Energisparer pære i emhætte
Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 29-10-05 21:22

Er noget problem i at anvende energispare pærer i en emhætte?

Lige nu sidder der 2 x 40 W og da vi bruger emhætten ret tit som belysning i
køkkenet(et lille et) overvejede jeg at skifte disse til energisparepærer.
Kan jeg bare gøre det eller er der en speciel grund til at det er de der små
specielle pærer der er der?
--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express' måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 29-10-05 21:30

Hej,

On Sat, 29 Oct 2005 22:21:36 +0200, "Torben Greve Otzen"
<torbengreveotzenSLET@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Kan jeg bare gøre det eller er der en speciel grund til at det er de der små

Hvis sparepærerne kan sidde der er det intet problem..

** Lars

Fra : Max

Dato : 29-10-05 21:43

Hej Torben

> Lige nu sidder der 2 x 40 W og da vi bruger emhætten ret tit som belysning
> køkkenet(et lille et) overvejede jeg at skifte disse til energisparepærer.

Der er intet problem i at skifte dem til spare pære hvis du kan finde nogle
der har den rette størrelse og sokkel. Det eneste problem er at du skal
tænde lyset 10 minutter før du skal bruge det, sparepære tager nemlig
som alle lysstofrør en vis tid om at varme op og give fuld lysudbytte.

Mvh Max

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-10-05 22:00

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

> [...]
> problem er at du skal tænde lyset 10 minutter før du skal bruge
> det, sparepære tager nemlig som alle lysstofrør en vis tid om at

Det tager meget langt fra ti minutter før en sparepære giver det lys
den skal (meget mindre vel og mærke).

Der er sket rigtigt meget siden de første sparepærer kom på markedet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-10-05 22:01

> [...]
> tænde lyset 10 minutter før du skal bruge det, sparepære tager nemlig
> som alle lysstofrør en vis tid om at varme op og give fuld lysudbytte.

Det problem var værst i energisparepærens ungdom, men nu er de ret hurtige,
dog ikke øjeblikkelige.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-10-05 21:52

Torben Greve Otzen wrote:
> Er noget problem i at anvende energispare pærer i en emhætte?

Som andre har svaret, så er der ikke problemer i det - Bl.a. Harald Nyborg
har nogle små sparepærer, der fint kan bruges - de kunne ihvertfald i vores
gamle emhætte, hvor vi brugte sparepærer i flere år uden problemer.

I vores nuværende sidder der lysstofrør.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 29-10-05 23:35

Torben Greve Otzen skrev:
> [...]
> energisparepærer. Kan jeg bare gøre det eller er der en speciel grund
> til at det er de der små specielle pærer der er der?

Takker jer alle for svarene - da det er den lille fatning og ikke noget
andet smart smutter jeg bare ud og køber sådan to...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-10-05 16:38

Torben Greve Otzen wrote:
> Kan jeg bare gøre det eller er der en speciel grund
> til at det er de der små specielle pærer der er der?

Kan du få plads til sparepærer, er den eneste grund til at emhætten ikke er
'født' med sådanne, at de almindelige er billigere for emhætteproducenten at
sætte i.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-10-05 19:21

> [...]
er
> 'født' med sådanne, at de almindelige er billigere for emhætteproducenten

Eller også ser han det rimelige i, at med de få driftstimer de bliver budt,
kan forbruget være hip som hap.
Sparepærerne kommer i hvert fald aldrig til at tjene sig hjem, men de har da
den fordel, at de ikke skal skiftes så tit, hvis med mange års mellemrum kan
kaldes tit.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-11-05 00:12

Preben Riis Sørensen wrote:

> Eller også ser han det rimelige i, at med de få driftstimer de bliver
> budt, kan forbruget være hip som hap.

Den slags bekymrer en fabrikant af eks. emhætter sig da overhovedet ikke om.
Han ser kun på bundlinjen på sit eget regnskab. Producerer han 100.000
emhætter om året og sparer 50 kr. på hver emhætte ved at sætte billige pærer
i, har han altså sparet sit firma for en udgift på 5 millioner om året.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-11-05 00:29

> [...]
pærer
> i, har han altså sparet sit firma for en udgift på 5 millioner om året.

Ja, eller (teoretisk set) køberne af varen.

Du ville vel heller ikke som bilproducent, levere en bil med atomur, når
alle ved at atomure i biler er skudt helt ved siden af?

Markedskræfterne skal nok sørge for at tingene ikke kører ud på et sidespor.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Thomsen

Dato : 01-11-05 07:32

Preben Riis Sørensen wrote:

> Du ville vel heller ikke som bilproducent, levere en bil med atomur,
> når alle ved at atomure i biler er skudt helt ved siden af?

Ved alle det?

Jeg har da tit undret mig over hvorfor jeg skal spilde tid med at stille
uret med et par måneders mellemrum, når en dims til en halvtredser kunne
klare det for mig.

Og ja, jeg er ret overbevist om at nybilsmarkedet kan bære en
prisforhøjelse på 50 kroner (plus afgifter).

Men der er måske et teknisk argument for denne åbenlyse mangel?

Ole Thomsen

Fra : Max

Dato : 01-11-05 17:35

Hej Ole

> Og ja, jeg er ret overbevist om at nybilsmarkedet kan bære en
> prisforhøjelse på 50 kroner (plus afgifter).

Hvis man bruger 50 kr. ekstra i produktionen på biler, ja så
stiger udsalgsprisen vel med over 500 kr.

Hvad skal man også med ure i biler nu om dage, GPS
systemet kan vel fortælle klokken.

Mvh Max

Fra : Ole Thomsen

Dato : 01-11-05 18:24

Max wrote:

> Hvad skal man også med ure i biler nu om dage, GPS
> systemet kan vel fortælle klokken.

Nåja, hvad tænkte jeg dog på.

Ole Thomsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-11-05 22:11

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev >
> [...]
> klare det for mig.
>
> Og ja, jeg er ret overbevist om at nybilsmarkedet kan bære en
> prisforhøjelse på 50 kroner (plus afgifter).

I har ikke forstået mit eksempel. Med atomur mente jeg et ur til mange
tusinde kroner som er uhyggeligt præcist. Altså et eksempel på at skyde
gråspurve med kanoner, som giver en unødvenig merpris. Ala Emhættens
energisparepærer.

Tilbage til uret. Jeg har også en (dyr) bil med et elendigt ur. Det kunne
naturligvis ret billigt være fjernjusteret med et atomur. Men endnu enklere:
hvis man ville give et par ører mere for at få slebet urenes krystaller lidt
mere præcist, ville de højst skulle rettes en gang om året eller endnu
sjældnere.
Makværk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : .J.S...

Dato : 01-11-05 22:25

> [...]
> lidt
> mere præcist, ville de højst skulle rettes en gang om året eller endnu
Problemet er ikke at krystallerne er dårlige men temperatursvingninger,
tvivler på det kan laves rigtigt præcist uden en ovn til krystallet, og så
er et radiostyret ur da meget smartere, finder også selv ud af
sommer/vintertid.

mvh/JS

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-11-05 22:31

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev
> Problemet er ikke at krystallerne er dårlige men temperatursvingninger,
> tvivler på det kan laves rigtigt præcist uden en ovn til krystallet,

Det kan det åbenbart, også i ure i den billige ende.

> og så
> er et radiostyret ur da meget smartere, finder også selv ud af
> sommer/vintertid.

Det er ikke sikkert det kan bruges i en bil, hvis kabinen forstyrrer
radiokontakten.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-11-05 01:05

Preben Riis Sørensen wrote:

> Det er ikke sikkert det kan bruges i en bil, hvis kabinen forstyrrer
> radiokontakten.

Antennen til et radiostyret ur kan uden problemer sættes i frontruden. Den
behøver ikke en gang at være synlig for at virke.

Men stadig er det et spørgsmål om, at fabrikanterne ikke sætter dyrere
dimser i deres produkter end nødvendigt, så længe kunderne finder sig i det
billige skidt.

Den dag en emhætte ikke længere kan sælges med konventionelle pærer i, fordi
kunderne forlanger sparepærer, skal fabrikantene af emhætter nok få fingeren
ud.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/