Misbrugt som barn. Hvad nu?
Fra : Lasse Jensen

Dato : 21-09-05 17:47

Min kæreste blev misbrugt som barn, og det gør at hun er meget hæmmet
seksuelt. Hvordan misbruget foregik, ved jeg ikke, udover at det var en
person udenfor hendes familie. Hun har meget lavt selvværd over sin krop,
og i perioder kan hun ikke få sig selv til at røre ved mig, når vi har sex,
og da slet ikke de 'gode' steder. Det generer os begge to meget, men hvad
kan vi gøre ved det?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-05 18:10

On Wed, 21 Sep 2005 18:46:59 +0200, Lasse Jensen <fafler@gmail.com>
wrote:

> [...]
>og da slet ikke de 'gode' steder. Det generer os begge to meget, men hvad

Måske var http://www.offerraadgivning.dk/ er godt sted at starte?

Ellers skal der nok professionelle folk på banen, f.eks. en psykolog
eller en psykoterapeut.

/Alex

Fra : Lasse Jensen

Dato : 21-09-05 21:27

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> Måske var http://www.offerraadgivning.dk/ er godt sted at starte?

Det mente hun ikke, men jeg prøver nok at ringe, måske kan de give mig nogle
tips.

> Ellers skal der nok professionelle folk på banen, f.eks. en psykolog
> eller en psykoterapeut.

Hun har tidligere været til psykolog med det.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 22-09-05 02:27

On Wed, 21 Sep 2005 22:27:04 +0200, Lasse Jensen <fafler@gmail.com>
wrote:

>Hun har tidligere været til psykolog med det.

nu er alle pysologoer jo ikke lige gode så det er værd at prøve sig
frem til man finder den rigtige

har hun fortalt dig hvordan overgrebene fandt sted og hvor gammel var
hun ?

>--

Mv.
Bo M Mogensen
When he hears you speak And says, "How does it feel
To be such a freak?" And you say, "Impossible".Dylan 1965

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-09-05 05:56

Bo M Mogensen wrote:

> nu er alle pysologoer jo ikke lige gode så det er værd at prøve sig
> frem til man finder den rigtige
>
> har hun fortalt dig hvordan overgrebene fandt sted og hvor gammel var
> hun ?

Nej. Hun vil vidst ikke rigtig ud med det. Men måske skulle jeg foreslå at
vi tager en aften til at tale om det, og så må det koste de tårer det vil.

Fra : Helle

Dato : 22-09-05 09:11

> [...]
> vi tager en aften til at tale om det, og så må det koste de tårer det vil.

Lyder som en rigtig god ide.

Helle

Fra : Gert Medom

Dato : 22-09-05 15:39

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> vi tager en aften til at tale om det, og så må det koste de tårer det

Måske skulle du afvente, hvornår hun synes tiden er inde til at tale om
det.
Har selv en god veninde der har været udsat for det samme, og der lod jeg
hende bestemme hvornår hun ville fortælle om det eller om hun i det hele
taget ville fortælle det. Men sig til hende at du gerne tager snakken og
at
det er alt andet end ligegyldigt for dig.

Jeg var med hende til et arrangement hvor andre ofre for incest fortalte
og
jeg tror det hjalp hende lidt til at forstå at den skyldfølelse hun bar
rundt på ikke var unormal. Hun sagde flere gange til mig at hun skammede
sig
over at hun ikke havde stoppet det.

/ Gert

Fra : Brian Olesen

Dato : 22-09-05 23:33

Hmm nu er det jo meget in, at sige, at man er blevet misbrugt som barn blant
nogle kvinder. Ikke at det overhovedet behøver forholde sig sådan, men blot
en strøtanke.

Det er fint du spørger her i gruppen, men hvad er hun selv parat til?

Mvh. Brian

Fra : Helle

Dato : 21-09-05 20:28

> [...]
> sex,
> og da slet ikke de 'gode' steder. Det generer os begge to meget, men hvad

Hejsa.

Det gør mig ondt at høre hvad der er sket med din kæreste. Jeg er selv
blevet misbrugt seksuelt som barn, så jeg ved hvor meget det kan hæmme en.

Det er utrolig vigtigt at hun får hjælp. Jeg vil anbefale jer at tale med
jeres læge eller opsøge et center for seksuelt misbrugte. Har selv gået på
sådan et center og det hjalp mig helt vildt at tale med andre i samme båd.

Det er meget normalt at det er svært med det seksuelle efter sådan nogle
overgreb og derfor er det VIGTIGT (!!) at du ikke presser hende til sex. Det
ville faktisk være en god ide hvis du lod HENDE give tegn til hvornår I
skulle have sex - altså så du ikke lægger op til noget.

Det kan være en grusom og smertefuld omgang at bearbejde seksuelle overgreb,
men hvis man får noget hjælp udefra så kan det lade sig gøre. Jeg er selv 23
år i dag og arbejdede med mine overgreb i 2-3 år før jeg ligesom kunne sige
at nu var jeg ude af det. Jeg lever et forholdsvis normalt liv i dag og har
et fint sexliv - det troede jeg ellers aldrig jeg skulle få.

Så der er virkelig håb forude men du skal virkelig gå forsigtigt og ikke
presse på. Opsøg læge eller et center for seksuelt misbrugte. Hvor I landet
er I fra?

Kh Helle

Fra : Lasse Jensen

Dato : 21-09-05 21:38

Helle wrote:

> Hejsa.
>
> Det gør mig ondt at høre hvad der er sket med din kæreste. Jeg er selv
> blevet misbrugt seksuelt som barn, så jeg ved hvor meget det kan hæmme en.

Det er jeg ked af at høre.

> [...]
> sådan et center og det hjalp mig helt vildt at tale med andre i samme båd.

Hun har gået til psykolog med det. Men måske var det en god idé, hvis hun
talte med nogen, der også havde oplevet det.

> [...]
> Det ville faktisk være en god ide hvis du lod HENDE give tegn til hvornår
> I skulle have sex - altså så du ikke lægger op til noget.

Det lyder som en god idé. Faktisk føler jeg mig lidt dum nu.

> [...]
>
> Så der er virkelig håb forude men du skal virkelig gå forsigtigt og ikke
> presse på. Opsøg læge eller et center for seksuelt misbrugte. Hvor I

Det er jeg glad for. Jeg elsker hende virkelig, og frygter for at det skal
ødelægge vores forhold.

Vi er fra vestsjælland.

Fra : Helle

Dato : 21-09-05 22:43

> [...]
>
> Det lyder som en god idé. Faktisk føler jeg mig lidt dum nu.

> Det er jeg glad for. Jeg elsker hende virkelig, og frygter for at det skal

Hej igen.

Hvorfor føler du dig dum?..

Fik hun noget ud af det da hun tidligere gik til psykolog? hvis ikke, så er
det ikk sikkert hun har været parart. Jeg prøvede også nogle gange inden det
sådan rigtigt virkede for mig og jeg fandt det rigtige for mig.
Det er en enormt god ide at opsøge et center for seksuelt misbrugte (der må
være sådan et på Vestsjælland/Sjælland) for her kan hun tale med
ligesindede. Det giver SÅ utrolig meget at opleve "hov andre har det ligesom
mig!" Det er helt vildt.

Men samtidig synes jeg også det er en god ide at DU opsøger hjælp som du
også er inde på. Så kan du få gode råd til hvordan du støtter bedst som
pårørende.

Skriv endelig igen.

Kh Helle

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-09-05 23:08

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> wrote in message

> Men samtidig synes jeg også det er en god ide at DU opsøger hjælp som du
> også er inde på. Så kan du få gode råd til hvordan du støtter bedst som
> pårørende.
>
> Skriv endelig igen.

En, jeg kender, der har været ude for det samme, har haft glæde af nogle
samtalegrupper på nettet. Hvis det har interesse, kan jeg prøve at få en
adresse af hende.

Per V.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-09-05 05:54

Per Vadmand wrote:

> En, jeg kender, der har været ude for det samme, har haft glæde af nogle
> samtalegrupper på nettet. Hvis det har interesse, kan jeg prøve at få en
> adresse af hende.

Det må du meget gerne.

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-09-05 09:09

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> wrote in message

> Det må du meget gerne.

Jeg har lige sendt hende en mail og vender tilbage, når (hvis) jeg får et
svar.

Per V.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-09-05 05:53

Helle wrote:

> Hvorfor føler du dig dum?..

Fordi jeg ikke selv har tænkt på det.

> [...]
> må være sådan et på Vestsjælland/Sjælland) for her kan hun tale med
> ligesindede. Det giver SÅ utrolig meget at opleve "hov andre har det

Det ved jeg ikke om hun gjorde. Hun har svært ved at tale om det, og det
virker på en måde lidt som om hun har givet op. Accepteret at sådan er det
bare. Jeg vil foreslå hende at vi kigger efter sådan et center.

> Men samtidig synes jeg også det er en god ide at DU opsøger hjælp som du
> også er inde på. Så kan du få gode råd til hvordan du støtter bedst som
> pårørende.

Præcis.