Erfaringer med baghjulskørsel
Fra : Jacob Larsen

Dato : 01-11-05 12:37

Jeg har leget lidt med at rykke cyklen på baghjul og det kan den såmæn også,
hvis jeg rykker lidt tilbage i sædet og kører omkring 70 km/t, slipper
gassen kort og giver gas igen. Det er bare som om det kunne være lidt
nemmere, og det ser ud til at andre har lidt nemmere ved det på deres
cykler. Nu er min jo så også en semi-racer (CBR600F2), hvilket jo betyder at
vægten er lidt længere nede og fremme end på en streetfighteragtig cykel.
Jeg har dog hørt fra disse "andre" at de bruger koblingen til at rykke dem
op. Det vil jeg jo helst undgå, da jeg altid har hørt herinde, at det er en
skidt ide.

Hvis man starter fra stilstand er det selvfølgelig ikke noget problem. Dog
synes jeg det virker ukontrolleret, at rykke den op med så lidt fart og så
med brug af koblingen, da den opfører sig yderst livligt, når den kommer op.
Det er IMO meget nemmere at gøre dette med færre hk på baghjulet.

Hvad er jeres erfaringer? Bruger I koblingen eller hvad? Troede slet ikke
det var nødvendigt på en 600ccm sportscykel, men det lyder til, at det er
det folk gør. Er det fordi de ikke kan gøre det "rigtigt"?
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : OZ3BTO

Dato : 01-11-05 12:54

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det var nødvendigt på en 600ccm sportscykel, men det lyder til, at det er
> det folk gør. Er det fordi de ikke kan gøre det "rigtigt"?

På den DT175er jeg kørte på for noget tid siden rykkede jeg bare tilbage i
sædet og gav noget gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas
Ok ok Den var så oss noget lettere + det jo er en off roader

OZ3BTO

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 01-11-05 16:05

> [...]
> det var nødvendigt på en 600ccm sportscykel, men det lyder til, at det er
> det folk gør. Er det fordi de ikke kan gøre det "rigtigt"?

Hej, jeg er nu overhovedet ikke nogen ekspert på området, men for mig er det
ikke noget problem, at rykke cyklen på baghjul, bare ved at give gas. Fra
fuld stop er det bare i 1. gear og så give den rullen. Er man i fart, er det
bare en nedgearing og så en solid rulle. Så løfter den sig uden de store
problemer.

Har du forsøgt at søge på emnet her i NG. Det er ikke lang tid siden, måske
et års tid siden, at emnet har været debatteret. Måske jeg husker forkert,
og det var på motorcykelgalleri.dk. Men jeg husker, at der var nogle rigtig
gode forklaringer på teknikken.

Mvh og held og lykke med projektet,

Allan

Aprilia SL1000 Falco

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 01-11-05 16:12

Jeg har også prøvet at lege lidt med at få min Kawa ZZR600 på baghjul, og
jeg har efterhånden konkluderet at uden brug af koblingen er det ikke
rigtigt muligt, men det er selvfølgelig også en gammel fuldkåbe sag fra 1991
på 195kg, plus at jeg selv vejer 80kg.

Nu har jeg ikke kørt så meget på V2 maskiner og kunne derfor godt tænke mig
at hører om de er lettere at få på baghjul. F.eks. Suzuki SV650 og Hyosung
650, og det er altså erfaringer uden brug af kobling som er interresante.
(Jeg går udfra at V2'er på 1000ccm klarer disciplinen uden problemer, SV1000
og lign.)

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 01-11-05 16:32

"Martin Guld Thomsen" <snewareFJERN@tiscali.dk> wrote in
message news:436785a4$0$8881$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
> [...]
> baghjul. F.eks. Suzuki SV650 og Hyosung 650, og det er
> altså erfaringer uden brug af kobling som er

Så skulle det være pga tyngdepunktets placering. Dem jeg har set rykke en
SV'er på baghjul har brugt koblingen og kørt ganske langsomt idet de
starter. Slet ikke de ca. 70 km/t jeg snakker om. Der var dog også været
tale om tøseweelies, hvor den ikke kunne holde sig oppe andet end det korte
stykke tid hvor der er acc. men det siger jo selvf. kun noget om føreren,
ikke om cyklen. Det burde nu også kunne lade sig gøre uden koblingen på
sådan een. En GS500 kan jo også rykke sig selv op, hvis man virkelig vil, så
det er nok bare et spg om evner.

> (Jeg går udfra at V2'er på 1000ccm klarer
> disciplinen uden problemer, SV1000 og lign.)

Det aner jeg så ikke, men jeg vil da tro det har noget nemmere ved det, men
det er IMO ikke pga. V-motoren..

