On Mon, 31 Oct 2005 22:11:33 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:
Hej Ib.
>
>Så kan der fås en smule hjælp fra T&S. Men det er dælme også
>kun en smule. Men skal vi ikke helt op til '75 før det
>ligger elktronisk?.
Jeg har været hele møllen igennem med en NSU Super Fox fra 1958.
Hverken Centralregisteret eller T&S har så meget som een stavelse på
den.
Fremgangsmåden var for mit vedkommende følgende:
Først fremskaffede jeg navnet på den person der sidst havde haft den
indregistreret, hvilket tilfældigvis også var dens første ejer.
Den havde kun været indregistreret nogle få år svarende til ca. 18.000
Km, og var derefter landet bagest i en garage med en defekt motor .
Derefter papir på at den var min på hæderlig vis
Så til Centralregisteret for Motorkøretøjer, der intet havde på den
idet alt papir fra dengang var gået op i røg.
Så en ansøgning til Rigspolitichefen om tilladelse til at
indregistrere den, hvilket afstedkom et endog særdeles høfligt brev
der opfyldte mit ønske, såfremt jeg kunne enes med T&S om mit
forehavende.
Jeg vil pointere at behandlingen fra Rigspolitichefens kontor er i top
- Ingen slinger i valsen der.
Altså skulle den først til syn + toldsyn for at blive "revurderet".
SBI's deltagelse i projektet er også helt pletfri - 5 kokkehuer
At erlægge 926 Kr i depositum og så hele møllen igennem, inclusive
"udendørs" vurdering idet det er en veteran.
Slut afgift 0 Kr, altså 926 Kr tilbage af de penge T&S havde trukket
renter af i ½ år.
Det er noget af en speciel behandling af borgerne når det er mere end
sandsynliggjort at cyklen har været indregistreret i DK tidligere.
OK, der blev ikke betalt afgift af den, men det har kostet en del
renderi at komme så vidt.
Hvis man derfor står med en nyere MC uden papirer som ikke kan findes
i Centralregisteret skal man søge så langt tilbage som muligt og helst
have navn og adresse på første ejer samt en kvittering på det
oprindelige køb af cyklen.
Centralregisteret (Rigspolitichefen) er så vidt jeg har forstået meget
karrig med at udstede tilladelse til genregistrering på et tyndt
grundlag, idet man ikke vil risikere at "hvidvaske" et køretøj der
evt. kan være stjålet i udlandet, hvilket er helt forståeligt.
Så hvis man skal på samme øvelse skal man enten være så heldig at
cyklen findes i arkiverne eller gøre sit forarbejde særdeles godt.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk