Windhoek til Cape Town
Fra : Bo Vestergaard

Dato : 30-10-05 19:15

Hvordan kan man rejse fra Windhoek til Cape Town, hvis man gerne vil opleve
Fish River Canyon. Jeg har læst Lonelyplanet omkring arrangerede ture, men
det ser ikke ud til at være muligt, med mindre man har sin egen bil.
Togrejser har også været ret umuligt med mindre man køber en togrejse som er
meget dyr og går direkte. Jeg håber på hjælp omkring ovenstående eller gode
råd om området. På forhånd tak Bo

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 30-10-05 19:37

Bo Vestergaard <bo@skjern-net.dk> wrote:
[...]

Mm, helst skal man ha sin egen bil, selvfølgelig. Har man ikke det så
er det likevel mulig å få det til, til forskjellige priser. Om du har
lyst til å se mer av det sydlige Namibia, så finnes det nok av
arrangerede turer fra Windhoek. De tar fra 5-7 dager, og de fleste
har Keetmanshoop som siste stopp før retur til Windhoek. Da kan du
jo fint hoppe av turen og ta buss eller tog sydover mot Cape Town.

Om Fish River Canyon virkelig er det eneste du vil se i Namibia,
og du vil gjøre det billigst mulig, så tror jeg du gjør det best ved å
ta buss til Ketmanshoop. Overnatt der for eksempel på Chapel Inn.
De tilbyr flerdagersturer til canyonen, eller bare transport dit,
om du ønsker det. Tilbake fra canyonen burde du klare å få haik
med sør-afrikanske turister.

Jeg vet at Chapel Inn formidler turer til
resafrica.net/fish-river-lodge/
og det skal visst være bra valuta for pengene. Men det er helt
sikkert andre som også kan hjelpe deg i Keetmanshoop.

God reise!

Bjørn
http://www.iposeogsekk.com/

Fra : Stig Nielsen

Dato : 31-10-05 03:22

"Bo Vestergaard" <bo@skjern-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som er meget dyr og går direkte. Jeg håber på hjælp omkring ovenstående
> eller gode råd om området. På forhånd tak Bo

Hvis jeg var dig ville jeg droppe Fish River Canyon.

Den er altså ikke så speciel, desuden er det forbudt at gå ned i den, så du
vil kun kunne kigge ud over den oppe fra kanten.
Og så er rejsen efter min mening alt for lang for bare det.
Selvfølgelig er det fedt at være ude i Kalahari-ørkenen, men den kan du også
opleve andre steder.

Hvis jeg var dig ville jeg hellere bruge kræfter på Sossusvlei og Etosha
samt Damaraland.
Det er væsentligt mere spændende.

Nu ved jeg ikke om du har været i Grand Canyon, har du det, så vil du finde
Fish River Canyon som et hul i jorden.
Jeg blev i hvert fald selv skuffet.

Stig

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 31-10-05 20:15

Stig Nielsen <klm@no.pq> wrote:
: Hvis jeg var dig ville jeg droppe Fish River Canyon.
: Den er altså ikke så speciel, desuden er det forbudt at gå ned i den, så du
: vil kun kunne kigge ud over den oppe fra kanten.

Høh! Selvfølgelig er den spesiell. Det finnes bare en av den. Og selv om
man ikke uten videre får lov til å gå ned i den, så kan det fint la seg
ordne om man organiserer det med guide fra parken eller en av de
omkringliggende lodges. Og det er det vel verdt å gjøre.

: Nu ved jeg ikke om du har været i Grand Canyon, har du det, så vil du finde
: Fish River Canyon som et hul i jorden. Jeg blev i hvert fald selv skuffet.

Og har du vært i Colca Canyon og Cotahuasi Canyon i Peru, eller fulgt
Kali Gandaki-elven i Nepal, så virker Grand Canyon også som en ikke
altfor imponerende revne i jorden. Men hvis man aldri har vært i eller
ved en riktig dyp canyon, så er Fish River helt fin, den.