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 01-11-05 22:10

> Så skulle det være pga tyngdepunktets placering. Dem jeg har set rykke en
> SV'er på baghjul har brugt koblingen og kørt ganske langsomt idet de
> starter. Slet ikke de ca. 70 km/t jeg snakker om.

Kører sammen med en der har en Hyosung med "sports-pakken" og den løfter
gerne hjulet i 1. gear bare ved at bruge gassen. Har også kørt lidt på en
SV 650 men Syntes hyosungen trak hårdere, følte da at mine arme blev ret
lange
Min egen lille 400ccm V2'er skal der bruges kobling til at få løftet
forhjulet, men den gør det så også i både 1. og 2. gear

/
Jesper

Fra : Pizzabager

Dato : 01-11-05 17:55

> [...]
> cykel. Jeg har dog hørt fra disse "andre" at de bruger koblingen til at
> rykke dem op. Det vil jeg jo helst undgå, da jeg altid har hørt herinde,

De fleste nyere maskiner er jo lavet med mere vægt foran og lavt tyngdepunkt
så den er nemmere og holde nede.. min ZX9R har da sluppet asfalten et par
gange uden det var meningen selvom jeg lagde mig frem på den, så den kan
godt komme op bare ved at vride rullen hårdt..

om ikke andet så prøv og læg dig i 1-2 gear ved maks moment, slip gas også
vrid rullen og se hvad den gør.. hvis den ikke løfter sig, så kommer den nok
aldrig til det..

kasper :)

Fra : Carsten Mortensen

Dato : 02-11-05 09:20

Hej der,

Der er egentligt 2 forskellige metoder til dette.

1) Uden kobling: Dette kræver en lidt kraftigere motorcykel, hvor man kører
op til 2000 under momentet og lukker gassen. Dette giver et dyk i forgaflen,
som man så udnytter til at "springe" cyklen op med. Det gøres typisk i 2.
gear, da man bedre kan kontrollere det. Det svære er så at holde den på
balancepunktet og der skal man beherske en rolig gashånd. Mange gør som en
cross kører - med tænd/sluk håndtag og det er ikke måden (men indrømmet -
det er sgu svært).
Man læner sig bagover og sørger for at vægten er på baghjulet og evt. rykker
lidt i styret.

2)Med kobling: Kør i første med 3-4000 omdrejninger, tag kobling, gas cyklen
op til 6-7 tusinde, slip kobling. Få øvelsen selvom det kun er en ynkelig
wheelie. Dernæst brug bagbremsen til at dykke hjulet - kør op til 4000,
brems med bagbremsen til 3000, kobling ind, gas op, slip kobling, slip
bagbremse og du er flyvende.

Husk bagbremsen er din bedste ven.

Øvelse gør mester - men den følelse at forhjulet bliver let og man rammer
balancepunktet kræver noget tilvænding. Jeg frygter stadig at "flippe"
cyklen

OG HVOR FEDT ER DET ??!!!

Mvh. Carsten Mortensen

Fra : Christer Waleryd

Dato : 02-11-05 10:51

"Carsten Mortensen" <carsten_helle@privat.dk> writes:

> Hej der,
>
> Der er egentligt 2 forskellige metoder til dette.
>
> 1) Uden kobling: Dette kræver en lidt kraftigere motorcykel, hvor man kører

Veel, jeg anser hverken min 1973 CB750 eller min 1988 XT for at være
'kraftig', men likefullt klarer jeg at løfte begge op på baghjulet
uden kobling.
Jeg giver kun et kraftig dyt i styret samtidig som jeg lukker gassen,
på returen giver jeg gass og drar i styret. Da kommer de op.
Men jeg har ikke kørt langt på baghjulet.

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500

Fra : Jacob Larsen

Dato : 02-11-05 13:45

"Pizzabager" <Ingenmail@adresse.dk> wrote in message
> [...]
> moment, slip gas også vrid rullen og se hvad den gør..
> hvis den ikke løfter sig, så kommer den nok aldrig til

Det gør den. Jeg tror bare jeg skal vænne mig til denne form for udøvelse på
en sportscykel, for det føles noget vildere end når man bruger koblingen på
en mere effektsvag mc. Har nu aldrig gjort en masse i at køre på baghjul, så
jeg skal vel også lige vænne mig til det.

Med passager på, gør den det jo også bare ved ren acc. Om man vil det eller
ej. Det kunne jeg godt tænke mig at prøve en mc der bare gør ved alm acc.
uden passager.

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 02-11-05 17:35

Jacob Larsen wrote:

> Med passager på, gør den det jo også bare ved ren acc. Om man vil det
> eller ej. Det kunne jeg godt tænke mig at prøve en mc der bare gør ved alm
> acc. uden passager.

Var den letteste løsning så ikke at geare den en smule ned?

Min 600ccm giver i øvrigt et fint festligt løft i 1. gear ved bare at dreje
håndtaget.

--
FZR600R | http://cze.dk | http://dfmc.dk/?id=673

Fra : Jacob Larsen

Dato : 03-11-05 11:06

"Brian Lund Larsen" <brian@cze.invalid> wrote in message

> Var den letteste løsning så ikke at geare den en smule
> ned?

Hmmm... det havde jeg ikke lige overvejet. Det vil jeg da lige tænke over
næste år. Jeg vil nok lige køre et par tusind km inden jeg bestemmer mig for
hvad der skal ske. Tror ikke jeg bestemmer mig henover vinteren.

> Min 600ccm giver i øvrigt et fint festligt løft i 1. gear
> ved bare at dreje håndtaget.

Ok, er kørestillingen på sådan en måske mere oprejst end på en CBR? Hvad mon
grunden ellers kan være? Højere tyngdepunkt eller noget? Kræfterne på de to
maskiner er jo vist ikke så forskellige endda.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-11-05 20:41

"Martin Guld Thomsen" <snewareFJERN@tiscali.dk> writes:

> [...]
> koblingen er det ikke rigtigt muligt, men det er selvfølgelig også
> en gammel fuldkåbe sag fra 1991 på 195kg, plus at jeg selv vejer

Vrøvl! Find dig en offroader og øv dig i baghjulskørsel på den en
dags tid, derefter har du sikkert let nok ved at rykke ZZR'en op
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-11-05 23:40

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> writes:

> Har nu aldrig gjort en masse i at køre på baghjul, så jeg skal vel
> også lige vænne mig til det.

Skal og skal er jo nok så meget sagt :-/ Der er jo en god grund til at
man ikke laver sportscykler så de er gode til baghjulskørsel.

Næh, få dig hellere en offroader og leg på den - den er lavet til det
og er billig at lappe sammen når du tilter bagover
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-11-05 12:45

> Du frister. Har nu også stadig en drengedrøm om en sort offroader.

Sort?

> Findes der gode 4-takts offroadere der ikke koster en bondegård og
> samtidigt ikke er ret tunge?

Nu går jeg ud fra at du mener en pris under 20k. Mange vil nok sige
Yamaha XT350, men deres topstykke er temmeligt skrøbeligt og dyrt at
renovere. Jeg ville hellere gå efter en Suzuki DR350, den har vistnok
et bedre ry, selvom jeg ikke er alt for velbevandret i udvalget.

> Jeg er nok lidt bange for de to-taktere efter alle skrækhistorierne
> og erfaringer fra kammerater og lign.

Ja, jeg har nu også været temmeligt træt at de 2-taktere jeg har haft,
men omvendt har jeg også været temmeligt uheldig. Den store fordel er
dog at de er simple og relativt billige at reparere på, hvilket jo
slet ikke er tilfældet med 4-takterne. Derudover er det jo heller ikke
fordi 1-cylindrede 4-taktere er uendeligt stabile.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : N/A

Dato : 05-11-05 20:50

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-05 20:50

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote in

> Hmmm... Det er måske ikke så dumt, men kan det slet ikke lade sig gøre
> at få en flere-cylindret offroader? Er det er grund til dette?

Aprilia er lige kommet en en 450/550 ccm V2´er, haba namnam....

http://www.tmpscandinavia.com/Denmark/aprilia/rxv.htm

Dog en lidt hamper pris

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-11-05 12:15

"Rasmus RS50" <bumbum> wrote in message

> Aprilia er lige kommet en en 450/550 ccm V2´er, haba
> namnam....
>
> http://www.tmpscandinavia.com/Denmark/aprilia/rxv.htm
>
> Dog en lidt hamper pris

Puha ja. Den ser fed ud, men hold da op en vild pris. Det må kunne gøres
billigere.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-11-05 20:33

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> writes:

> Puha ja. Den ser fed ud, men hold da op en vild pris. Det må kunne
> gøres billigere.

Både og. En Suzuki RM-Z 450 crossdims koster 55k, så prillerne er jo
kun 7-8k dyrere, så hvis de ellers har komponenter i samme klasse, så
kan jo ikke rigtigt klage. Det skulle da lige være over det danske
afgiftsystem, der ikke ligefrem gør det let for endurokørerne :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-11-05 13:07

> Ja da, i de gode gamle actionfilm kørte de onde altid på sorte off-roadere.

Point taken

[dr350]
> Hmmm... Det er måske ikke så dumt, men kan det slet ikke lade sig gøre at få
> en flere-cylindret offroader? Er det er grund til dette?

Vægten, går jeg ud fra. Der er selvfølgelig nogle skrumler med R og
V2'ere, men de er ikke letvægtere.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R