Kina-mad
Fra : Ole Sørensen

Dato : 01-11-05 20:50

Er der nogen af jer der ved, om det i virkeligheden ER kylling som indgår i
"Stegt kylling med grønsager og ris" hos den lokale kina-takeaway?
Jeg har svært ved at gennemskue hvordan kødet kan blive så mørt og fint, og
stykkerne er nærmest alle sammen aflange/runde.

Er vi ovre i noget kylling/killing i karry her?

hilsen ole

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-05 21:29

"Ole Sørensen" <sorrynomail@asjdhfajklsdhgjk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> stykkerne er nærmest alle sammen aflange/runde.
>
> Er vi ovre i noget kylling/killing i karry her?

Ikke "killing", men kalkun... Det er billigere og stykkerne bliver mere
ensartede.

Tina
/der har lavet utallige "kyllingesalater" med kalkunkød i stedet for
kylling.

Fra : Hauge

Dato : 01-11-05 21:42

Hejsa

Tina A. wrote:
> Ikke "killing", men kalkun... Det er billigere og stykkerne bliver
> mere ensartede.

Men der er da himmelvid forskel i smagen, hvis man da ikke pladrer det til
med diverse marinader, der alligevel gør at man kunne nøjes med en skive
franskbrød.

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051101203947@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Peter Westh

Dato : 01-11-05 21:36

> [...]
> og stykkerne er nærmest alle sammen aflange/runde.
>
> Er vi ovre i noget kylling/killing i karry her?

I kinesiske wokretter marineres kyllingekød, der er skåret i fine strimler,
gerne i en blanding af risvin, majsstivelse og æggehvide, og så steges det
ultrakort tid på høj temperatur. Det giver den bløde, glatte og saftige
konsistens.

/P

Fra : Ole Sørensen

Dato : 02-11-05 19:32

Peter Westh wrote:
> [...]
> strimler, gerne i en blanding af risvin, majsstivelse og æggehvide,
> og så steges det ultrakort tid på høj temperatur. Det giver den

Interessant. Vil man kunne lave det derhjemme uden en wok?

ole

Fra : Peter Westh

Dato : 02-11-05 19:43

> Interessant. Vil man kunne lave det derhjemme uden en wok?

Joh, en stegegryde kan godt agere wok i en snæver vending, eller en
stegepande.

Princippet kan ses illustreret her:
http://www.danish-deli-food.com/Danish/cookbook/recepdetail.asp?recid=541

MVH

Peter

Fra : Monty

Dato : 04-11-05 22:34

jeg tror at det tekniske udtryk er "velutering" ....