Hvordan ny bøsning til baghjulsnav ?
Fra : Nicolai

Dato : 01-11-05 15:59

Hej Alle

Jeg har fået skiftet bagdæk på min MC (Kawa ZZR 600cc fra 1993,
nogen gange omtalt ZX) og i den forbindelse har min 'såkaldte'
mekaniker smidt en bøsning væk.
Denne bøsning sidder mellem hjulet og svinggaflen, i baghjulsnavet
(som holder dækket fast i bagsvingeren)
UDEN denne bøsning kan hjulet flyttet sig fra side til side (hvilket
har resulteret i nogle flotte ridser i alu-bagsvingeren:( )
PROBLEMET er at bøsningen ikke produceres længere, og der kan ikke
skaffes en ny, og den gamle kan ikke findes - og MC kører INGEN vegne
uden!

DERFOR: Hvor / hvordan får jeg en ny ?

Jeg har spurgt Aarhus Scooter hvor MCen står, jeg har ringet til Jan
Laursen ved Viby MC, snakket med Rydberg MC og ingen har (endnu)
dimsen.
Jeg kan få lavet en ny, men ville føle mig bedre tilpas med en
'original' ...

Målene på bøsningen er:
Udvendig diameter: 36,0 mm, hullets størrelse / akslens diameter: 20,0
mm (+ evt lidt luft), tykkelse / bredde: 14,5 mm

Mvh
Nicolai Sønder
(1. MC, 1. sæson på Kawa ZZR 600 = for fedt)

Fra : Studen

Dato : 01-11-05 18:24

"Nicolai" <nicolai@sonder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>Udvendig diameter: 36,0 mm, hullets størrelse / akslens diameter: 20,0
>mm (+ evt lidt luft), tykkelse / bredde: 14,5 mm

Du har jo svaret selv; Hvis du ikke kan opdrive den i DK og/eller udlandet,
så må du jo bare få lavet en ny. Den løsning ville jeg da straks vælge, det
er sikkert nogenlunde samme pris som at skaffe en original - Og den bliver
garanteret præcist ligeså god (hvis du ikke får den lavet i modellervoks).
Det er vel mekanikeren der betaler alligevel?

/Studen

Fra : Armand

Dato : 01-11-05 23:05

Studen wrote:
> "Nicolai" <nicolai@sonder.dk> skrev i en meddelelse

> .............. Og den bliver garanteret præcist ligeså god (hvis
> du ikke får den lavet i modellervoks).

Jup!
Til enhver tid vil et stykke menneskelig forarbejdet jern være bedre end
en 10.000-styks fremstillet dims!
Hvis den tillige bliver lavet i rustfrit stål vil den endda være bedre
end den originale :-|

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 01-11-05 21:06

Måske en MC-ophugger ala LC-racing.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Hekto

Dato : 01-11-05 21:27

> [...]
> 20,0
> mm (+ evt lidt luft), tykkelse / bredde: 14,5 mm

Årh - hold dog op!

Om den er trillet af en stump jern i japan eller i Dannavang kan da
være inderligt ligegyldigt! Alt det 'originalt'-sludder.

Hen til en drejebænk og lave en ny! Du har jo målene.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Nicolai

Dato : 02-11-05 11:17

> [...]
> en 10.000-styks fremstillet dims!
> Hvis den tillige bliver lavet i rustfrit stål vil den endda være bedre

OK OK
- jeg får lavet en ny, ville bare lige være sikker på at det var
"den rigtige" løsning. Jeg er som sagt grøn-MCist og har det derfor
lidt bedre ved at blive bekræftet af jer garvede :D
Så tak for info, jeg får LAVET en dims og så ruller Kawaen igen (om
ikke andet, så i garage for vinteren:)
mvh
Nicolai

Fra : Armand

Dato : 02-11-05 17:34

Nicolai wrote:

> [...]
> "den rigtige" løsning. Jeg er som sagt grøn-MCist og har det derfor
> lidt bedre ved at blive bekræftet af jer garvede :D

FYI: Yderdiameteren, og overfladens beskaffenhed forøvrigt, er ikke
uvæsentlig, derved at den matcher pakdåsens indre mål!

--
Armand.

Fra : Kong

Dato : 02-11-05 11:56

www.mc-huset.dk har 99% sikkert en. Fint du får en ny lavet nu, men mangler
du stumper til E'eren igen så ring til dem.

Palle

Fra : Kong

Dato : 02-11-05 11:57

Forresten, var det ikke dig der spurgte om du skulle tage til vurdering med
din cykel i foråret? Hvis ja, hvordan endte det?

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-05 23:24

[...]

Jeg kan ikke se anden end at jeg kan skaffe den fra Tyskland, men den skal
koste 100 kr
Som andre skriver, så få lavet en ny og da der ikke er "meget" i den, så lav
den i rustfri.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc