vinyl eller linoleum?
Fra : Leonard

Dato : 30-10-05 21:04

Hvad er forskellen på at bruge vinyl eller linoleum som belægning på
et spånpladegulv?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Per H

Dato : 30-10-05 21:43

On Sun, 30 Oct 2005 21:03:31 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> skrev:

>Hvad er forskellen på at bruge vinyl eller linoleum som belægning på
>et spånpladegulv?

vinyl er vandtæt, bruges f.eks til køkkengulve. købes i ruller. i
tæppeforetninger.
lindolium er et narurprodukt. kender ikke størelserne.

Vh Per

Fra : Ivar

Dato : 30-10-05 22:02

Per H skrev:

> vinyl er vandtæt, bruges f.eks til køkkengulve. købes i ruller. i
> tæppeforetninger.
> lindolium er et narurprodukt

Jeg har hørt folk kalde et vinylgulv for linoleumsgulv. Men som du
skriver, er det to helt forskellige materialer. Vinyl er plastik og
linoleum er et naturprodukt. Vinyl kræver ingen speciel vedligehold,
tåler alt, undtagen slag med noget skarpt, men er efter min mening
det absolut kedeligste gulv der findes.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
alarm ved svar på egne meddelelser, yEnc, statestik for grupper mm.

Fra : Per H

Dato : 31-10-05 05:20

On Sun, 30 Oct 2005 22:01:37 +0100, "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk>
skrev:

>Jeg har hørt folk kalde et vinylgulv for linoleumsgulv.

ja og jeg skal også tage mig selv i det.

men jeg tror at linolium er utroligt slidstærkt, men som sagt ikke ret
skønne.

Vh Per

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-05 07:51

Kik ved Forbo.dk
Lindolium behøver ikke være kedeligt, det kan fået i click plader i
forskellige farver der er nemme at lægge og giver dig mulighed for at lave
dit eget mønster.
Lindolium er som sagt et natur produkt lavet at kork. Du kender det fra
skoler og andre offenlige steder.. det er meget slidstærk og da det er et
olieprodrukt er det meget praktisk ved små små ridser eller skader da det
efter nogen tid igen "smelter" sammen.
Ydermere har den normalt er størrer tykelse så det føles blødere og varmere
at gå på.
Vinyl=plastik

M.V.H.
M&G

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-10-05 09:24

"M&G" <MichaelATodc.dk> skrev i en meddelelse

> Lindolium er som sagt et natur produkt lavet at kork.

Mener du linoleum?

Der er blandt andet kork i linoleum - det laves af korkmel, træmel, harpiks,
pigmenter og oxideret linolie. Og kan afgive giftige stoffer (aldehyder)

Kork er forarbejdet træbark og kan til gengæld afgive fenoler.

Vær opmærksom på, at linoleum tåler ikke brun sæbe eller andre stærkt
alkaliske midler. Mange mennesker bruger faktisk helt forkerte
rengøringsmidler til linoleum - i min opgang blev hele trappeopgangens
linoleum ødelagt af at blive vasket med forkerte rengørinsmidler. Og det
kostede dyrt at få det skiftet!

http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=3752

Mvh. Lisbeth

Fra : Leonard

Dato : 31-10-05 09:49

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Der er blandt andet kork i linoleum - det laves af korkmel, træmel, harpiks,
>pigmenter og oxideret linolie. Og kan afgive giftige stoffer (aldehyder)

Hvad er risikoen og hvornår kan det afgive giftige stoffer?

Er et naturmateriale som linoleum ikke bedre end vinyl for
indeklimaet?

>Vær opmærksom på, at linoleum tåler ikke brun sæbe eller andre stærkt
>alkaliske midler.

Ikke noget problem, jeg gør aldrig rent
- nej, spøg til side, men jeg bruger ikke rengøringsmidler, kun vand
og en af de der fiberklude, der suger alt til sig.

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-05 18:28

Hej med jer,

Undskyld at jeg lige bryder ind.

Er det et alternativ at bruge linolium i stedet for klinker i et værksted i
vores kælder?

Huset er fra 1954 og kælderen dejlig tør, men gulvet "ånder" vel bedre
gennem klinker eller hvad?

På forhånd tak.

Bo

Fra : Ivar

Dato : 31-10-05 20:22

EJSMB skrev:

> Er det et alternativ at bruge linolium i stedet for klinker i et værksted i
> vores kælder?

Ja, hvorfor ikke?

> Huset er fra 1954 og kælderen dejlig tør, men gulvet "ånder" vel bedre gennem
> klinker eller hvad?

Det "ånder" bedre gennem linoleum end klinker og næsten ikke igennem
vinyl. Men dit gulv burde ikke have et behov for at ånde, så du skal
ikke vælge ud fra det.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du egentlig er tilfreds med
Outlook Express, men gerne vil have flere funktioner.

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-05 20:34

> Ja, hvorfor ikke?

Ok, tak for det.

Hvad koster det pr. kvm og er det til at lægge på selv?

Vi har 3,2 x 2,6 m.

Købes det "bare" hos SILVA eller andet byggemarked eller er der bedre og
billigere steder?

Ok, jeg troede at det var et issue!

Tak for hjælpen indtil nu.

Bo