Hvid tågeplamager på glas i opvaskemaskine~
Fra : Jacky Hansen

Dato : 29-10-05 11:40

Hej NG.

Er der nogen som har efaring med hvorfor der kommer hvide plamager på
glassene i opvaskemaskinen?

Det er en næsten helt ny opvaskemaskine vi har og den bliver renset
jænvnligt (ikke fordi der er meget i filteret) vi skyller altid af inden vi
sætter det ind. Det er også først her for en måneds tid siden at den er
begyndt at lave disse hvide plamager. Vi har lige 2 gange efter hinanden
kørt med maskinrens men det har heller ikke hjulpet. Vi bruger Shine tabs og
afspænding, hvis det skulle have noget at sige.

På forhånd tak.

Jacky

Fra : Holst

Dato : 29-10-05 12:05

Jacky Hansen wrote:

> [...]
> kørt med maskinrens men det har heller ikke hjulpet. Vi bruger Shine tabs og
> afspænding, hvis det skulle have noget at sige.

Mon ikke det er glaspest. Det er så vidt jeg husker kalk og soda, der
trækkes ud fra selve glasset. Der er vist ikke så meget at gøre ved det.
Det afhænger vist af den anvendte sammensætning af glasset.

Andre kan måske supplere. Ellers prøv Google.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 29-10-05 13:09

Jacky Hansen wrote:
> Hej NG.
>
> Er der nogen som har efaring med hvorfor der kommer hvide plamager på
> glassene i opvaskemaskinen?

Vask et par stykker op i hånden.
Først i alm. opvaskemidel (fjerner sæberester m.v.).
Næste trin, lægges i blød i en eddikeopløsning i et par timer (fjerner evt.
kalkslør)
Er der stadig hvide skjolder, har glassene fået en ny egenskab: Glaspest.
Denne kan kun fjernes ved omsmeltning :(

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk

Fra : Jacky Hansen

Dato : 29-10-05 17:44

Tak for svarene.

Jacky

Fra : Rikke & Per

Dato : 29-10-05 20:29

"Jacky Hansen" <jacky@detteskalfjernestdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kørt med maskinrens men det har heller ikke hjulpet. Vi bruger Shine tabs
> og afspænding, hvis det skulle have noget at sige.

Jeg synes godt det kan hjælpe at afkalke opvaskemaskinen med citronsyre.

Mvh Rikke