yderdør
Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 31-10-05 17:02

hvorfor er en yderdør næsten altid indadgående ?

Fra : Max

Dato : 31-10-05 17:16

Hej jan

> hvorfor er en yderdør næsten altid indadgående ?

Har du været i sverige og fået en dør i synet når du ringer
på, ja så finder du ud af at det er mest praktisk at den
lukker op den vej. Dog kan man sige at i tilfælde af
brand og lignende hvor huset skal tømmes hurtigt
er det en fordel at døren går ud af.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 31-10-05 17:23

Max wrote:

> Har du været i sverige og fået en dør i synet når du ringer
> på, ja så finder du ud af at det er mest praktisk at den
> lukker op den vej.

Mon ikke man hurtigt lærer det?

> Dog kan man sige at i tilfælde af
> brand og lignende hvor huset skal tømmes hurtigt
> er det en fordel at døren går ud af.

Jeg har faktisk ladet mig fortælle, at det er en fordel i forbindelse
med brand, at dørene åbner indad. Det skulle nemlig være langt nemmere
for brandfolk at slå en indadåbnende dør ind end en udadåbnende dør.

Derudover har jeg hørt to andre forklaringer på, hvorfor dører åbner indad.

1. I gamle dage lå mange huse meget mere ud til vejkanten, og åbnede
døren udad, så kunne man ramme forbipasserende. Og denne forklaring er
jo egentlig identisk med din svenske dør i synet.

2. Har der været kraftigt snefald, kan det være vanskeligt at åbne en
udadåbnende dør, idet man med vil skulle skubbe sneen bort for at kunne
åbne døren. Åbner døren indad, så vil man altid kunne åbne døren, også
selvom der natten over er faldet 1,5 meter sne udenfor.

Fra : Max

Dato : 31-10-05 17:41

Hej Holst

> Jeg har faktisk ladet mig fortælle, at det er en fordel i forbindelse
> med brand, at dørene åbner indad. Det skulle nemlig være langt nemmere
> for brandfolk at slå en indadåbnende dør ind end en udadåbnende dør.

Som uddannet brandmand må jeg sige at fordelen ved at man kan komme
let ud ved evakuering langt overstiger ulempen for at bryde ind gennem
døren, langt de fleste døre er nu også kun et mindre problem at smadre.

> åbne døren. Åbner døren indad, så vil man altid kunne åbne døren, også
> selvom der natten over er faldet 1,5 meter sne udenfor.

Jeg tror nok at det er et krav at alle offentlige bygninger, skoler,
fabrikker
og den slags nu om dage skal have døre der åbner udad på flugtveje.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 31-10-05 17:45

Max wrote:

> Som uddannet brandmand må jeg sige at fordelen ved at man kan komme
> let ud ved evakuering langt overstiger ulempen for at bryde ind gennem
> døren, langt de fleste døre er nu også kun et mindre problem at smadre.

Ja, man skal åbenbart ikke tro på alt, hvad man hører

> Jeg tror nok at det er et krav at alle offentlige bygninger, skoler,
> fabrikker
> og den slags nu om dage skal have døre der åbner udad på flugtveje.

Aha. Der er i dagens Danmark nok heller ikke den store fare for, at
nogen får så meget sne op for døren, at de ikke kan komme ud og dermed
dør af sult inde i bag hjemmets fire vægge.

Fra : Leonard

Dato : 31-10-05 19:23

"Jan & Lisbeth" <Jan.Nielsentagmigvaek@kfumscout.dk> wrote:

>hvorfor er en yderdør næsten altid indadgående ?

Svært at sige, men jeg fik vendt min om, så den åbner udaf. Det var
den nemlig bygget til og det gav den fordel at blæsten nu blæser døren
mere lukket, hvor den før blæste døren lidt åben, så vinden kunne
blæse ind.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-05 20:29

Den Mon, 31 Oct 2005 17:01:51 +0100, "Jan & Lisbeth"
<Jan.Nielsentagmigvaek@kfumscout.dk> skrev:

>hvorfor er en yderdør næsten altid indadgående ?

Det er mest praktisk, når nu mælkemanden stiller flaskerne på trappen.
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
A liar isn't believed even when he speaks the truth.

Fra : xygenial@yahoo.dk

Dato : 01-11-05 09:42

Jan & Lisbeth skrev:

> hvorfor er en yderdør næsten altid indadgående ?

Hej
Rent æstetik - Det ser bedre ud, når døren er indadgående.

Man skal være opmærksom på at flere dør producenter kun kan
garantere for vandtæthed hvis man vælger en udadgående dør.

carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-11-05 15:30

"Jan & Lisbeth" <Jan.Nielsentagmigvaek@kfumscout.dk> skrev

> hvorfor er en yderdør næsten altid indadgående ?

Pga. af vejret, vand, sne og så det faktum, at det er sværere at blokere en
dør, som åbner indad.

Claus