Men ellers er jeg enig. Det er ørkenen som er det flotteste med
Namibia, og Etosha er ok om man ikke har vært i topp-safariområdene
i Sør-Afrika eller Øst-Afrika tidligere.

Mine bilder fra diverse steder i Namibia m.m. kan sees på

http://www.pvv.org/~bct/afrika/

(Namibia begynner på bilde 72, før det er Sør-Afrika og Botswana)
, så kan han selv bedømme om det ser ut til å være turen verdt. #8D)

Bjørn

Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-10-05 22:40

"Bjørn Christian Tørrissen"
> [...]
>
> (Namibia begynner på bilde 72, før det er Sør-Afrika og Botswana)
> , så kan han selv bedømme om det ser ut til å være turen verdt. #8D)

Bjørn du ser ud til at have tjeck på det der med at tage
billeder i Afrika - Jeg er på vej til Zambia og håber jeg
Botswana, og det handler altsammen om at tage billeder,
hvor paranoid skal jeg være for at rende rundt med
kamera på skulderen.
Jeg er vandt til at rejse rundt i Asien, lokal transport
og langt fra alfavej og har aldrig haft problemer, men
jeg har på fornemmelsen at Afrika er en del mere usikkert?
Alle tips modtages med kyshånd. -max-

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 01-11-05 00:23

";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote:
: billeder i Afrika. - Jeg er på vej til Zambia og håber jeg
: Botswana, og det handler altsammen om at tage billeder,
: hvor paranoid skal jeg være for at rende rundt med
: kamera på skulderen.

Ojojoj... Nå skal jeg visst være veldig forsiktig her, for det er
virkelig mye som kan gå galt. Men ting vil helst gå bra, bare
tenk positivt og vær forsiktig.

Afrika er en helt annen sak enn Afrika, det er nok riktig.
Når det gjelder Botswana så har du lite annet å frykte enn
hva naturen selv kan finne på. Men det er til gjengjeld
litt av hvert...

Ting å tenke på:

* Når du reiser til Afrika er det formodentlig mest for å se
natur. I naturen kan du fint bære et kamera over skulderen, men
i byene skal du være veldig forsiktig med det. Ran og tyveri
kan finne sted når som helst og hvor som helst, også i trafikkerte
gater. Ingen tør å gripe inn når de ser et ran. Forsøk så godt
du kan å se ut som om du ikke har noe særlig som er verdt å
rane, så blir du det nok heller ikke. Å ha et dyrt kamera rundt
halsen eller over skulderen er bare en dårlig ide.

* Klimaet i Afrika er variert, men veldig ofte ekstremt på en
eller annen måte. I Botswana er det største problemet gjerne
en veldig hete (rundt 50 grader nord i landet til tider), og
i tillegg en kraftig vind som virvler opp usannsynlige mengder
støv fra grunnen. Ett lite sandkorn inn i kameraets finmekanikk,
og så har du ikke noe funksjonelt kamera lenger... Tenk litt på
det før du drar det frem fra sekken!

* Helt nord i Botswana, ved Chobe nasjonalpark, kan det være
en god ide å bo på et godt hotell heller enn å campe i telt
på campingplassene langs elven. Det hender at geriljasoldater
og andre røvere kommer over elva fra Namibia/Angola om natten
og raner teltcamper. (Det skjedde blant annet med en gruppe jeg
reiste sammen med, til alt hell var jeg selv innlosjert på hotell
akkurat den natten, fordi jeg var matforgiftet og trengte litt
komfort!)

* Du skal sannsynligvis til Victoriafallene? I selve
nasjonalparkområdet, innenfor der du betaler inngangsbillett
både på zambisk og zimbabwisk side, kan du føle deg trygg. Vær
mer forsiktig om du går langs bredden utenfor selve gjerdene
til nasjonalparken. Om du merker at du blir forfulgt av noen,
sørg for å holde deg i nærheten av mest mulig folk, og forsøk
å finne flest mulig andre å gå sammen med. Det er ikke noe
politi der, så du er ellers et lett bytte. Hold helst kameraet
skjult så mye som mulig.

* Om du har digitalkamera, sørg for å ta backup til CD med få
dagers mellomrom. Kamera/minnebrikke kan forsvinne, det kan
plutselig gå mange dager uten at du finner en fotobutikk som
kan brenne CD for deg, du kan plutselig trenge mye plass for
å fotografere noe fantastisk som dukker opp.

* Om du ikke har digitalkamera, pass VELDIG godt på filmene
dine, både med tanke på tyveri, men også, og mest viktig, fordi
temperatur og fuktighet i luften kan skade filmen.

Hm. Det får holde, tror jeg. Mest sannsynlig går det helt fint,
men tenk virkelig over hvor du er og hva du har rundt deg, hver
eneste gang du har lyst til å ta frem kameraet.

Lykke til!

Bjørn
http://www.iposeogsekk.com/

Fra : ;o\)-max-

Dato : 02-11-05 01:59

"Bjørn Christian Tørrissen"
> [...]
> men tenk virkelig over hvor du er og hva du har rundt deg, hver
> eneste gang du har lyst til å ta frem kameraet.

Tusind tak Bjørn, fantastisk flot forklaring, jeg er nu skræmt
fra vid og sans - jeg rejser med store kameraer og lange
objektiver og elsker at vade rundt og tage billeder, både
ude i naturen og inde i byerne, fare vild og opleve det uventede,
det er måske ikke så smart - hmm og røver og soldater huer
mig ikke specielt meget, nå men som du siger lidt forsigtighed
og en positiv indstilling, det har fungeret for mig ind til nu.
Det med tempreturen og det tekniske har jeg ikke problemer med,
selvom 50 grader lyder måske liige lovlig dejligt varmt, 46 grader
er min rekord, har ikke noget specielt stort ønske om at slå den.
Jaja det skal nok blive sjovt - måske man kan hyre en bodyguard/
guide.. Endnu en gang mange tak for det detaljerede svar. -max-

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 05-11-05 19:54

> [...]
>
> (Namibia begynner på bilde 72, før det er Sør-Afrika og Botswana)
> , så kan han selv bedømme om det ser ut til å være turen verdt. #8D)

Hej Bjørn.
Tak for en morsom tur med dig rundt i Sydafrika. Og dine billeder er tilmed
af temmelig høj kvalitet.
Jeg kunne tænke mig at vide hvad du har fotograferet med, samt hvilket
program du har lavet galleriet med.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 05-11-05 22:20

Niels Hejnfelt <niels@viphejnfelt.dk> wrote:
: Tak for en morsom tur med dig rundt i Sydafrika. Og dine billeder er tilmed
: af temmelig høj kvalitet.

Takk selv. #8D) Om du vil følge med på flere turer på denne måten, må du
gjerne gå inn på www.iposeogsekk.com og besøke galleriene der.

: Jeg kunne tænke mig at vide hvad du har fotograferet med, samt hvilket
: program du har lavet galleriet med.

Kameraet jeg brukte var et Sony Mavica MVC-CD300, dvs et nokså
ordinært kamera. 3 megapixler, 3x optisk zoom, ikke noe utstyr
utover standard-linse og innebygd flash. Grunnen til at jeg kjøpte
det var at det lagret platene på små CD-plater direkte, i stedet
for på minnebrikker. Veldig praktisk for meg den gangen jeg kjøpte
det, i 2001, fordi minnebrikker dengang var veldig dyre, og jeg
skulle ut og reise lenge til steder hvor det var langt mellom
fotobutikkene, og jeg ville ha muligheten til å ta MANGE bilder. #:D)

Noen av bildene har også fått en liten omgang med Paint Shop Pro
(som altså er en slags billig kopi av Photoshop, som likevel
har alle muligheter jeg trenger).

Programmet jeg bruker til å generere galleriet med er Arles Image Web
Page Creator, se http://www.digitaldutch.com/arles/
Det lager sider med bare bilder og menyknapper på, og så bruker jeg
Dreamweaver eller et annet og enklere vanlig html-redigeringsprogram
til å legge inn kommentarer med.

Happy trails,

Bjørn
http://www.iposeogsekk.com/