekoden (+45). Det sætter man da vist ikke på når kaldet er rent
> nationalt. Det lugter lidt af et internationalt opkald der er forsøgt listet
> ind via en IP-gateway eller lignende.

Så vidt jeg kan se på Telestyrelsens nummerplan er 108x reserveret til
operatørkoder. Kan det simpelthen være at PFA's callcenter er
teleudbyder og derfor har sin egen forvalgskode ? At det mærkelige
nummer så kommer ud til min telefon kan jo være en fejl i deres
telefonsystem.

> Jeg synes det virker underligt. Måske er der bare tale om et teknisk uheld

Ja, enten et uheld eller en dårlig opsætning.