Vådsrumsmembran
Fra : Holten

Dato : 31-10-05 19:15

Overvejer at bygge til vores hus med et bryggers/grovkøkken på 20 m²
Vil have afløb i hver ende af rummet, altså blot en gulvrist, istøbt i
betongulvet.
Der vil blive en håndvask samt muligvis senere et wc i hjørnet, i hvert flad
bliver kloaksystemet forberedt for det.

Så kommer ? skal der laves vådrumsmembran oven på mit støbte beton inden jeg
lægger klinker ??
MVH

Holten

Fra : Martin

Dato : 31-10-05 20:25

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flad bliver kloaksystemet forberedt for det.
>
> Så kommer ? skal der laves vådrumsmembran oven på mit støbte beton inden

ja,primer,membran og fliseklæber.... men vil der være meget vand på gulvet ?
ellers er det ikke nødvendigt....

Martin

Fra : Petersen_Michael

Dato : 31-10-05 21:02

In news:43665f1c$0$8785$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Holten <virker@ikke.dk> Typed:

> Så kommer ? skal der laves vådrumsmembran oven på mit støbte beton
> inden jeg lægger klinker ??

Nej
Evt. vand på gulvet kan trods membran aligevel fise ned i labyrinten af LIP
under klinkerne og rådne der i fred og ro *B*

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Holten

Dato : 31-10-05 21:18

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:43667823$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> LIP
> under klinkerne og rådne der i fred og ro *B*

Takker, og så lige at loven slet ikke kræver membran nogen steder, hvis
ellers beton er udført ordentligt er denne tæt nok.

MVH

Holten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-10-05 23:33

> Takker, og så lige at loven slet ikke kræver membran nogen steder, hvis
> ellers beton er udført ordentligt er denne tæt nok.

Det er ikke en lov men bygningsreglementet, og det er ganske klart på det
punkt. Har du afløb, og skal der være badeværelse, så skal der membran
under.

Mvh Maria

Fra : xygenial@yahoo.dk

Dato : 01-11-05 09:28

Holten skrev:

> Så kommer ? skal der laves vådrumsmembran oven på mit støbte beton inden jeg
> lægger klinker ??
> MVH
>
> Holten

Du behøver ikke vådrumsmembran når der ikke opsættes
bruser.Håndvask og toilet gør ikke rummet til et vådrum.

Carsten.

nb: Det er rigtigt at loven ikke kræver membran i vådrum, men at gulv
og vægge i vådrumszone skal være vandtæt.I praksis vil det sige at
må skal påføre vådrumsmembran. Grunden til at der er udviklet
membran til vandtætning er pga alle GDSér og dårlige
hånværkere.Før i tiden kunne en god hånværker støbe et gulv der
var vandtæt.

Carsten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-11-05 12:09

>Du behøver ikke vådrumsmembran når der ikke opsættes
>bruser.Håndvask og toilet gør ikke rummet til et vådrum.

I henhold til SBI-anvisning nr 189 er det vådrum, når det er baderum, wcrum
med gulvafløb og tilsvarende rum, herunder bryggers (med gulvafløb). Så det
er altså gulvaløbet, der gør det til et vådrum.

Mvh Maria

Fra : Mureren

Dato : 01-11-05 14:26

> [...]
det
> er altså gulvaløbet, der gør det til et vådrum.

Læs By og Byg anvisning 200 istedet for.

Mvh.
Mureren

Fra : Martin

Dato : 01-11-05 15:45

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> wcrum
> det
>
> Læs By og Byg anvisning 200 istedet for.

der er vel 117 forskellige regler om dette,men mit synspunkt er ::

er der chance for vand på gulvet (altså mere end det man spilder ved vanding
a blomster) så SKAL der membran på,er der ikke det,som f.eks i et alm
bryggers så SKAL der ikke...

men det er bare min mening,og så er jeg total ligeglad med regler og love,de
regler er lavet om 20 gange så de når nok at blive lavet om 2-3 gange mere
inden man ser hvad der ligger under klinkerne....

Martin

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-11-05 16:52

In news:43677f5b$0$8874$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Martin <ole@ole.ole> Typed:

> er der chance for vand på gulvet (altså mere end det man spilder ved
> vanding a blomster) så SKAL der membran på,er der ikke det,som f.eks
> i et alm bryggers så SKAL der ikke...
>
> men det er bare min mening,

Det er fair nok, men hvad er det argument for at klistre en membran på?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-11-05 17:24

> Det er fair nok, men hvad er det argument for at klistre en membran på?

At undgå vand nedad gennem isolering, for så ryger isoleringsevnen. Kan der
ydermere trække vand op igennem væggen, så har du alle forudsætninger for en
svampeskade - og skimmelsvamp er et onde, som bør undgås. Her er en membran
til et par tusinde småpenge.
Kan kloakken løbe over (rist i gulvet, wc, bad), så skal der membran på.

Mvh Maria

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-11-05 15:45

> wcrum
> det
>
> Læs By og Byg anvisning 200 istedet for.

Den er ikke anderledes - og den har jeg ikke stående i reolen, så jeg kan
kontrollere den eksakte ordlyd i den. Det kunne jeg i 189.
Det er i øvrigt samme bestemmelse, der anvendes til at afslå boligsikring i
visse ungdomsboliger.

Mvh Maria

Fra : Mureren

Dato : 01-11-05 17:19

> Den er ikke anderledes - og den har jeg ikke stående i reolen, så jeg kan
> kontrollere den eksakte ordlyd i den. Det kunne jeg i 189.

Jeg mener nu ellers der er forskelle mellem de to....men jeg har bare ikke
189'eren stående, den røg ud da 200'eren kom

Mvh.
Mureren

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-11-05 17:31

In news:43674d44$0$47042$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> Typed:

> I henhold til SBI-anvisning nr 189 er det vådrum, når det er baderum,
> wcrum med gulvafløb og tilsvarende rum, herunder bryggers (med
> gulvafløb). Så det er altså gulvaløbet, der gør det til et vådrum.

Bemærk ordet "anvisning" det kan sidestilles med henvise, eller opfordre.
Det kan ikke sidestilles med lov.

Der er en interessant artikel her http://www.janolsson.dk/ > Flagartikler >
Danske vådrum stinker.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-11-05 17:36

In news:4367985d$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Petersen_Michael <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> Typed:

> Der er en interessant artikel her http://www.janolsson.dk/ >
> Flagartikler > Danske vådrum stinker.

Ikke flagartikler, men "Fagartikler" trælst at jeg ikke kan deeplinke :-/